بدنه کوادروتور(آشنایی با انواع جنس ها) – آموزش کوادکوپتر{جلسه سوم}

قطعا برای داشتن یک تعادل و زمان بسیار خوب داشتن یک بدنه  بی عیب و نقص خيلي مهم است. بدنه کوادروتور را میتوانید از هزچیزی که توانایی تحمل تراست ناشی از چرخش ملخ ها رو داشته باشه بسازید (منظور از تراست همون نیرویه که باد ناشی از ملخ ها تولید میکنه) در ساخت بدنه کوادروتور وزن خیلی خیلی برامون مهمه. جنس مورد استفاده باید سبک و محکم باشه.

 

plastiq-frame

در شكل بالا بازوهای قرمز و سفید رنگ از جنس پلاستیک ABS (نایلون پلی آمید و هسته ای مقاوم از جنس پشم شیشه)  است دقت کنید اون وسطش که مشکی رنگه از جنس فایبرگلسه. یه نکته جالبی که تو این عکسه اینه که دوتا رنگ قرمز و سفید داریم که نشاندهنده جلو وعقب ربات ماست. یعنی وقتی موتورهاتون رو نصب کردید اون دوتا بازوی قرمز رنگ می تونید جلوی ربات قرار بدید که وقتی تو هواست بتونید تشخیص بدید که جلوی ربات کدوم طرفه. و عقب ربات کدوم طرف. اینکه جلو وعقبش مهمه به خاطر کنترلیه که تو دستتونه وباهاش ربات رو جلو، عقب،  چپ و راست می برید.

نکته دیگه ای هم که تو عکسه اینه که ربات از نوع ضربدریه و نه بعلاوه.چون دوتا رنگ قرمز دارید و دوتا رنگ سفید.  اون قسمت مشکی رنگ زیر ربات جای باتریه که میبینید به صورت افقی نصب میشه.

 

فیبرکربن برای بدنه کوادکوپتر

فیبر کربن هم سبکه و هم محکم. این ویژگی باعث شده تا استفاده از فیبر کربن بسیار رایج بشه. اون قسمت های نارنجی رنگ که تو شکل پیداست آلومینیومه. این بدنه رو من استفاده کردم و نتیجه ای که گرفتم اینه که اونقدرها هم که میگن سبک نیست. اشتباهی که تو این فریم صورت گرفته اینه که اسپیسرها فلزیه و بهتره پلاستیکی باشه. بهتره یه فریم ترکیبی از چند نوع جنس باشه. هنگامي كه بار بيش از حد به فيبر كربن وارد شود شكسته مي شود و حالت ارتجاعي ندارد.

aluminium

آلومينيوم از جنس هاي محبوب براي ساخت كوادروتور است كه در عين سبك بودن داراي استحكام مناسبي نسبت به وزن خود است. قيمت آن هم ارزان مي باشد. آلومينيوم را در بازار به دو شكل ورقه اي و قوطي شكل(نبشي) پيدا مي كنيد. البته دقت كنيد كه ضخامت اين ورقه ها براي ما بسيار مهم هستند و از هر ضخامتي نمي توان براي ساخت بدنه استفاده كرد. از آنجايي كه ورقه هاي آلومينيومي در ابعاد بزرگ و داراي ضخامت كم خم مي شوند ناچاريم از قوطي شكل استفاده كنيم. قوطي هايي كه داراي ضخامت كم مي باشند بسيار مناسب بازوهاي ربات مي باشند كه براحتي تراست ناشي از موتورهاي معمولي را تحمل مي كنند. براي اتصال آلومينيوم مي توانيد از پيچ و پرچ استفاده كنيد. استفاده از پرچ نسبت به پيچ باعث سبك تر شدن مي شود. يكي از معروف ترين فريم هايي كه از جنس آلومينيوم هست و در فروشگاهها موجوده را در شكل بالا مشاهده مي كنيد. ضخامت آلومینیوم اين فريم خیلی کمه و بسیار سبک ومحکم. او وسطش هم از جنس فایبر گلسه. اونجایی که موتورها نصب میشه هم ازجنس فایبر گلسه. یه تعداد اسپیسر داره که از نوع پلاستیکیه. فقط پیچهاش آهنه. دقت کنید تو کواد وزن خیلی برامون مهمه و اسپیسر حتما پلاستیکی باشه. این بدنه رو من استفاده کردم و مورد تاييد بوده. هرچند هنوز جای کار داره.

بدنه کوادکوپتر جنس کائوچو

از ديگر جنس هاي سبكي كه در كوادكوپتر استفاده مي شود كائوچو مي باشد. چيزي كه هست اينه كه كائوچو فقط براي اطاف كوادكوپتر قابل كاربرد هست و به عنوان حفاظ ازش استفاده مي شود. دوستان بازم تاکید میکنم که یه فریم مناسب باید ترکیبی از چندنوع جنس باشه. واضح است كه برای بازوها و بقيه  اجزاي فريم کائوچو مناسب نیست. کائوچو هم در انواع مختلفی ارایه میشه که بايد کیفیت مناسب را مدنظر قرار دهید. ترجیحا از کائوچوهای فشرده استفاده کنید که هنگام کرش آسیب کمتری بییند.

چوب بالسا گزینه مناسبی جهت ساخت بدنه است ولی نیازمند مهارت خاصی است تا به بهترین شکل از آن استفاده شود. از چوب بالسا در ساخت كوادروتور به ندرت و خيلي كم استفاده مي شود و معمولا در ساخت هواپیمای مدل كاربرد دارد.

balsa-wood-frame

راز سبکی چوب بالسا را فقط میتوان با میکروسکوپ مشاهده نمود. سلولهای چوب بسیار بزرگ بوده و دارای دیواره نازکی هستند و در نتیجه نسبت بخشهای جامد به بخشهای خالی چوب، حداقل ممکن است. اکثر چوبها دارای ماده پلاستیک مانندی بنام Lignin هستند که سلولها را بهم متصل نگه داشته است. در بالسا این ماده بسیار کم و در حداقل است.

جنس پلکسی گلس بدنه کوادکوپتر

پلکسی ها از ديگر جنس هاي رايج بازار هستن ولي هنگامي كه مي خواهيم پلكسي را استفاده كنيم در صورتي كه داراي ضخامت كافي نباشند به راحتي خم مي شوند و اضافه نمودن ضخامت بيش از حد هم باعث افزايش وزن مي شود كه اصلا مناسب نيست و بدين خاطر است كه پلكسي را فقط براي اتصالات بدنه استفاده مي كنند مثلا براي پايه هاي موتور مي توانيد از آن استفاده كنيد . به شکل زیر دقت کنید. پلكسي ها هنگامي كه در معرض نيروي زيادي قرار بگيرند شكسته مي شوند ولي آلومينيوم هنگامي كه بار زيادي به آن وارد شود خم مي شود و علت آن هم اين است كه آلومينيوم يك ماده كشسان است و آستانه شكست بالاتري نسبت به پلكسي يا فيبر كربن دارد. يكي ديگر از مزيت هاي پلكسي اين است كه با استفاده از برش ليزر به هر شكلي در مي آيند.

جنس پلکسی گلس برای کوادروتور

یه ایده مناسب برای پایه کوادکوپتر و حفاظ های اطراف آن استفاده از گیره لباس است که براحتی به هر شکلی در می آید و می توانید از آن بهره ببرید.

hangers-quadcopter

شکل زیر نحوه استفاده از آن را نشان می دهد.

guard-quacopter

نکته: معمولا در هنگام راه اندازی کوادروتور اطراف بدنه و فلایت کنترل با سیم های متصل به آنها شلوغ می شود که برای جلوگیری از اینکار و مرتب کردن سیم ها جهت برخورد نکردن به ملخ ها و… می توان از دو روش استفاده کرد:

  • استفاده از چسب و به هم چسباندن سیم ها
  • استفاده از نوار فرم سیم

در شکل زیر ما نحوه چینش سیم ها با نوار فرم سیم را نشان داده ایم.سیم های اطراف بدنه کوادروتورحتما سیم های اطراف بدنه را به دو روشی که گفته شد مرتب کنید. زيرا ممكنه اين بي نظمي سيم ها كار دستتون بده. حالا يا با توليد نويز و يا با برخورد ملخ ها به آنها.

wire-flight-control

برای دریافت آخرین مطالب سایت  و همچنین مطالب منحصر به فرد دیگر که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

 

10 نظر

  • محمد نوری

    باسلام و خسته نباشید به شما .بسیار ممنونم که انقدر کوشا اطلاعات خودتون رو در اختیار بقیه قرار میدید واقعا خدا قوت .می خواستم بدون گه موتور ها رو رو به پایین نصب کنم روی بدنه کواد مشکی در پرواز ایجاد میشه یا نه بسیار ممنون و متشکرم

    • قاسم قاسمی

      با سلام و احترام خدمت جناب نوری
      سوال جالبی را مطرح نمودید.
      در مورد اینکه موتورهایتان را می خواهید رو به پایین نصب کنید باید به چند نکته دقت کنید:
      1- نصب موتورها در پایین کوادکوپتر باعث افزایش سرعت افقی و عمودی کوادکوپتر می شود زیرا همانطور که در جلسه حداکثر سرعت افقی و عمودی کوادکوپتر بحث کردیم مساحت کاهش می یابد و این یک مزیت محسوب می شود.
      2- در هنگام نصب موتورها حتما به نوع آنها دقت کنید زیر بعضی از موتورها ممکن است قابلیت تغییر داشته باشند و یا اینکه شافت آنها دو طرفه باشد یا اینکه روی شافت آنها پخ وجود داشته باشد و … که باعث بروز مشکل می شود. پس قبل از هر چیز نوع موتور انتخابی تان را به دقت بررسی کنید.
      3- در حال حاضر تعدادی از شرکت ها اقدام به ساخت اینگونه کوادکوپتر نموده اند که می توانید داده ها و اطلاعات آنها را مطالعه کنید که بسیار مفید می باشد. در اینجا لینک کوادکوپتر ساخت شرکت EHANG که موتورهایش به صورت برعکس می باشد را برایتان ارسال می کنم.
      http://www.ehang.com/
      با آرزوی سربلندی برای شما و تمامی دوستان

      • محمد نوری

        سپاس بسیار.موتورهای انتخابی من ایمکس ۲۲۱۳ هست.بخاطر لینک هم بسیار سپاس گذارم

        • قاسم قاسمی

          سلام مجدد جناب نوری
          موتور Emax 2213 به دلیل اینکه روی شافت موتور جای پخ دارد و ملخ مورد استفاده در آن هم خاص می باشد را نمی توان به صورت برعکس نصب نمود. اینکه می گویم نمی توان به صورت برعکس نصب نمود فقط و فقط به دلیل ایمنی بیشتر است زیرا طراحی این نوع موتورها برای نصب به صورت نرمال می باشد. ملخ های این موتور هم معمولا به همراه موتور ارسال می کنند زیرا هاب درون ملخ دارای پخ می باشد تا به خوبی روی موتور نصب شود و هنگام پرواز بیرون نیاید. بنده این نوع موتورها را به دو دلیل پیشنهاد نمی کنم:
          1- ملخ موتورها به صورت هاب دارای پخ می باشد و از هر فروشگاهی قابل تهیه نمی باشد و معمولا دو عدد همراه موتور می باشد.
          2- به مرور زمان و با باز و بسته کردن و یا اینکه با لرزش های ناشی از موتور این بخش از اتصال به خوبی سفت نمی شود و در حین پرواز ممکن است با مشکل مواجه شوید. حتما موقع شروع پروازهایتان با فاصله از کوادکوپتر قرار بگیرید.
          موفق باشید.

  • مهرداد محمدی

    سلام
    حداکثر وزن برای یک فریم چقدر هستش؟
    با تشکر از مطالب زیباتون

    • قاسم قاسمی

      با سلام و احترام
      حداكثر جرم فريم به كاربرد شما بستگي دارد. مثلا اينكه چنانچه شما بخواهيد يك مولتي روتور بسازيد كه توانايي حمل 50 كيلوگرم را داشته باشد قطعا به يك بدنه حجيم و بزرگ نياز داريد و هر چه اين جرم بالاتر برود جرم فريم نيز بالاتر مي رود.
      موفق باشيد

  • سید مهدی نقیبی

    سلام ممنون از آموزشهایی که می زارید واقعا خوبن
    می خواستم بپرسم اون ایرفریم آلومنیومی رو میشه خودمون بسازیم ؟ چون قیمت این تو بازار دورو بره 80 تومن هست ولی فکر کنم می شه با حداکثر 10 تومن درستش کرد.
    وزنش چقدر باشه مناسبتره؟
    من شبیهشو ساختم فقط یه کم متفاوته (وسطش ورق آلومنیوم هستش )
    اون وسطشو و اسپیسر هارو میشه از بازار تهیه کرد ؟چون فکر کنم از بیرون تهیه کنیم دقیقتر، سبکتر و خشگل تر بشه
    چه سایتی رو یا فروشگاهی رو مناسب برای خرید قطعات پیشنهاد می کنید؟
    ممنون ببخشید که سوالات زیاد شد

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      1-در مورد این فریم باید خدمتتون عرض کنم که آلومینیومی که استفاده شده است بسیار سبک می باشد و حتما با نمونه ای که خودتان ساخته اید چک کنید. برای قسمت مرکزی هم می توانید به هر شکل و شمایلی که خواستید در نزم افزارهای کتیا یا سالیدورک طراحی کنید و بدید بیرون با لیزر برش بزنن.
      2-اسپیسرها و پیچ ها در بازار موجود است.
      3- از فروشگاههای زیر می توانید خریدهای خود را انجام دهید:
      http://www.aftabrayaneh.com
      http://www.store.rahauav.com
      موفق باشید

  • علي

    سلام. از نظر من تركيب اين جنس ها براي كوادروتور بهترين گزينه است كه بايد بررسي بشه.
    خيلي خوب توضيح داديد. ممنون

  • یاسر

    معرکه ای مهندس

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Optionally add an image (JPEG only)