اسپيدكنترل

آشنايی با اسپيدكنترل و بردهای تقسيم ولتاژ – شناخت اجزای آن و نحوه اتصال{جلسه نوزدهم}

اسپيدكنترل

در این جلسه قصد داریم راجع به اسپیدکنترل و نحول اتصال اون در کوادكوپتر توضیحات کاملی رو ارایه بدیم.

اول اینکه محل قرارگیری یک اسپیدکنترل در یک کوادروتور رو در شکل زیرمی بینید.

Electronic Speed Control

به معنای کنترل سرعت به صورت الکترونیکی است که ما معمولا میگیم اسپید کنترل و یا مخفف اون یعنی ESC را استفاده می کنیم.

به بیان ساده اسپید کنترل همان درایورهای موتور براشلس هستند همانطور که برای راه اندازی موتورهای DC از درایورهای مخصوص خودشون استفاده میشه برای راه اندازی موتورهای براشلس هم از درایورهای مخصوص خودشون که همون اسپیدکنترلرها باشند استفاده میشود. 

اسپیدکنترلرها بر دو نوع اند:

1- اسپیدکنترلرهای ساده

2-اسپیدکنترلرهای برنامه پذیر

در اسپیدکنترلر های ساده همه چی ثابته و نیازی به برنامه ریزی نداره و کارکردن باهاش خیلی راحته. ولی در اسپیدکنترلرهای برنامه پذیر همه چی متغیره و پارامترهایی مثل ولتاژ، جهت چرخش، شتاب و… قابل تنظیمه و شما با استفاده از یک پروگرامر مقادیر دلخواهتون رو بر روی اون پروگرام می کنید.

در این جلسه ما فقط روی اسپید کنترلرهای ساده بحث میکنیم.

در شکل زیر یک اسپیدکنترلر ساخت شرکت EMAX را ملاحظه می کنید:

طبقه بندي اسپيدكنترل

طبقه بندی اسپیدکنترلرها بر اساس حداکثرجریانی است که می توانند تحمل کنند مثلا20 آمپر یا 25 آمپر. قطعا هرچه این آمپر بالاتر بره اسپیدکنترلر بزرگتر و سنگین تری خواهید داشت. در شکل بالا می بینید که روی آن نوشته شده 20A یعنی اینکه حداکثر جریانی که می تواند تحمل کند 20 آمپر است.

نکته: هنگام انتخاب اسپیدکنترل حتما باید جریان قابل تحمل آن حداقل 5 تا 10 آمپر بیشتر از حداکثر جریان موتور باشد.

BEC دراسپيدكنترل

بر روی هر اسپیدکنترل یک BEC نوشته می شود این عبارت مخفف Battery Eliminator Circuit است. حالا BEC چیه؟؟ ترجمه عبارت انگلیسیش که میشه “مدار حذف باتری” که مفهومش اینه که اگر این مدار نبود شما مجبور بودید به جای استفاده از یک باتری از چندتا باتری استفاده کنید. فرض کنید یک باتری داریم که ولتاژ 12ولت و 20 آمپر رو میتونه تامین کنه و بده به موتورهای براشلس تابچرخن. به نظرتون ما میتونیم از این ولتاژ و آمپر برای فلایت کنترلرمون و یا خود اسپیدکنترل استفاده کنیم؟ قطعا جواب منفیه چون جریانی که میکرو و قطعات اطرافش نیاز دارن خیلی کمتره. پس میایم و با استفاده از یک رگولاتور مداری طراحی میکنیم که ولتاژ مثلا5ولت و 2 آمپر رو برامون تامین کنه و بده به فلایت کنترل و اسپیدکنترل. البته بجای اینکار میتونستید از چندتا باتری استفاده کنید مثلا از یک باتری 5ولت و 2آمپر برای برد اصلی و از یک باتری دیگر برای اسپید و از یک باتری دیگر برای…که مسلما نه جای کافی وجود داشت و وزن ربات هم زیاد میشد. بخاطر همین از  رگولاتورهای مختلف استفاده میکنن که این همه دردسر نکشیم.

دقت کنید درصورتی که فلایت کنترل و اسپید کنترل رو خودتون طراحی میکنید حتما BEC مربوط به اسپیدکنترلتون با ولتاژ و جریان فلایت کنترلتون همخوانی داشته باشه.

پایه های مربوط به این اسپید کنترل هر کدام به جای خاصی وصل میشود که در شکل زیر نشان داده شده است. در شکل زیر برخلاف شکل بالایی تمامی محل های اتصال لحیم شده اند.

اون سه تا پایه ای که در شکل نوشتیم به سمت موتور براشلس رو به هرطریقی خواستید میتونید وصل کنید و در صورتی که جای دوتا از آنها را عوض کنید موتور برعکس می چرخد. پس برای عوض کردن جهت چرخش موتور کافیه جای دوتا از این سیم ها رو عوض کنید. اون دوتا پایه ای که در شکل نوشتیم به باتری وصل میشه رو به برد توزیع ولتاژ وصل کنید و با توجه به اینکه چهار عدد اسپید کنترل دارید برد تقسیم ولتاژ شما هم باید دارای چهار محل تغذیه برای اسپیدکنترل باشد مسلما اگر یک هگزاروتور داشتید باید از یک برد تقسیم ولتاژ که داری شش مکان توزیع ولتاژ بود استفاده می کردید.

برد تقسيم ولتاژ

در زیر یک برد تقسیم ولتاژ که دارای 8 خروجی است و حتی برای هگزاروتور هم مناسب است را مشاهده می کنید.

دقت کنید که بردهای توزیع ولتاژ رو طوری لحیم کنیدکه با کانکتورهای باتری و اسپیدکنترلتون هم خوانی داشته باشه مثلا اگه گلدکانکتور استفاده می کنید روی برد هم گلدکانکتور لحیم کنید و اگر Tکانکتور استفاده میکنید روی برد هم T کانکتور استفاده کنید.

لحيم كاري برد تقسيم ولتاژ

در بعضی از بردهای تقسیم ولتاژ پیشرفته تر خروجی های ولتاژ متفاوتی برای استفاده های همچون FPV یا LED و…بر روی برد قرار داده می شود که البته قبلا با نام BEC این خروجی ها را میشناسیم. شکل زیر به طور واضح گویای این مطلب است.

برد تقسيم ولتاژ

در صورتی که نخواهیم از کانکتورهای اتصال استفاده کنیم اسپيدكنترل را به طور مستقیم روی برد لحیم می کنیم که البته اینکار توصیه نمی شود چون ممکن است یکی از اسپیدها بسوزد و باید دوباره لحیم ها را باز کنیم و…که مشکلات خاص خودش را دارد. برای چنین بردهای تقسیم ولتاژی که مکان مناسبی جهت لحیم کاری کانکتور روی برد ندارند پیشنهاد میشود از چند سیم که به انتهای آنها کانکتور متصل است را روی برد لحیم کنید و سپس اسپيدكنترل را به کانکتورها متصل کنید.

اسپيدكنترل و برد تقسيم ولتاژ

اسپيدكنترل چهارتايي

بعضی از اسپيدكنترل ها ترکیبی از 4 تا اسپیدکنترل هستند و همه رو یکجا جمع کردند که مزایا و معایب خاص خودش رو داره. توصیه می کنیم اگر می خواهید از این نوع بخرید حتما جنس خوب بخرید که اگر یکی از اسپیدها سوخت دیگه نمیشه ازش استفاده کرد و سه تایی که نسوخته هم بلا استفاده میمونه. در شکل زیر اینگونه اسپيدكنترل ها را مشاهده می کنید.

چهار اسپيدكنترل با هم

روی هر اسپيدكنترل باتری مناسب با آن ذکر می شود مثلا در شکل بالا نوشته شده است که باتری 2 یا 4 سلولی Li-Po مناسب آن است.

شکل زیر هم استفاده از این اسپیدکنترل بعد از نصب را نشان می دهد.

استفاده از اسپيدكنترل 4تاييدر اسپيدكنترل هاي آمپر بالا از يك فن به همراه هيت سينك استفاده مي شود تا دفع حرارتي سريع تر صورت گيرد. نكته ديگري كه مي توانيد هنگام نصب اسپيدكنترل به آن دقت كنيد اين است كه محل نصب آن طوري باشد كه در زير جريان هواي توليد شده توسط ملخ ها قرار گيرد تا به راحتي اسپيدكنترل را خنك كند.

خنك كردن اسپيدكنترل

ممکنه اسپیدکنترل شما داری BEC نباشه در اینصورت شما می توانید از UBEC استفاده کنید مخفف Universal Battery Eliminator Circuit  می باشد. حتی اگر اسپيدكنترل BEC داشت باز هم می تونید از UBEC استفاده کنید فقط کافیه سیم قرمز مربوط به BEC رو قطع کنید. دقت کنید که UBECمزایای زیادی داره که برای طولانی نشدن در اینجا ذکر نمی کنیم. در صورتی که دوستان نیاز داشتن بیان کنن تا کاربردها و تفاوت های BEC , UBEC , LBEC و مزایا و معایب هر کدوم رو به طور کامل شرح بدیم.

برای خرید اسپیدکنترل می توانید از لینک های زیر استفاده کنید:

1-فروشگاه رها

2-آفتاب رايانه

3-فروشگاه ربوايكيو

برای دریافت آخرین مطالب سایت  و همچنین مطالب منحصر به فرد دیگر که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

 

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را نیز بخوانید:

37 نظر

  • امیر قاسمی

    سلام جناب قاسمی.من میخواستم موتورهای کوادکوپتر syma x8hw رو که باتری دو سل 2000 میلی امپر داره رو براشلس کنم 3 تا سوال داشتم .1.کدوم یکی از این دو موتوری که دارم مصرف ولتاژ کمتری نیاز داره یعنی با کدومشون باتری دیرتر تخلیه میشه و اساسا کدوم مورد بهتره وچرا؟ (2212- 930kv – 13t )یا ( 2212 – 2450kv – 5t ) هر دو موتور مارک e maxبا باتری 2 سل هم نوشته کار میکنند با اسپید کنترل 40a سایت افتاب رایانه .تراست شون هم نوشته از 400 به بالاست.و وزن کواد با باتری و دوربینش به 700 گرم هم نمیرسه یعنی تراست 200 هم برام زیاده 2.اگه موتورهارو با توجه به انتخاب شمابراشلس کنم زمان پرواز کمتر میشه یا بیشتر ومقدارش حدودا چند دقیقه هست و رابطه مصرف ولتاژ در شرایط مساوی در موتورهای براشلس چگونه است. 3.شکل هر دو موتور عین هم هست با قطر شافت 3.17 mm ایا میتونم از ملخهای خود کواد کوپترم براشون استفاده کنم اگه لازم باشه سوراخهای ملخها رو بزرگتر کنم مشکلی ندارم واساسا چه ملخی برای موتور انتخابیتون پیشنهاد میکنید هر چند ترجیح میدم از ملخهای خود کوادم استفاده کنم واگر شما بگید شدنیه همینکارو میکنم ضمنا فیلمی از تعویض موتور کوادی شبیه کواد خودم وموتورهای براشلسی شبیه به موتورهای قید شده دیدم البته اصلا مشخصات موتوراشو ندیدم خلاصه وقتی از زمین بلند میشد شروع به لرزش میکرد فکر میکنین ممکنه منم عوض کنم همینطور بشه البته خیلی فیلمها رو هم دیدم عالی پرواز میکردن.ممنون از وقتی که به من میدید وممنون از سایت مفیدتون

    • قاسم قاسمی

      سلام و عرض ادب
      در مورد مواردی که بیان نمودید چند نکته را خدمتتان عرض می نمایم:
      1- به دلیل اینکه وزن کواد شما 700 گرم هست و در حال حاضر نیز کواد به خوبی کار میکنه نیازی به تعویض آنها نیست.
      2- برای اینکه بدانیم آیا باتری شما مناسب کار با موتورهای ذکر شده است می بایست ضریب تخلیه باتری نیز ذکر کنید زیرا موتورهایی که ذکر کردید به مراتب جریان بیشتری نسبت به موتورهای خودتان مصرف می کند.
      3- هرگز قطر داخلی ملخ های تجاری را افزایش ندهید زیرا این ملخ ها مخصوص کواد شما ساخته شده است و اگر ضخامت جداره های هاب ملخ از حد خاصی نازک تر شود ممکن است در دورهای بالا دچار ترک و شکستگی شود و باعث آسیب به افراد شود. ایمنی ملخ بسیار مهم می باشد.
      4- یکی از موتورهای شما که دارای Kv معادل 2450 است دور موتور بالایی دارد و نمی توان با هر ملخی به کار برد زیرا ملخ ها دارای یک ظرفیتی می باشند که اگر بیشتر از آن چرخیده شوند آسیب می بینند بنابراین استفاده از این موتور به همراه ملخ های تجاری پلاستیکی نیاز به تحقیق بیشتر دارد.
      با آرزوی موفقیت

  • amiran

    سلام جناب قاسمی اسپید کنترل و سیم باری رو به برد توزیع برق نصب کردم چراغای برد روشن شد ویه صدای بوق امد ایا ممکن اتصالی بوجود امده باشه؟

    • قاسم قاسمی

      سلام
      اطلاعات را به صورت كاملتر ارسال كنيد و ترجيحا يك عكس از اتصال بردهايتان ارسال كنيد.

  • امیرحسین احمدزاده

    سلام اقای قاسمی به دلیل توصیه فروشنده موتورو عوض کردم؛
    بسته T-MOTOR AIR GEAR 350 که شامل:
    -چهار عدد موتور T-Motor 2213
    – چهار عدد اسپید کنترل Air 20A
    – دو جفت ملخ 4.5*9.5
    – رادیو کنترلRadioLink AT9S باگیرندهMini R9DS
    -فلایت کنترلmini APM3.1
    -برد توزیع برق با کانکتور MATEK XT60 W/BEC 5V12V
    -باتری سه سل ACE 3300MAH 25C 11.1V 3S1P – 2017-MA
    به نظرتون ترکیب خوبی هستن؟
    و فکر میکنین این موتور با این قطعات بهتر جواب میده یا موتور براشلس مدل E-MAX GT 2215-09 و ملخ11*4.7

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب احمد زاده
      تركيب اولي كه انتخاب كرده ايد تركيب مناسبي مي باشد.

  • امیرحسین احمدزاده

    سلام خیلی ممنون از توجه واطلاعات مفیدتون.به نظرتون رادیو کنترلRadioLink AT9S باگیرندهMini R9DSوفلایت کنترلmini APM3.1 واسپید کنترل
    T-MOTOR AIR20A و موتور براشلس مدل E-MAX GT 2218-09 و ملخ ۱۲اینچی ترکیب خوبی هستن؟

  • امیرحسین احمدزاده

    باسلام من برای اولین بار میخوام یه کواد با موتور براشلس باهزینه یکوپونصد سرهم کنم. میخواستم بدونم از نظر امپر و ولتاژ چطور باید رادیو کنترل و فلایت کنترل رو انتخاب کردتوی توضیحات درمورد این موضوع صحبتی نکردین؟من برای ساخت کواد میخوام ازموتور براشلس ایمکس۲۲۰۵استفاده کنم و اسپید کنترل ۲۵امپر و باتری سه سل میخوام فلایت کنترلم قابلیت نصب جی پی اس در اینده داشته باشه ورادیوکنترل ۹یا۱۰کاناله باشه؛باتو جه به این ها چطور فلایت کنترل و رادیو کنترل رو انتخاب کنم؟و در اخر شما چه مدل رادیوکنترل و فلایت کنترل رو پیشنهادمیکنین؟؟خیلی ممنون از مطالب ارزشمند و کاملتون .
    همچنین خیلی خوب میشد اگر یه گروه تلگرام راه اندازی میکردین تا سوالاتمون رو مطرح کنیم و کسایی که تجربه داشتن راهنمایی کنن…

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب احمد زاده
      قبل از هر چيز ابتدا سه تا جلسه زير را مطالعه بفرمائيد. در اين سه جلسه مطالب مفيدي در رابطه با انتخاب هاي موجود وجود دارد. براي انتخاب راديوكنترل هم در لينك سوم توضيحات كافي داده شده است. علي ايحال چنانچه راديوي خاصي مدنظر داريد بيان نماييد تا بررسي شود. در رابطه با تغذيه گيرنده راديوكنترل هم مشكل خاصي نداريد و مي توانيد از همان فلايت كنترل تغذيه گيرنده راديوكنترل را تامين نمائيد هر چند اين تغذيه را به صورت خارجي از يك باتري جداگانه نيز مي توان تامين كرد كه پيشنهاد نمي گردد. مصرف گيرنده ها بسيار كم مي باشد و از طريق فلايت قابل تامين است. اگر گيرنده خاصي مد نظرتان است بيان نمائيد تا مقادير آن بيان گردد.
      بهترين انتخاب ملخ و وزن باتري
      لينك شماره 2:
      محاسبات انتخاب موتور-ملخ -باتري و…
      لينك شماره 3:
      بهترين برندهاي راديوكنترل
      با آرزوي موفقيت براي شما دوست عزيز

  • fronklin cortex

    سلام مهندس

    بنده یه مشکلی داشتم ! وقتی کوادکوپترم از سطح زمین بلند میشه (حدود ۳۰ سانتی متر) به طرف چپ و راست نوسان داره! ولی بعد از اینکه بیشتر ارتفاع گرفت خوب میشه! در واقع نوساناش خیلی زیاده ! این در حالیه که اصلا باد یا عامل خاجی هم وجود نداره که تعادلش رو بهم بریزه(ممکنه اون بادی که از چرخش ملخ هاش به صورت گردبادی ایجاد میشه روش تاثیر بذاره؟)!! اسپید کنترل ها رو هم کالیبر کردم و مشکلی نداره! فقط اینکه احساس می‌کنم موتور شماره ی یکم یه ذره سخت تر از بقیه موتور ها میچرخه.مثلا وقتی کواد رو disArm میکنم موتور شماره یک زودتر از بقیه موتور ها متوقف میشه درحالی که اون سه تا موتور هم زمان متوقف میشن ! ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      لطفا نوع فلایت مورد استفاده را ذکر نمائید. لطفا جای موتوری که زودتر از همه متوقف می شود را با یک موتور دیگر عوض کنید ببینید باز هم سریع تر از همه متوقف می شود یا خیر؟ به احتمال زیاد یاتاقان همین موتور آسیب دیده است و نیاز است که تعویض گردد. برای تست دیگر می توانید هنگامی که موتورها خاموش هستند دو تا از آنها را با دو ضربه آهسته به ملخ ها به حرکت در آورید و ببینید هر کدام چند درجه می چرخد. با این مقایسه می توانید به خرابی یاتاقان ها مطمعن شوید. در صورتی که آسیب دیدگی شدید باشد می توانید با باز کردن موتور و چرخاندن آرام آن در دست حرکات استیکی یاتاقان های موتور را زیر دست خود حس کنید. این کارها را انجام دهید و نتیجه را گزارش کنید.
      موفق باشید

  • علی قاسمی

    با عرض سلام
    اگر اسپید کنترلر BEC نداشت تغذیه فلایت کنترل چگونه تامین می شود و اینکه آیا BEC فقط برای تامین جریان مورد نیاز فلایت است؟
    نظر شما در مورد فلایت کنترل CC3D چیست؟

    پیشاپیش از شما بابت پاسخگویی ممنون هستم.
    // سال نو مبارک

    • قاسم قاسمی

      سلام
      سال نو مبارک
      در مورد اینکه اگر اسپیدکنترلر BEC نداشت شما می توانید جریان مورد نیاز فلایت کنترل را از روش های زیر تامین کنید:
      1- استفاده از بردهای تقسیم ولتاژ دارای BEC یک راه حل است که می توانید استفاده کنید.
      2- در صورتی که از فلایت کنترل APM و خانواده آن استفاده می کنید می توانید از ماژول تغذیه جریان آن استفاده کنید.
      3- یک خروجی رگوله شده از باتری کوادکوپترتان بگیرید. یعنی اینکه در صورتی که به هیچ کدام از تغذیه های بالا دسترسی ندارید باید یک خروجی رگوله شده مناسب با استفاده از رگولاتور از باتری بگیرید.
      برای بیان اینکه یک فلایت کنترل مناسب است یا نه ویژگی های زیادی مدنظر قرار می گیرد. دی اینجا هم ما به چند نکته در مورد CC3D اکتفا می کنیم.
      در مورد فلایت کنترل CC3D هم اینکه این فلایت کنترل از اولین نسل های فلایت کنترل ها محسوب می شود که بعدا فلایت های Naze32 و Flip32 به بازار آمدند. که البته به دلایلی همچون قیمت کمتر مورد توجه قرار گرفت. مهمترین ویژگی CC3D اوپن سورس بودن آن می باشد. این فلایت کنترل به دلیل وزن کم و کوچک بودن در کوادکوپترهای مسابقه ای زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.
      موفق باشید.

  • محسن حسين زاده

    جناب مهندس قاسمي سلام ، تعمير كار گفت و متاسفانه در بندر عباس تعمير كار خوب نيست ، أيا شما تعمير ميكنيد ، وموضوع بعدي اينكه أيا شما اموزش كامل كوادكوپتر از نزديك و به صورت فشرده ميپذيريد، بنده حاضرم هر شهرستان بيام ، از لحاظ هوشي تعريف نباشه خوبم خدارو شكر ، ممنونم اگه اموزش رو قبول كنيد

    • قاسم قاسمی

      جناب حسین زاده عزیز
      سلام
      در خصوص کوادکوپترتون ابتدا اینکه چیزی به نام برد تقسیم ولتاژ به صورت مجزا ندارید و تغذیه موتورهایتان از همین یک عدد بردی می باشد که در هسته کوادکوپتر وجود دارد. خرابی برد به دو صورت است:
      1- سیم کشی بین قطعات از بین رفته است:
      برای اینکار کافی است ابتدا به دقت مسیرهای روی برد را بررسی کنید تا ببینید دچار سوختگی شده اند یا نه؟ در صورتی که قسمتی از برد سیاه شده باشد و جای سوختگی باشد امکان تعمیر آن به صورت جامپر زدن وجود دارد.
      2- قطعات روی برد سوخته باشند:
      برای اینکار نیاز است که با یک مولتی متر و اسیلوسکوپ به دقت قطعات را مورد بررسی قرار دهید تا از سالم بودن قطعات مطمئن شوید و هر کدام که خراب است را تعویض کنید یک روش معمول این است که قطعه ای که روی برد سوخته باشد معمولا بیش از حد داغ می شود که قابل تشخیص است. کوادکوپتر را روشن کنید و 4 عدد ماسفت روی برد را با دست لمس کنید ببینید حرارت کدامیک بیش از اندازه است.
      3- اتصالات مربوط به کانکتورها و سیم ها دچار قطعی شده باشد که نیاز است به صورت تک تک مورد بررسی قرار گیرند.
      برای آموزش هم به دلیل مشغله زیاد کاری فعلا برنامه ای نیست و واقعا از لحاظ زمانی با کمبود وقت مواجه ایم. در صورتی که هر گونه سوال و آموزشی مد نظر داشتید بنده و بقیه همکاران در خدمتیم. برای بردهای مینی کوادکوپترها هم مطالبی آموزشی در حال تنظیم شدن می باشد.
      موفق باشید

  • محسن حسين زاده

    با سلام خسته نباشيد من كواد مدل cx35 دارم و برد تقسيم ولتژش سوخته ، حالا ميتونم برده ديگه اي استفاده كنم يا خير ،عكسش ببينيد لطفا راهنمايي كنيد ، ممنونم

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب حسین زاده
      ابتدا اینکه بر چه اساسی بیان نمودید که برد تقسیم ولتاژ آن سوخته است؟ اینگونه بردها معمولا در محل اتصالات یا لحیم ها دچار مشکل می شوند که به راحتی قابل تعمیر است مثلا اینکه اتصالات مربوط به سوکت های اتصال قطع شده باشد زیرا لرزش زیاد است و معمولا دچار سایش می شوند. یک عکس هم از قسمت پایه های اتصال موتور ارسال نمایید.
      با سپاس

  • ابوالفضل

    سلام.
    نمی شه بدون فلایت کنترل موتور رو راه اندازی کرد؟

    • قاسم قاسمی

      سلام
      براي كنترل يك موتور براشلس شما نياز داريد كه سه تا فاز موتور براشلس را كنترل كنيد حالا اين كنترل كردن نياز به سنجيدن موقعيت روتور موتور براشلس و برقدار كردن دو سيم پيچ مي باشد. فرض كنيد سه تا سيم پيچ A-B-C داريد و از بين اين سه تا يكي به عنوان فيدبك ازش استفاده ميشه و دوتاي ديگه هم هميشه برقدار هستند تا سبب چرخش آهنرباهاي دائمي شوند(موتورهاي براشلس بدون سنسور) و اين عمل بي نهايت بار تكرار مي شود. حالا شما به هر طريقي بتوانيد اين عمل را انجام دهيد مي توانيد يك موتور براشلس را كنترل كنيد و از آنجايي كه اين عمل با برنامه ريزي انجام مي شود قطعا نياز به يك اسپيدكنترل داريد كه خودش داراي ميكروكنترلر است و با آن مي توانيد موتور براشلس را راه اندازي كنيد. در مورد فلايت كنترل هم همانطور كه از نامش پيداست براي پرواز به كار مي رود و اگر منظورتان استفاده از موتورهاي براشلس در پرواز است قطعا به يك فلايت كنترل براي كنترل كردن آنها نياز داريد.
      موفق باشيد.

  • علی

    سلام. تشکر بابت مطلب خوبتون
    مدتی هست که در حال تحقیق و یادگیری ساخت کواد هستم اما برای شروع میخوام یک مینی کواد بسازم. مطلبی هست که خیلی ذهن منو درگیر کرده اونم اینه که چند جا دیدم برای ساخت مینی کواد از اسپید کنترل استفاده نکرده ! و اومده 4 تا موتور رو وصل کرده به یک برد که نمیدونم چی بهش میگن.
    لطف بفرمایید توضیح بدید این برد دقیقا کارش چیه ؟ و آیا این برد کار فلایت کنترل و اسپید کنترل رو انجام میده ؟
    اینم عکسش :
    http://uupload.ir/files/guhx_5.png

    فیلم کامل :
    http://www.aparat.com/v/OJe9M/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA_%DA%A9%D9%88%D8%A7%D8%AF_%DA%A9%D9%88%D9%BE%D8%AA%D8%B1_%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87(%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87_%DA%A9%D9%88%DA%86%DA%A9_%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D9%87_%DB%8C!)

    • قاسم قاسمی

      سلام دوست عزیز
      در مورد بردهای مینی کوادکوپترها مطالب جامعی در دست آماده شدن می باشد که ان شاالله بزودی بر روی سایت قرار بگیرد. این برد هم همه کارها را انجام می دهد که به صورت یکجا می باشد و همان فلایت کنترل می باشد.
      موفق باشید.

  • علیرضا 1126

    سلم وقت بخیر/مهندس جان بابت پستت بسیار ممنوم/ایشالله روز به روز محتوایات سایتتون بیشتر بشه/موفق باشید

  • محمد رضا اردستانی

    خیلی ممنون متشکر

  • قاسم قاسمی

    با سلام
    معمولا روند کار به این صورت است که از سیم BEC اسپیدکنترل که در شکل زیر براتون مشخص کردم برای تغذیه فلایت کنترل استفاده می شود ولی در صورتی که اسپیدکنترلتون این سیم BEC رو نداشت مجبور هستید برای تغذیه فلایت کنترل از BEC های موجود بر روی بردهای تقسیم ولتاژ استفاده کنید. دقت کنید که بردهای تقسیم ولتاژ معمولی BEC ندارند و فقط چند سوراخ روی آنها وجود دارد که کار تقسیم ولتاژ بین اسپیدکنترل ها را به عهده دارند. به صورت خلاصه تغذیه بقیه قطعات هم براتون می نویسم.
    1- اسپیدکنترل تغذیه مورد نیازش از برد تقسیم ولتاژ می آید که مستقیما از باتری می میگیرم.
    2- فلایت کنترل تغذیه مورد نیازش از اسپیدکنترل تامین می شود.
    3- گیرنده رادیوکنترل تغذیه مورد نیازش از فلایت کنترل تامین میشود یعنی بعد از اینکه ما تغذیه فلایت کنترل را از اسپیدکنترل گرفتیم آنوقت تغذیه گیرنده هم خودبخود از فلایت کنترل می گیریم.
    موفق باشید

  • محمد رضا اردستانی

    خسته نباشید
    آیا فلایت کنترل برقش رو از همین برد تقسیم ولتاژ تامین میکنه یا مستقیم به باتری وصل میشه؟
    این برد تقسیم ولتاژ دقیقا برق چه مازول هایی رو تامین میکنه؟ بقیه رو باید مستقیما به باتری وصل کنیم؟

  • معین دعاخوان

    با سلام
    من یه چیز رو خوب متوجه نشدم که وظیفه اسپید کنترلر دقیقا چیه؟؟
    در واقع نمدونم ورودی اسیپد کنترلر که از فلایت کنترل وارد میشه چی هست و خروجی اسپیدکنترلر که به موتور میفرسته چی هست؟؟
    اگه ممکنه یه توضیحی بدین..

    • قاسم قاسمی

      با سلام خدمت شما دوست گرامي
      به بيان ساده اسپيدكنترل تعيين ميكند كه موتور شما به چه ميزان بچرخد. يعني اينكه شما اگر اهرم تراتل راديوكنترل را بالاببريد و بيشتر گاز بديد فلايت كنترل متوجه مي شود كه شما گاز داده ايد و به اسپيد كنترل دستور ميدهد كه دور موتور را بالاتر ببرد و موتور تندتر بچرخد. البته اين دستوري كه از فلايت كنترل مي رسد به صورت PWM‌است كه اين سيگنال به اسپيدكنترل وارد مي شود و اسپيدكنترل متناسب با مقدار PWM‌وارد شده دور موتور را تعيين مي كند. بگذاريد يك مثالي بزنم. فرض كنيد با ماشين خودتان به محل كار ميرويد و با سرعت مجاز در حال حركت هستيد كه ناگهان از اداره تماس گرفته مي شود كه سريع تر بياييد كه ارباب رجوع داريم. شما هم به واسطه اين سيگنالي كه از اداره مركزي رسيد پايتان را برروي گاز قرار مي دهيد و ماشين هم با فشرده شدن پدال گاز سوخت بيشتري را به موتورها مي رساند و با اينكار سرعت ماشين افزايش مي يابد. در اين مثال بنزين مشابه جريان مي باشد كه از باتري به سمت موتورها مي رود و باعث مي شود دور موتورها بيشتر شود. سيگنال PWM‌هم مشابه سيگنال ارسالي از اداره مركزي شما مي باشد. شما هم حكم اسپيدكنترل را داريد كه پدال گاز را فشار داديد. به شكل زير دقت كنيد اگر باز سوالي بود بنده در خدمتم.
      موفق باشيد.

  • amir

    باسلام
    از چه زمانی آموزش طراحی ربات پنده می گذارید. خیلی منتظر موندم تا آموزش های دیگه تموم بشوند.
    می خواهم کواد طراحی کنم و وبسایت شما برای یادگیری عالی بود. چند تا سوال داشتم
    از فلایت های متن باز نرم افزار کدام بهتر است. البته از صفر سخت افزار با تمام امکانات را طراحی کردم وفقط کد نویسی ونرم افزار نداره
    در اسپید های تجاری از چه نوع سوئیچ کننده و از چه میکرویی استفاده می شود؟ماسفت یا یک نوع دیگر
    محاسبات کواد را از کجا پیدا کنم.مثل وزن باطری و طول ملخ و موتور فریم یا روش های کد نویسی.
    آیا مجله یا وبسایت فوق العاده ای هست تا محاسبات را گیر بیاورم
    با تشکر

    • قاسم قاسمی

      سلام دوست عزیز
      1- در مورد آموزش ها ما مرحله به مرحله جلو رفتیم و بقیه جلسات هم کم کم لود می کنیم ولی با توجه به اینکه ما نظرات تمامی دوستان را مدنظر قرار می دهیم جلسات جدیدی اضافه می شود.
      2- از فلایت های متن باز multiwii و APM پیشنهاد می کنم. البته محیط نرم افزاری APM بسیار راحت تر از مولتی است و کارکردن با آن آسانتر است.
      3- در اسپیدکنترل ها میکروی مورد استفاده در آنها در دستورالعمل هرکدام ذکر شده است که با مراجعه به دستورالعمل نوع آن را می توانید مشاهده کنید. بیشتر اسپیدها از میکروهای ATMEL استفاده می کنند.
      4- در مورد محاسبات کواد هم در هر مرحله سعی کردیم که با جزییات بیان کنیم چنانچه سوالی باقی مانده است بپرسید تا پاسخ داده شود.
      5- وب سایت های دوستان ما هم که در زمینه کوادروتور کار می کنند در زیر معرفی می کنیم که می توانید به آنها مراجعه کنید.
      http://www.multimetr.ir
      http://www.dmf313.ir
      http://www.wle.ir
      http://www.robotical.ir

  • وحید محمدی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    میشه لطف کنید و بفرمایید تفاوت اسپید کنترل (esc) که در کواد کوپترها استفاده میشود با درایو کنترل a4988 یا drv8825 که در دستگاه cnc مورد استفاده قرار میگیرد در چیست؟
    آیا می‌توان به جای esc از آی سی های a4988 یا drv8825 که به همراه شیلد cnc به آردوینو متصل می شوند استفاده نمود؟
    با تشکر
    موفق باشید.

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      drv8825 مخصوص استپرموتورها طراحی شده است و خروجی هاش کاملا متفاوت با موتورهای براشلس می باشد.
      موفق باشید

  • چلندريء

    سلام و عرض ادب و خسته نباشيد
    مطالب واقعا مفيد و اموزنده بود و قابل فهم است
    لطفا اموزش پروگرام كردن اسپيد كنترل ها را قرار دهيد چون خيليا از كساني كه تازه كار هستن نحوهي پروگرام كردن اسپيد كنترل ها عاجز هستن
    با تشكر

  • کرمی

    سلام، تشکر بابت مطالبتون. بسیار جالب بود. میتونید درباره اسپیدکنترلهای قابل برنامه ریزی هم صحبت کنید؟

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اضافه کردن تصویر ( فقط فرمت jpg)