باتري ليتيم پليمر

َآشنایی با مشخصات باتری لیتیم پلیمر و نحوه کار با آن در کوادکوپتر{جلسه هفتم}

مقدمه

باتری لیپو

باتری لیتیم پلیمریکی از بخش های مهم کوادکوپتر است و دانستن مشخصات یک باتری لیتیم پلیمر جهت ارتباط با موتور و انتخاب ملخ و اسپیدکنترل از موارد مهم طراحي است. در کوادروتور از باتری لیتیم پلیمر(Lithium-Polymer) که به اختصار LiPo یا Li-Poly می نامند استفاده می کنیم .

دیتاشیت باتری لیتیم پلیمر

در شکل فوق اطلاعات اصلی که روی باتری لیتیم پلیمر نوشته می شود را مشاهده می کنید.

اطلاعات روی باتری لیتیم پلیمر

اطلاعاتی  رو که در عکس میبینید باهم تحلیل می کنیم:

2200mAh  : یعنی اینکه این باتری لیتیم پلیمر در یک ساعت 2200 میلی آمپر به ما جریان میده.

m: milli  به معنای 0.001  می باشد.

A: Amper به معنای آمپر می باشد.

h: hour به معنای ساعت می باشد.

طبق توضیحات فوق 2200 میلی آمپر معادل 2.2 آمپر است.

2200*0.001=2.2

سلول در باتري

سلول در باتری

در شکل فوق 3تا لایه میبینید. اسم هر لایه سلول نام دارد. یکی از این سلولها 3.7 ولت رو برای ما تامین میکنه. و در این باتری که ما 3تا سلول داریم 11.1 ولت انرژی  رو میتونیم به اجزای  ربات بدیم:

3*3.7 =11.1 :ولتاژ باتری

نقل یک تجربه: این باتری لیتیم پلیمر که در شکل بالا می بینید به دليل اتصال نامناسب ولتاژ تركيده است. اين باتري 3سلول دارد كه با شارژر 11.1ولت شارژ مي شود ولي به دليل كم دقتي و اتصال شارژر 14.8ولت به آن تركيده است. موقع شارژ باتری هاتون حتما دقت کنید رو چندولت تنظیم میکنید.

برای نشان دادن تعداد سلولهای باتری بصورت 3S  و یا 3Cell  می نویسند.

باتری 4 سلول لیتیم پلیمر

در شکل فوق یک باتری لیتیم پلیمر 4 سلولی را مشاهده می کنید. ولتاژ هر سلول آن 3.7  ولت است پس ولتاژ نهایی برابر است با:

4*3.7=14.8

به همین ترتیب برای بقیه باتری ها از روی ظاهر آن می توانید ولتاژ آن را حدس بزنید:

باتری 5سلولی: 5*3.7=18.5

باتری 6سلولی: 6*3.7=22.2

به همین ترتیب هر باتری دیگری رامی توانید محاسبه کنید.

  • 3.7 volt battery = 1 cell x 3.7 volts (1S)

  • 7.4 volt battery = 2 cells x 3.7 volts (2S)

  • 11.1 volt battery = 3 cells x 3.7 volts (3S)

  • 14.8 volt battery = 4 cells x 3.7 volts (4S)

  • 18.5 volt battery = 5 cells x 3.7 volts (5S)

  • 22.2 volt battery = 6 cells x 3.7 volts (6S)

  • 25.9 volt battery = 7 cells x 3.7 volts (7S)

  • 29.6 volt battery = 8 cells x 3.7 volts (8S)

  • 37.0 volt battery = 10 cells x 3.7 volts (10S)

  • 44.4 volt battery = 12 cells x 3.7 volts (12S)

ضريب تخليه باتري

پارامتر دیگری که باید بررسی شود ضريب تخليه باترى يا Discharge C rating مى باشد. C-rate يك باترى ليتيم پليمر از اهميت بالايى برخوردار است. در شكل دوم اين پارامتر كه 25C است نشان داده شده است. این عدد یعنی اینکه این باتری 25 برابر قدرت خالی کردن شارژ دارد. این ضریب تخلیه برای مواقعی که ربات حرکات نمایشی و آکروباتیک انجام می دهد و جریان بسیار زیادی می کشد مناسب می باشد. هر چه این عدد بالاتر رود وزن باتری هم بیشتر می شود پس باید دقت کنید که میزان متناسب با کوادکوپترتان چقدر است. حالا این قدرت خالی کردن شارژ که در بالا گفته شد یعنی چی؟! به مثال زیر دقت کنید تا کاملا متوجه شوید.

در تصویر بالا عدد 2500mAh  را می بینید و این یعنی اینکه اگر 2.5 آمپر از باتری جریان بکشیم 1ساعت طول می کشد تا کل باتری تخلیه شود. اگر 5 آمپر از باتری جریان بکشیم نیم ساعت طول می کشد تا کل باتری تخلیه شود و اگر 7.5 آمپر از باتری جریان بکشیم 20 دقیقه طول می کشد تا کل باتری تخلیه شود. این یعنی اینکه هر چه ما جریان بیشتری از باتری بکشیم باتری زودتر تخلیه می شود. 

حالا عدد 25C  را در نظر بگیرید:

حداکثر ظرفیت تخلیه بار باتری 25Cاست از طرفی جریانی که باتری برای ما تامین میکنه 2.5 آمپر است پس برای بدست آوردن حداکثر جریانی که ما می توانیم از باتری بکشیم باید 2.5آمپر باتری را در عدد 25 که قدرت تخلیه شارژ باتری می باشد ضرب کنیم:

حداکثر ظرفیت تخلیه بار: 25*2.5=62.5A

حالا بنظرتون اگه ما 62.5 آمپر از باتری جریان بکشیم چقد طول میکشه تا کل باتری خالی بشه؟؟

جواب: در بالا گفتیم که اگه 2 برابر جریان بکشیم باتری نیم ساعت دوام داره حالا اگه 25 برابر جریان بکشیم کافیه 1ساعت یا همون 60 دقیقه رو به 25 تقسیم کنیم:

60min/25=2.4min

یعنی باتری ما در عرض 2.4 دقیقه به طور کامل خالی میشه.

 در جدول زیر هم مشاهده می کنید که چنانچه 1C دوام 1ساعته داشته باشد بقیه نرخ ها به صورت زیر می شود.

C-rate

Time

5C

12 min

2C

30 min

1C

1h

0.5C or C/2

2h

0.2C or C/5

5h

0.1C or C/10

10h

0.05C or C/20

20h

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حالا شاید یکی بخاد مثلا 4.03 آمپر از باتری جریان بکشه اونوقت چقدر باتری دوام داره؟

در صورتی که سوال بالا را پاسخگو باشید مفاهیم را به طور کامل متوجه شده اید.

سيم هاى متصل به باترى

در شکل زیر نمای داخلی سیم کشی های باتری لیتیم پلیمر 2 سلول و 4 سلول را مشاهده می کنید. همانطور که در شکل ها مشخص است شرکت های سازنده سلول های باتری ها را به صورت سری به هم متصل می کنند. این سلول ها دارای ظرفیت و ولتاژ یکسان هستند.

اتصال سیم ها در باتری لیتیم پلیمر

در زیر هم سیم کشی یک باتری لیتیم پلیمر سه سلولی را مشاهده می کنید.

باتری لیتیم پلیمر کوادکوپتر

اگر به سیم کشی باتری چهار سلولی شکل بالا دقت کنید می بینید که دو تا سیم بزرگ مشکی و قرمز به ترتیب قطب های مثبت و منفی باتری هستند که برای شارژ استفاده میشه و در همه باتری ها مشترک است. ولی اون 5 تا سیم کوچک در باتری ها متفاوت است. این سیم های کوچک  فقط در زمان شارژ باتری استفاده می شود و کاربردشان این است که باعث می شوند همه سلولها بطور یکسان شارژ شوند. بطور کلی یک سیم از این 4 سیم بطور مشترک به زمین متصل است و سه سیم دیگر به قطب های مثبت سلولها وصلند. به این سیم ها اصطلاحا بالانسر گفته می شود. برای بقیه باتری ها هم تعداد سیم های بالانسر به صورت زیر است:

 1-اگر باتری 3 تا سلول داشت 4 تا سیم کوچک به اون متصل میشه.

2-اگر باتری 4 تا سلول داشت 5 تا سیم کوچک به اون متصل میشه.

3-اگر باتری 5 تا سلول داشت 6 تا سیم کوچک به اون متصل میشه.

و به همین ترتیب تعداد سیم های بالانسر یک عدد بیشتر از تعداد سلولهای باتری است و برای بقیه باتری ها می توانید محاسبه کنید.

حالا فرض کنید یه باتری 4سلولی داریم پس 4تا سیم جهت اتصال به قطب های مثبت و 1سیم مشترک بین همه جهت اتصال به زمین است که در مجموع 5 تا سیم بالانسر دارد.

عمرباتري

سعی کنید برای افزایش عمر باتری کوادکوپترتون حداکثر تا نصف ضریب تخلیه ای که شرکت سازنده اعلام کرده بالاتر نروید. در حقیقت هر چه شما به عدد C نزدیکتر شوید عمر باتری هم سریع تر کاسته می شود. به عنوان مثال اگر باتری شما دارای ضریب تخلیه 25C است سعی کنید حداکثر تا 12.5C اون رو استفاده کنید و بالاتر از این محدوده نروید.

محل مناسب شارژ

سعی کنید هنگام شارژ باتری ها آنها را در محل های مناسب شارژ کنید. شارژرها و باتری ها در زمستان حساس هستند و در صورتی که در یک گاراژ در زمستان آنها را شارژ می کنید روند شارژ به کندی صورت می گیرد و یا حتی بازدهی لازم را ندارند و ممکن است به باتری آسیب برسد.

ايمني باتري

هر باتری متناسب با کارکردش ویژگی های خاصی داره. باتری های لیتیم پلیمر را در کاورهای مخصوص خودش قرار دهید تا از اتفاقات احتمالی جلوگیری شود. این کاور ها در صورت ترکیدن باتری از پاشش آن به اطراف جلوگیری می کنند در شکل زیر نمونه ای از این کاورها را مشاهده می کنید.

محافظ یاتری لیتیم پلیمر

نکات عمومی

در بخش نکات عمومی سعی ما بر این است که ایده ها و روش های جدیدی که برای ارتقائ یک تکنولوژی لازم است بیاوریم تا هموطنان عزیزمان بتوانند این روش ها را در راستای کمک به دانش علمی کشورمان به کار گیرند. بنابراین در صورتی که مبتدی هستید می توانید از این بخش گذر کنید.
در حال حاضر شرکت های زیادی هستند که تلاش می کنند تا مدت زمان پرواز را افزایش دهند و به همین دلیل به روش های زیادی دست زده اند تا بتوانند زمان پرواز را افزایش دهند در زیر ما دو تا از این روش ها را آورده ایم:

استفاده از سلولهای خورشیدی

یکی از روش هایی که در حال حاضر بعضی از شرکت ها برای افزایش زمان پرواز به کار گرفته اند استفاده از سلولهای خورشیدی در کنار باتری لیتیم پلیمر است. در این روش یک باتری لیتیم پلیمر با استفاده از سلولهای خورشیدی و به کمک یک رگولاتور شارژ می شود. یک شرکت چینی توانسته است با استفاده از این روش زمان پرواز کوادکوپترها که قبلا حداکثر 30 دقیقه بود را به 48 دقیقه افزایش دهد. این شرکت توانسته است کوادکوپترهای بسیار بزرگی با استفاده از این روش تولید کند.

افزایش زمان پرواز

در شکل زیر نمایی از یک کوادکوپتر را مشاهده می کنید که برای افزایش زمان پرواز از سلولهای خورشیدی در آن استفاده شده است.

استفاده از سلول خورشیدی برای کوادکوپتر

استفاده از سلولهای هیدروژنی

تکنولوژی دیگری که هم اکنون افراد زیادی در حال تلاش برای بکارگیری آن در کواکوپتر هستند سلولهای هیدروژنی است. همانگونه که می دانید سلول هیدروژن قابلیت تولید انرژی زیادی دارد. با استفاده از سلولهای هیدروژنی کوادکوپتر قادر است تا زمان 6 ساعت پرواز کند. استفاده از این انرژی برای همه امکان پذیر نیست.

سلولهای هیدروژنی در کوادکوپتر

اگر شما هم زمان پرواز را با روش خاصی ارتقا داده اید می توانید با ما در بخش کامنت ها در میان بگذارید.

استفاده از دو باتری یکسان به صورت موازی

در این روش ما با استفاده از دو باتری کاملا یکسان زمان پرواز را افزایش می دهیم. دو باتری را به صورت موازی بر روی کوادکوپتر قرار می دهیم. نکات مهمی را باید مد نظر قرار داد که در زیر برایتان ذکر می کنم:

a- برای موازی کردن باتری ها این دو باید از نظر ولتاژ و آمپر و ضریب تخلیه کاملا یکسان باشند و بعد از موازی کردن ظرفیت دو برابر می شود(به خاطر بحث اتلاف انرژی و ایمنی پرنده گفتم که آمپر هم یکسان باشد وگرنه در بعضی ربات های دیگر از دو باتری با آمپراژ متفاوت استفاده کرده ایم)

موازی کردن دو باتری لیتیم پلیمر
b- هنگامی که دو باتری را با هم موازی کردیم در شرایط یکسانی هم نگهداری می کنیم یعنی اینکه هر دو را در درون یک کیف مناسب و در یک مکان مناسب نگهداری می کنیم نه اینکه یکی را در انباری خانه که مکانی سرد می باشد نگهداری کنید و دیگری را در اتاقی گرم. همانطور که خودمان دوست نداریم در هوای خیلی گرم و یا خیلی سرد باشیم باتری های هم دوست ندارند.
c- بعد از مدتی خروجی آنها را چک کنید و ظاهر هر کدام را از لحاظ برآمدگی و… بررسی کنید. همیشه با یک شارژر یکسان آنها را شارژ کنید. طول و قطر سیم باتری ها و اتصال دهنده ها یکسان باشد و کانکتورهای اتصال باتری ها هم یکسان باشد. در صورتی که کانکتورهای انتهایی متفاوت باشند تخلیه متفاوتی صورت می گیرد و دوباره بحث اتلاف انرژی و… به وجود می آید.
d- سعی کنید در پرواز هایی که با اینگونه باتری های موازی شده انجام میدهید از انجام حرکات آکروباتیک و سنگین جلوگیری کنید زیرا فشار بیش از حد به باتری ها باعث کاهش سریع عمر باتری ها و تغییر شرایط مشابه آنها می شود. هر سلول باتری حدودا 3.7 ولت دارد که در طی تخلیه ظرفیت باتری تا انتها ثابت می ماند و اگر تخلیه سریع باشد افت ولتاژ هم داریم و در صورتی که بسیار سریع صورت گیرد و ولتاژ از 3 ولت پایین تر بیاید باتری آسیب خواهد دید و به خاطر این است که در اسپیدکنترلر ها ولتاژ Cutoff داریم.

نکته: در شکل ابتدای صفحه دو عبارت روی سلولها مشاهده می کنید که در زیر شرح داده می شوند:

1- عبارت Oversized Discharge Tabs در حقیقت صفحاتی است که سطح تماس را افزایش می دهند و بازده را بالاتر می برند زیرا این صفحات دقیقا در نقاط تماس سلولها هستند و باعث می شوند مقاومت کمتری در برابر تخلیه جریان وجود داشته باشد.
2- عبارت Stacked Cell Construction بیان کننده استانداردی است که سلول یک باتری لیتیم پلیمر با آن ساخته می شود و با توجه به اینکه در حال حاضر روش Stacking بهترین روش ساخت سلول است در شکل نشان داده شده است. معمولا سلولها را با دو روش Stacking Cell Construction و Winding Cell Construction می سازند. روش دوم یعنی Winding ارزان تر می باشد و بیشتر باتری هایی که در بازار با استاندارد وایندیگ ساخته می شوند چینی هستند و معمولا ضریب تخلیه بالایی ندارند که حدود 15C می باشد ولی باتری هایی که با روش Stacking ساخته می شوند ضریب تخلیه بالایی دارند. به این ترتیب نیز می توانید چینی بودن و یا با کیفیت بودن یک باتری نیز تشخیص دهید.
برای دریافت آخرین مطالب سایت  و همچنین مطالب منحصر به فرد دیگر که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

 

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را نیز بخوانید:

53 نظر

  • سجادباقری

    باسلام وباتشکرازمطالب بی نظیرتون…
    من اگه بخوام برای ساختن یک باتری دوسل،ازدوتاباتری تبلت به صورت سری استفاده کنم،بایدبردهای سرباتری رو حذف کنم؟؟؟
    ضریب تخلیه باتری ساخته شده رو چطورمحاسبه کنم؟؟

    • قاسم قاسمی

      با سلام و احترام
      برای دسترسی به باتری موجود در تبلت و موبایل می بایست مدار تخلیه سریع باتری که معمولا در قسمت بالایی باتری قرار داده شده است را حذف کرد زیرا دسترسی به خروجی ها را محدود می کند. در مورد سوال دوم هم اینکه باتری های مربوط به موبایل و تبلت دارای ضریب تخلیه 1C می باشند که معمولا بر روی آنها درج نمی گردد بنابراین در صورتی که بر روی باتری تبلت مورد نظرتان عددی درج نشده است این ضریب 1C می باشد.
      نکته مهم: در مواردی که قصد دارید وضعیت کاربری یک باتری را تغییر دهید و روی آن دستکاری کنید حتما می بایست قبل از انجام اینکار باتری تخلیه شده باشد و وسایل ایمنی همانند عینک و دستکش و لباس کار داشته باشید تا در صورت ترکیدن باتری مشکل خاصی پیش نیاید.
      موفق باشید.

  • امین الویران

    با عرض ادب و خسته نباشید . بنده با موازی کردن سه عدد باتری لیتیوم پلیمر 3.7 ولت 6300 امپر یک باتری ساختم و اونو با شارژر معمولی شارژ می کنم.این باتری مدت پروازش عالیه ولی من می خوام کاملا استاندارد باشه . وچون غیر موتور و esc همه چیز رو دستساز ساختم باتری هم همینطور انتخاب کردم و دلیل دیگر هم ارزان درومدن باتری بود که 3 سل 5000 آمپر نزدیک دویست تومنه که من با 65 تومن 6500 آمپرشو ساختم. مشکلم اینه کع می خوام قدرت زود شارژ شدنشو ببرم بالا و تو اولین عکس این مطلب داخل باتری یک صفحه و یک مدار قرار داده اید . ممنون می شم درباره ی آن صفحه(stacket cell constoruction) ومدارهای(doversized discharge) توضیح بدین که از چی بجای اینا استفاده کنم کاراییشون چی هست . چون من قصد دارم یک پرواز یک و نیم ساعتی از کواد بگیرم (با اینکه می دونم سخته)ولی شدنیه.خیلی ممنون بی صبرانه منتظر راهنماییتون هستم.

    • قاسم قاسمی

      سلام و احترام
      در مورد عباراتی که سوال پرسیدید به صورت زیر می باشد:
      1- عبارت Oversized Discharge Tabs در حقیقت صفحاتی است که سطح تماس را افزایش می دهند و بازده را بالاتر می برند زیرا این صفحات دقیقا در نقاط تماس سلولها هستند و باعث می شوند مقاومت کمتری در برابر تخلیه جریان وجود داشته باشد.
      2- عبارت Stacked Cell Construction بیان کننده استانداردی است که سلول یک باتری لیتیم پلیمر با آن ساخته می شود و با توجه به اینکه در حال حاضر روش Stacking بهترین روش ساخت سلول است در شکل نشان داده شده است. معمولا سلولها را با دو روش Stacking Cell Construction و Winding Cell Construction می سازند. روش دوم یعنی Winding ارزان تر می باشد و بیشتر باتری هایی که در بازار با استاندارد وایندیگ ساخته می شوند چینی هستند و معمولا ضریب تخلیه بالایی ندارند که حدود 15C می باشد ولی باتری هایی که با روش Stacking ساخته می شوند ضریب تخلیه بالایی دارند. به این ترتیب نیز می توانید چینی بودن و یا با کیفیت بودن یک باتری نیز تشخیص دهید.
      با آرزوی موفقیت

  • محمد احمدی

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم میشه با باتری های که در موبایل استفاده می شود می شه باتری برای کواد کوپتر ساخت مثلا اگه 3 باتری لیتیوم پلیمری 4 آمپری را سری کنیم ولتاژ 11.1 به ما میده بعد اگه 4 تا از این باتری که ساختیم بصورت موازی وصل کنیم 16 آمپر میده هم هزینه کمتری داره؟

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب احمدی
      در مورد سوالی که پرسیدید ذکر چند نکته ضروری می باشد:
      1- متصل کردن باتری های موبایل به صورت سری یا موازی به هم نیازمند این است که شما مدار تخلیه سریع باتری از روی آن را بردارید بنابراین عمل هیچ محافظی ندارند و در صورتی که حتی قابل استفاده هم باشد موتورها به سرعت تمام ظرفیت باتری را تخلیه می کنند و باتری شما یکبار مصرف است.
      2- باتری هایی که در موبایل استفاده می شود لیتیم پلیمر نیستند و از نوع لیتیم یون هستند. مزایای لیتیم پلیمر را قبلا بیان نمودیم.
      3- همانگونه که در خط آخر اشاره نموده اید همه این باتری های موبایل فقط 16 آمپر را برای ما تامین می کنند که این میزان آمپر برای کواد متوسط بسیار کم است زیرا موتورها هر کدام حداقل 10 آمپر مصرف می کنند که در اینجا می توان به قدرت ضریب تخلیه باتری های لیتیم پلیمر پی برد.
      4- همانطور که شما در بالا بیان نمودید تعداد باتری های موبایلی که در این پروژه نیاز است افزایش می یابد و باعث بالا رفتن هزینه می شود و می توانید این مقایسه نیز انجام دهید.
      با آرزوی موفقیت

      • محمد احمدی

        سلام خیلی ممنون از پاسخ گویدون در بعضی از تبلت ها نیز باتری لیتیوم پلیمر استفاده می شود که که 1sهستند که مداری بصورت ماژول برای تخلیه سریع می تونیم استفاده کنیم که قیمت زیادی ندارند قیمت هر باتری هم چیزی بین 20 هزار تومن تا 40 هزار تومن که بستگی به کیفیتش داره که اگه ما 12 عدد از این باتری هارو با قیمت 30 هزار تومن خریداری کنیم 360 هزار تومن میشه که تگه ما باتری بصورت عادی فروخته میشود با ظرفیت 10 آمپر و 3s قیمت در حدود 330 هزار تومن داره در صورتی که این باتری 16 امپر میده اگه میشه نظرتونو بگید .
        …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
        ویک سوال دیگ که دارم اینکه میشه از موتور براشلس برق تولید کرد؟ بصورتی که وقتی موتور براشلس وصل میکنیم ی موتور براشلس دیگر به همون اندازه به صورت برعکس زیر موتور اصلی وصل کنیم و پره هایی بهش وصل کنیم که بادی که با براشلس اصلیمون تولید میکنه براشلس دیگه که مثل توربین عمل میکنه بچرخه و برق تولید کنه اگه 4 عدد براشلس برق تولید کننند میشه زمان پروازو زیاد کرد. آیا همچین کاری ممکنه؟

        • قاسم قاسمی

          سلام مجدد خدمت شما
          نكته اول: در كامنت ذكر نموده ايد كه با 12 عدد از اين باترى ها مى توان آمپر را افزايش داد ولى به موضوع ولتاژ دقت نشده است زيرا باترى 16 آمپرى شما همچنان تك سلولى است و همه 12 باترى به صورت موازى با هم بسته شده اند تا جريان به 16 آمپر برسد. در شكل زير مثالى ذكر كرده ايم تا موضوع شفاف تر شود. در اين شكل ما 12 تا از اين باترى را به صورت موازى وصل كرده ايم و 12 آمپر به دست آورده ايم ولى باترى 12 آمپرى همچنان تك سلولى است.

          نكته دوم: در مورد باترى هاى تبلت كه عرض نموديد مى بايست از لحاظ ابعاد نيز بررسى گردند زيرا حجم باترى هاى تبلت به مراتب بيشتر از گوشى موبايل مي باشد ضمن اينكه ايمنى مربوط به باترى هاى پك شده كه در بازار عرضه مى بسيار بالاست و با چند لايه پوشش داده شده اند و لحيم كارى مناسب توسط سازنده صورت گرفته است كه در زمان مانور پرنده كه تخليه سريعى صورت مى گيرد جرقه يا احتراقي صورت نگيرد.
          نكته سوم: باترى مد نظر شما نهايتا مى تواند 16 آمپر را تامين كند ولى ما در يك كوادكوپتر سايز متوسط حداقل 40 آمپر نياز داريم. آمپر باقيمانده را از كجا تهيه كنيم؟ ضمن اينكه باترى هايى كه شركت هاى سازنده به شما تحويل مى دهند 10 آمپرى نيستند و اين باترى به دليل داشتن ضريب تخليه كه به مقاومت داخلى باترى مرتبط است قادرند در يك لحظه به راحتى 50 آمپر را براى شما تامين كنند زيرا پارامترى‌ با نام ضريب تخليه دارند كه با C روى آنها مشخص شده است. كه هر چقد تخليه سريعتر باشد زمان كاهش مى يابد. ولى در شكل بالا مى بينيد كه ضريب تخليه ذكر نشده است و هر موقع در يك باترى ضريب تخليه ذكر نمى شود يعنى اينكه ضريب تخليه 1C است(معمولا در باترى ها اين قانون برقرار است).
          نكته چهارم: اينكه عرض نموديد قيمت اين باترى هاى تبلت در حدود 330000 تومان است و اين در صورتى است كه باترى هاى شركتى قيمتى معادل 70 تا 100 هزار تومان دارند(براى ظرفيت هاى بالاتر و برندهاى معتبرتر قيمت افزايش مى يابد). اگر لينكى براى قيمت داريد كه گران است ارسال كنيد تا بررسى شود.
          موفق باشيد

          • محمد احمدی

            پس از اگر قیمتی که شما می گید در حدود 70 تا 100 هزار تومن برای باتری 10 آمپر باش به صرفه تره ولی یه فروشگاه اینترنتی با قیمت 325 هزار تومن میده اینم لینکش http://kalaelec.com/fa/%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9/%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C/%D8%A8%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%84%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%85-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%B1-10000ma-3s-35
            2. سوال دومم اگه میشه پاسخ بدید که میشه از موتور براشلس توسط بادی که موتور اصلی تولید می کنه موتور را زیر موتور اصلی وصل کنیم و برق تولید کنه

          • قاسم قاسمی

            سلام مجدد
            باترى مورد نظر شما داراى ظرفيت و ضريب تخليه بالايى است بنابراين محدوده قيمتى هم صحيح است و اگر همين باترى را معادل باترى هاى سرى شده گوشى در نظر بگيريد كه ضريب تخليه 1C داشته باشد قيمت بسيار پايينى‌ دارد. در مورد سوال دوم هم اينكه شما مى توانيد از يك موتور براشلس به عنوان يك ژنراتور استفاده كنيد. در حقيقت هم موتورهاى دى سى و هم موتورهاى AC اين كار را انجام مى دهند ولى به صرفه نيست زيرا توان توليدى در موتور دوم در اين حالت كمتر از توان صرف شده براى چرخيدن آن است و اصلا بازدهى ندارد. در حقيقت طبق اصل بقاى انرژى نيز شما نمى توانيد توانى بالاتر از توان اول بدست آوريد.
            موفق باشيد

  • محمدرضا

    سلام خسته نباشید من x5c دارم و ظرفیت باتری ۵۰۰ میلی امپره ک خیلی کمه حدود هشت دیقه پرواز میکنه میخواستم بدونم ک ایا میشه باتری ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰ روش نصب کرد و اگه میشه از کجا باید تهیه کنم ممنون میشم جواب بدین

    • قاسم قاسمی

      سلام و احترام
      در مورد ظرفیت باتری مشکلی ندارید و می توانید آن را افزایش دهید فقط به دلیل افزایش ظرفیت باتری و حجیم تر شدن آن محل جایگذاری آن نیز تغییر می کند. برای تهیه باتری نیاز به ارسال اطلاعات دقیق باتری می باشد. لطفا اطلاعات آن را ارسال کنید تا راهنمایی شود.
      موفق باشید

  • محمد رضا حسین آبادی

    با عرض سلام خدمت جناب قاسمی بزرگوار
    اول: باید بگم که چقد سایتتون عالیه!!الان حدود 4 ساعته دارم مقاله اتونو میخونم و میخکوب شدم!!دمتون گرم!کار خوبو باید تعریف کرد.
    رشته تحصیلی من شیمی هستش ولی عاشق پرنده های مدل و تکنولوژی و خلاقیت!اطلاعات دقیقی از مطالب الکترونیکی ندارم، پس اگه چیزی رو اشتباه پرسیدم، شرمنده ام!!
    دوم: من سه تا باتری 3.7 لیتیوم یون رو بصورت سری بهم وصل کردم مثل قرار گرفتن باتری در کنترل تلویزیون.(برای منبع ولتاژ یه پاور بانک دست ساز):
    از اطلاعات روی باتری بعضی چیزارو نمیفهمم:
    ICR18650 – 22H SDI 1A92
    ضریب تخلیه باتری که 22اه.
    ضرفیت یا آمپراژ؟؟ 18650 یعنی چی؟
    بخش سوم و چهارم فک میکنم مهم نیست ولی اگه اشاره کنین ممنون میشم(SDI و 1A92)؟
    سوم: موقع دشارژ مجموعه سه تایی باتری، با چه ولتاژ و آمپری باید شارژ مجدد بشن؟؟دسترسی به شارژر حرفه ای و متغیر هم ندارم.
    تشکر و سپاس فراوان واسه پاسخی که خواهین داد.

    • قاسم قاسمی

      با سلام خدمت شما دوست عزيز
      از اظهار لطف حضرتعالى سپاسگذاريم. در مورد عباراتى كه در بالا بيان نموديد اينكه بيشتر آنها مربوط به اسامى شركت و پارت نامبر و… مى باشد و در مورد شارژ آنها هم نياز به دانستن اطلاعات باتري مي باشد زيرا هر باترى متناسب با ولتاژ و آمپر مخصوص خودش شارژ مي شود.
      موفق باشيد

  • آرش ارژنگی

    سلام وقتتون بخیر باشه مهندس
    من یه باتری 6200میلی آمپری 4سل دارم و یه شارژر آی مکس 80واتی که ظرفیت نهاییش 6آمپر هست
    1-میتونم آمپر رو بزارم روی مثلا 3.2 و با نصف ظرفیت باتری رو شارژ کنم؟((زمان برام مهم نیست))
    2-برای اولین بار که باطری رو گذاشتم با همین میزان آمپر شارژ شد دستگاه چون روی ظرفیت آمپر 5000تنظیم بود، بدون اینکه ظرفیت باتری به 6200برسه شارژ رو کات آف کرد، حالا تکلیف چیه؟ باید باتری رو دشارژ کنم دوباره شارژ کنم؟یا عادی استفاده کنم و خالی شد بزنم به شارژ و ظرفیت کات آف دستگاه رو خاموش کنم تا خودش فول شد پیام بده؟
    3-اگر نیاز به دشارژ هست با چه پارامتر هایی اینکارو بکنم؟

    ممنونم

    • قاسم قاسمی

      سلام و احترام
      در مورد سوال اول مشكلي بابت اين قضيه نداريد و مي توانيد شارژ را انجام دهيد ولي در مورد سوال دوم باتري را استفاده كنيد تا تخليه صورت گيرد و سپس مجددا شارژ را انجام دهيد. نكات ايمنى ذكر شده در مورد باترى را حتما رعايت كنيد تا آسيبى به باترى رسانده نشود.
      موفق باشيد

  • سجاد

    سلام
    من یه کوادکوپتر سیما مدل x8hwدارم مدت پروازش 10 دقیقست
    میخواستم بدونم میتونم مدت پروازشو بیشتر کنم با تعویض باطریش
    باطریش 2000میلی آمپره
    لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • قاسم قاسمی

      سلام دوست عزیز
      بله می توان زمان پرواز را افزایش داد. برای اینکار کافی است که یک باتری با ظرفیت بالاتر انتخاب کنید. نکته مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که دیگر مشخصات باتری را به هیچ عنوان تغییر ندهید فقط و فقط ظرفیت باتری را افزایش دهید. در مورد ظرفیت باتری و دیگر اطلاعات آن نیز در همین جلسه توضیحات کافی داده شده است.
      موفق باشید.

  • وحید محمدی

    درود بر شما دوست گرامی
    بسیار اطلاعات مفید و ارزشمندی بود
    سپاسگزارم

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب محمدی
      ابراز لطف شما سپاسگزاریم
      با آرزوی موفقیت

  • ابوالفضل کلابی

    با سلام و تشکر از مطب ارزشمند شما

    طبق محاسبه اینجانب، جواب سوال بیان شده در متن  37.2 دقیقه خواهد بود.

    درسته ؟

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب كلابي عزيز
      جواب شما صحيح مي باشد.
      با آرزوي موفقيت

  • مهرداد

    سلام. سوال من اینه که میزان آمپر موردنیاز برای کوادکوپتر رو اسپیدکنترلرها تعیین میکنن؟ یعنی اگر من 4 تا اسپید کنترل 20 آمپر داشته باشم، نیاز به تولید 80 آمپر دارم؟

    اگه میشه در این مورد توضیح بدید. باتشکر

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      خیر. میزان آمپر مورد نیاز برای کوادکوپتر را موتورها تعیین می کنند یعنی اگر شما 4 تا موتور 20 آمپر داشتید نیاز به تولید 80 آمپر دارید. دقت کنید که اگر متعلقاتی همانند LED و دوربین هم داشته باشید مصرف خیلی پایینی در حد 1 آمپر دارند که ناچیز است ولی باز هم جهت اطمینان آمپر مصرفی آنان را چک می کنیم. انتخاب اسپیدکنترل به انتخاب موتور بستگی دارد و بعد از اینکه حداکثر جریان لازم در موتور را تعیین کردیم کافی است به سراغ اسپیدکنترلرهایی برویم که حداقل 5 تا 10 آمپر بيشتر از جريان مورد نياز موتورهامون تحمل كنند. در اینجا با توجه به اینکه حداکثر جریان ما 20 آمپر برای هر موتور بود پس ما اسپیدکنترلی را انتخاب می کنیم که 25آمپر يا 30 آمپر برای ما جریان تامین کند.
      موفق باشید

  • مرتضی فتوت

    سلام وقتتون بخیر

    ببخشید برای محدوده وزنی 1.5 کیلوگرم (با باتری) و با توجه به موتورهای air gear350 شما برای باتری کدام یک از موارد زیر رو مناسب تر میدونید و پیشنهاد میدید

    باتری لیتیوم پلیمر 3 سل Gens Ace Tattu 7000mAh 25C
    باتری لیتیوم پلیمر 4 سل Gens Ace Tattu 5000mAh 35C
    ممنون میشم راهنماییم کنید یا اگر پیشنهاد دیگری دارید بفرمایید.سپاس

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب فتوت
      براي مواردي كه بيان نموديد ذكر چند نكته ضروري است:
      1- در صورتي كه نياز به زمان پرواز بالاتري داريد قطعا بايد ظرفيت باتري شما بيشتر باشد. با اين حساب ابتدا نياز است كه حداكثر ضريب تخليه اي(C rating) كه شما نياز داريد تعيين شود تا پس از آن بتوانيم در بين باتري هاي فروشگاهها دنبال باتري بگرديم كه ظرفيت آن حداكثر باشد.
      2- بايد دقت كنيم در بين باتري هايي كه انتخاب مي كنيم نسبت تراست به وزن كل كوادكوپتر از 2 كمتر نشود.
      3- نسبت وزن باتري به وزن كوادكوپتر بدون باتري حدودا 0.7 باشد.
      4- حال با توجه به اينكه جرم كوادكوپتر شما حدودا 1.5 كيلوگرم مي باشد تراست هر موتور حدودا بايد 750 گرم باشد كه با اين شرايط در تراست حداكثر هر دو باتري سه سلولي و چهار سلولي قابل كاربرد است. حال براي باتري سه سلولي در تراست حداكثر حدودا 40 آمپر نياز است كه هر دو باتري كه ذكر كرديد اين قابليت را دارند.
      5- نكته اي كه مهم است اين است كه سلول بيشتر باعث مي شود وزن افزايش يابد و به هيچ عنوان نبايد بدون دليل تعداد سلول ها را افزايش داد. در كنار اينكه باتري 3 سلولي شما ظرفيت بالاتري نسبت به 4 سلولي دارد باعث افزايش بازده موتور نيز مي شود. در شكل زير كه مربوط به جدول تراست موتور مي باشد اين مقادير بازده را مي توانيد مشاهده كنيد و اختلاف آنها را ببينيد.

      با آرزوي موفقيت

      • مرتضی فتوت

        آقای قاسمی سپاس از لطفتان

        ممنون بابت راهنمایی کامل و جامع تون. راهنمایی تون خیلی کمکم کرد برای انتخاب باتری. چون واقعا حیرون شده بودم بین این دو باتری کدام رو انتخاب کنم

        در حین مراحل ساخت کواد هر کجا نیاز یه راهنمایی داشتم از این طریق ازتون میپرسم. بازم ممنونم از پاسخ گویی تون و از سایت خوبتون..

        • قاسم قاسمی

          خواهش می کنم جناب فتوت. انجام وظیفه بود. ان شاالله در طی ساخت هر گونه کمکی از بنده و بقیه همکارانم از دستمون بر بیاد صمیمانه در خدمتتون هستیم.
          با آرزوی بهترین ها

          • مرتضی فتوت

            سپاس از لطفتون

          • قاسم قاسمی

            خواهش می کنم. موفق باشید

  • احسان

    پاینده باشی دوست عزیز از اینکه اینقدر با علاقه و صبر اطلاعات دقبق خودتون رو به اشتراک می گذارید.ممنون از شما

    • قاسم قاسمی

      سلام دوست عزيز
      از اظهار لطف جنابعالي سپاسگزاريم.
      با آرزوي بهترينها براي شما و تمامي دوستان

  • بیژن محسنی

    سلام خسته نباشید. کوادکوپتر syma x8hw. دارم میخوام مدت پرواز رو بیشتر کنم. باتری خودش 2000 mah هست راهنمایی کنید لطفا.

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب محسنی
      لطفا اطلاعات باتری را به صورت کامل ذکر کنید تا بررسی شود.

  • محمد مهدی رشیدی

    با سلام و احترام
    بی زحمت اطلاعاتی در مورد کاربرد باتری ها در شبکه هوشمند لازم دارم اگر مطالبی یا مقالاتی دارید بدید سپاسگزارم

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      لطفا شبکه هایی که مد نظرتان است را بیان کنید تا راهنمایی شود.
      موفق باشید

      • محمد مهدی رشیدی

        کاربرد باتری ها در نیروگا هها و شبکه های خورشیدی ، بادی و… که از سیستم جدید هوشمند استفاده می شه
        اطلاعات کامل و مفیدی در مورد گیدایش این نوع باتری ها و کاربردشان و… می خوام

  • امین ائلویران

    با عرض خسته نباشید وتبریک و تشکر . من دارم پروژه ی ساخت کواد حرف ای رو شروع می کنم . یکی از اهدافم در این پروژه مدت زمان زیاد پرواز هست تا کواد مسافت طولانی با خلبان خودکار و جی پی اس طی کنه . می خواستم بدونم با بستنج چند بانتری با بصورت سری می شه مدت پرواز رو طولانی تر کرد یا باید یه منبع کنترل تغذیه واسش آماده کرد؟
    وسوال بعدی اینکه رادیو کنترل ها اکثرا بالای 4 کانال دارن ولی می نویسن 4 کاناله جریانش رو نمی شه فهمید!
    و اگر در وب سایت طریقه ی ساخت رادیو کنترل توسط ماژول فرستنده گیرنده یا آموزش کار یا راه اندازی آن موجوده لینکش رو محبت کنید.
    با تشکر فراوان.
    انسان های بزرگ دانسته های خود را به اشتراک می ذارن و با یاد دادن امواج مثبت کائنات را جذب می کنن.

    • قاسم قاسمی

      با سلام و عرض ادب
      سال نو را تبریک عرض می کنم و بهترین ها را برایتان آرزومندم.
      موارد مطرح شده در کامنتتان را به صورت مجزا پاسخ می دهم:
      1- برای افزایش زمان پرواز نمی توان باتری ها را با هم سری کرد زیرا سری کردن باتری باعث افزایش ولتاژ آن می شود و نه آمپر. چیزی که برای افزایش زمان پرواز مهم است ظرفیت باتری است که با موازی کردن به دست می آید. کاری که کارخانه ها انجام می دهند این است که تعدادی سلول را با هم سری می کنند و مجموع ولتاژ این سلولها ولتاژ کل را بیان می کند. برای حداکثر تعداد باتری هم به وزن کوادکوپترتان بستگی دارد و در جلسه زیر به طور کامل توضیح داده ایم که لینک آن را در زیر برایتان ارسال می کنم. این جلسه را مطالعه کنید و در صورتی که سوالی بود در خدمتم.
      https://goo.gl/bjepPE
      2- به طور کلی ما 4 کانال ضروری در رادیوکنترل داریم که حداقل کانال های یک رادیوکنترل می باشد. اگر تعداد کانال ها از این 4 کانال بیشتر شود بر روی رادیوکنترل حتما ذکر می گردد. چنانچه لینک خاصی دارید که اینگونه نوشته است برایمان ارسال کنید تا بررسی شود ولی قطعا بر روی یک رادیوکنترل تعداد کامل کانال ها ذکر می گردد.
      3- طریقه ساخت رادیوکنترل هم در حال حاضر بر روی سایت نمی باشد. در بین سایت های موجود بنده فقط مطالب آموزشی دو سایت زیر را برای ساخت رادیوکنترل پیشنهاد می کنم:
      http://www.multimetr.ir
      http://www.wle.ir
      موفق باشید.

  • علی قاسمی

    با عرض سلام
    ظرفیت باتری را بر چه اساسی انتخاب میکنیم؟

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب قاسمي
      ظرفيت باتري را بر اساس آمپر مصرفي موتورها مي سنجند. توضيحات تكميلي در جلسه زير آورده شده است. اين جلسه را مطالعه كنيد و در صورتي كه سوالي باقي بود در خدمتيم.
      https://goo.gl/uqiTki
      موفق باشيد

  • محمد رضا اردستانی

    سلام و خسته نباشید
    آیا امکان این هست که‌ قبل از خرید باتری پرنده رو به وسیله آداپتور تست کنیم؟ آیا چنین آداپتور موجود هست؟

    • قاسم قاسمی

      با سلام خدمت جناب اردستانی
      جواب مثبت است.
      1- برای اتصال به کوادکوپتر شما نیاز دارید که یک منبع تغذیه با قابلیت تنظیم ولتاژ را تهیه کنید و در صورتی که افت ولتاژ داشتید آن را افزایش دهید دقت کنید که این مقادیر را حتما به وسیله یک Watt meter اندازه گیری کنید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید
      2- اتصالات را به دقت بررسی کنید تا در حین پرواز قطع و وصل نشوند.
      3- ولتاژ مربوط به آنها را بر روی اسپیدکنترل چک کنید تا مقدار آن بیشتر از ولتاژ ذکر شده بر روی اسپیدکنترل نباشد. معمولا حداکثر ولتاژ قابل تحمل توسط اسپیدکنترل ها را بر روی آن به صورت 2S یا 3S یا بیشتر ذکر می کنند.
      4- در صورتی که منبع تغذیه مربوطه آمپر کمتری نسبت به آمپر مصرفی کوادکوپتر دارد باز هم می توانید آن را استفاده کنید زیرا برای پروازهای 1 تا 2 متر از سطح زمین تراتل در مقدارهای کم است و آمپر مصرفی بسیار کم است.
      5- برای اطمینان بیشتر از اتصالات و غیرنوسانی بودن سعی کنید در ابتدا یک کوادکوپتر را به این شیوه تست کنید و بعد از موفقیت آمیز بودن آن به سراغ اکتاکوپتر بروید.
      6- در انتها در صورتی که از این روش برای تنظیم ضرایب PID استفاده کردید سعی کنید قبل از پرواز نهایی یک تست پروازی با باتری داشته باشید تا از صحت تنظیمات مربوط به ضرایب PID اطمینان حاصل کنید.
      موفق باشید

  • موسی

    خیلی ممنون

    • حامد قاسمی

      ممنون از شما به خاطر همراهیتون

  • محمد رضا اردستانی

    خیلی ممنون جناب قاسمی لطف میکنید

  • محمد رضا اردستانی

    لین دیتا شیت موتور مذکور هست

  • محمد رضا اردستانی

    خیلی ممنون از پاسخ شما
    اما توی دیتا شیت موتور 52110 حرفی از ماکسیمم جریان زده نشده و فقط جدولی براساس آراست موتور و توان اون داده شده که در حد اکثر حالت تراست ۳۴۵۰ گرم و توان ۶۵۰ وات با ولتاژ ۲۵ ولت ذکر شده که جریان در این حالت برابر با ۲۵ آمپر می شود یعنی این حداکثر مصرف موتور در حالت تیک آف میشه ؟ سلول هایش باتری نیز ۶ سلول ۱۳ آمپر ساعتی هستش
    من برای باتری توی حالت لیتیوم یون وزن ۶,۶ کیلو رو پیدا کردم ولی برای پلیمر با این ظرفیت (۸۰ آمپر ساعت) حداقل ۱۵ کیلو باتری لازم هست و باتری مد نظر رو یک شرکت ایرانی برای من میسازه و نگرانی من از این هست که آیا امکان سوختن باتری لیتیوم یون به خاطر پایین بودن ضریب تخلیه هست یا نه؟

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      با توجه به اینکه این موضوع بسیار مهم و حیاتی می باشد سعی می کنیم تا فردا یک جلسه کامل مربوط به نحوه انتخاب و محاسبه باتری و موتور و اسپید و ملخ باهم و محاسبات هرکدام را برایتان بارگذاری کنیم. اعداد هم به صورت مثال های فرضی ذکر می کنیم که خودتان بتوانید جایگذاری کنید و هر نوع مولتی روتوری که خواستید بسازید با محاسبات مربوطه آشنا باشید. در انتها باز هم اگر سوالی بود بنده و بقیه همکاران در خدمتیم.
      اون جدول هم که بیان نمودید بسیار مهم می باشد که توسط شرکت های سازنده موتور ارایه می شود.
      جریانی هم که روبروی حداکثر تراست نوشته شده است جریان حداکثر می باشد. البته ذکر این نکته هم لازم است که در هنگام تیک آف حداکثر جریان اتفاق نمی افتد.
      موفق باشید.

  • محمد رضا اردستانی

    سلام خسته نباشید
    با مسأله خیلی گیج کننده ای برخورد کردم خیلی ممنون میشم کمکم کنید
    آیا امکانش هست برای اوکتا کوپتر با موتور های emax mt 5210 که حداکثر جریان ۲۵ آمپر رو میکشن ( در مجموع ۲۰۰ آمپر) از باتری لیتیوم یون با ظرفیت حداکثر ۸۰ آمپر ساعت استفاده کرد؟ حداقل ظریب تخلیه باتری باید چه مقدار باشه؟
    آیا ممکن هستش موتور مقداری بیشتر از اون چیزی که توی دیتا شیت اون نوشته شده جریان بکشه؟ حداکثر جریان دقیق این اوکتا کوپتر رو چجوری محسابه کنیم؟

    • قاسم قاسمی

      با سلام و احترام
      در مورد مطالبی که عرض نمودید:
      1- اینکه نوشتید از باتری لیتیم یون استفاده کردید باید خدمتتون عرض کنم که بهتره از باتری لیتیم پلیمر استفاده کنید زیرا وزن کمتری به ازای انرژی یکسانی به شما میده هر چند قیمت بیشتری پرداخت میکنید. و طبیعتا وزن در یک مولتی روتور یک پارامتر بسیار مهم است.
      2- وزن کل مولتی روتور و وزنه ای که می خواهد بلند کند مهم می باشد.
      3- تعداد سلول های باتری مهم می باشد که ذکر ننموده اید.
      4- در صورتی که موتور مقدار بیشتری از اون چیزی که در دیتاشیت نوشته شده جریان بکشد موتور می سوزد. اگر دقت کرده باشید یکی از پارامترهایی که در دیتاشیت مقدار حداکثر آن را ذکر کرده است جریان می باشد.
      موفق باشید.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اضافه کردن تصویر ( فقط فرمت jpg)