نصب صحیح ملخ کوادکوپتر

شناخت ايرفويل و ارتباط ملخ و ايرفويل در انواع ملخ ها{جلسه چهاردهم}

مقدمه

در این جلسه با اصطلاحات ملخ و ایرفویل آشنا می شویم. برای اینکه ملخ رو بهتر بشناسیم باید ابتدا با مفهوم airfoil به خوبی آشنا بشیم. در شکل زیر یک airfoil رو مشاهده می کنید.

مفهوم ایرفویل در ملخ کوادکوپتر

اصطلاحات

نوك ملخ كوادكوپتر1-Leading Edge(لبه حمله یا لبه مقدم)

لبه حمله اون قسمتی از ملخه که در ابتدا در معرض باد قرار می گیره. شکل یک لبه حمله بستگی به تابعی داره که برای اون ایرفویل تعریف میشه.  خب حالا این تابع ایرفویل(airfoil) چیه:به مقطع خاصی که با عبور هوا از اطراف آن ایجاد اختلاف فشار در بالا و پایین مقطع مینماید، airfoil گفته میشود و نیروی ایجاد شده نیروی آیرودینامیکی خوانده میشود.

اگر ایرفویل برای سرعت های بالا طراحی شده باشد لبه حمله تیز می باشد مانند اکثر جنگنده ها که در سرعت های بالا پرواز می کنند.

اگر ایرفویل برای لیفت های بیشتری به نسبت نرخ سرعت پایینتر  طراحی شده باشد مانند Cessna 150 و Cherokee 140 لبه حمله ضخیم تر و چاقتر ساخته می شود.

2-Trailing Edge(لبه فرار یا لبه انتهایی)

  لبه فرار پشت airfoil می باشد. در حقیقت مکانی است که جریان هوای سطح بالایی airfoil و سطح پایینی airfoil به هم می رسند. طراحی سهم تشکیل دهنده لبه فرار airfoil دقیقا به طراحی لبه حمله بستگی دارد چون جریان هوایی که از سطح بالایی و پایینی ایرفویل به انتها می رسد باید کمترین اغتشاش را داشته باشد تا در هر شرایطی تعادلش حفظ شود.

لبه حمله در ملخ ها هميشه ضخيم تر از لبه فرار است

3-Chord Line(خط وتر)

خط وتر یک ایرفویل، یک خط مجازی است که از لبه حمله به لبه فرار وصل می شود.

خط وتر ملخ یک کوادکوپتر

4-Camber Line(خط منحنی مشخصه)

Camber یک منحنی مشخصه مربوط به سطح لبه بالایی یا سطح پایینی می باشد. کمبر ضخامت airfoil را تعیین می کند و مهمتر اینکه کمبر میزان لیفت بال(منظور از لیفت همون میزان بالاروندگی است) را هنگامی که هوا اطراف آن جریان می یابد تعیین می کند. اگر سرعت بالا و لیفت کم مدنظر باشد کمبر کوچک است. ولی اگر سرعت پایین و لیفت زیاد باشد کمبر هم زیاد است.

در صورتی که ملخ را به صورت صحیح نصب کنیم جهت جریان باد به صورت زیر است.

جهت جریان هوا در ایرفویل

و در صورتی که ملخ را به صورت برعکس و اشتباه نصب کنید جهت جریان ملخ به صورت گردابی زیر می باشد.

جهت اشتباه نصب ملخ کوادکوپتر

برای دریافت آخرین مطالب سایت  و همچنین مطالب منحصر به فرد دیگر که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

 

4 نظر

  • امید

    سلام
    خسته نباشید
    من میخوام یه کواد کوپتر درست کنم.
    تمام مطالب توی سایت شما را هم خوندم خیلی هم عالی
    ولی توی انتخواب قطعه دچار سر درگمی هستم
    یعنی نمیدونم چه مدل موتوری را با چه قابی و با چه اسپیدکنترلری استفاده کنم. یا از چه مارکی استفاده کنم. یا فلایت کنترل کدوم مدل بهتره واسه شوع
    ممنون میشم راهنمایم کنید.

    • قاسم قاسمی

      سلام دوست عزيز
      لطفا لينك زير را مطالعه كنيد تا با نحوه انتخاب هر كدام از قطعات آشنا شويد.
      انتخاب قطعات كوادكوپتر
      همچنين براي خريد نيز بسته به ماركي كه انتخاب مي كنيد هزينه ها نيز افزايش مي يابد. براي موتور و اسپيدكنترل از مارك T-motor و براي باتري از Tatu استفاده كنيد(در صورتي كه نياز به قيمت پايين تر داريد از محصولات EMAX استفاده كنيد). در صورتي كه مبتدي هستيد بهتر است از فلايت كنترل KK2 استفاده كنيد و ملخ ها هم در صورتي كه مبتدي هستيد از ملخ هاي پلاستيكي استفاده كنيد تا بعدا ملخ هاي فيبركربن جايگزين گردد. پيشنهاد بنده اين است كه براي شروع يك پكيج كوادكوپتر خريد كنيد كه براي شروع يك پكيج ارزان قيمت استفاده كنيد و بعدا كه تجربه بيشتري كسب كرديد قطعات گران تر را انتخاب كنيد تا هزينه مالي كمتري بر دوشتان باشد. قبل از خريد اطلاعات كافي در مورد قطعات را كسب كنيد.
      با آرزوي موفقيت

  • raghb

    شیوا و عالی
    ممنون

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Optionally add an image (JPEG only)