پرواز کوادکوپتر

آموزش کار با رادیو کنترل (مفاهیم، اصطلاحات و نکات کلی){جلسه هفدهم}

 

اول ایمنی بعد کار: عینک به چشم بزنید و یا اگر ندارید یه کلاه ایمنی موتورسیکلت بخرید و مثل فضانوردان با خیال راحت پرنده را تست کنید.

قبل از هر چیز مقدمه راديو كنترل و اینکه کانال چیه رو از جلسه قبل مطالعه کنید:

آشنایی با کانال در ربات های پرنده

 

ابتدا یک شماتیک پروازی مربوط به کوادكوپتر را نگاه کنید:

 

اموزش راديو كنترل

ربات پرنده ما توسط دوتا عامل کنترل میشه که یکی خود ما هستیم که راديو كنترل را در دست گرفتیم و فرامین را ارسال می کنیم و دیگری سنسور IMU است که باعث می شود تغییراتی که توسط ما ارسال نشده است اصلاح گردد مثلا باد میوزد و ربات پرنده را دچار چرخش می کند که توسط سنسور IMU و با توجه به جلوی ربات تشخیص داده می شود و کنترل می شود.
دستورات راديو كنترل

هر راديو كنترل از دوتا بخش تشکیل شده است:

1- فرستنده

2- گیرنده

اجزاي يك راديو كنترل كوادكوپتر

در شکل زیر نمونه ای از اجزای تشکیل دهنده فرستنده یک راديو كنترل را ملاحظه می کنید.

فرستنده راديو كنترل

1-فرستنده: فرستنده همان بخشي است كه ما در دست مي گيريم و با استفاده از آن كوادكوپتر را کنترل می کنیم.  در شکل زیر یک فرستنده راديو كنترل را مشاهده می کنید.

 

جوي استيك راديو كنترل

2- گيرنده راديوكنترل

گيرنده راديو كنترل بر روي كوادكوپتر نصب مي شود و همراه با پرنده در آسمان است. اين گيرنده به كمك فرستنده وظيفه هدايت پرنده را به عهده دارند. گيرنده هاي راديو كنترل معمولا داراي يك يا دو آنتن هستند. شكل زير نمونه اي از يك گيرنده را نشان مي دهد كه داراي دو آنتن مي باشد.

گيرنده راديو كنترل

فرکانس های کاری رادیوکنترل ها:

در راديو كنترل ها ازدوتا فرکانس اصلی استفاده میشه: 72Mhz و 2.4Ghz

1-فرکانس 72مگاهرتز

این فرکانس قدیمی است و برد زیادی دارد ولی احتمال تداخل با بقیه وجود دارد حتی اگر برندهای متفاوت فرستنده داشته باشید. یعنی کلا احتمالا تداخل فرکانسی زیاده!

2-فرکانس 2.4Ghz

این فرکانس يك فركانس جدید هست و در حال حاضر معمول ترین نوع فرکانسی است که استفاده میشود. آنتن کوتاهتری نیاز دارد و اینکه برد کمتری نسبت به 72مگاهرتز دارد. احتمال تداخل هم برای برندهای مختلف وجود ندارد.

البته فرکانس های دیگری همانند 1.3Ghz یا 900MHz یا 433MHz و… هم وجود دارد که معمولا برای رادیوهای با برد بالا استفاده می شوند.

کانال های موجود بر روی یک فرستنده به صورت زیر است:

تنظيمات كانال هاي راديو كنترل

در شکل بالا مشاهده می کنید که محدوده هر کانال به چه صورت است در زیر به بررسی این چهارکانال می پردازیم.

1-کانال 1 (ايلِران):

اگر بخواهیم ربات را به سمت چپ حرکت دهیم جوی استیک سمت راست را به سمت چپ یعنی جایی که نوشته شده Roll Left حرکت می دهیم. و برای اینکه ربات به سمت راست حرکت کند اهرم سمت راست را به  سمت راست در جایی که نوشته شده Roll Right حرکت می دهیم. به این دو حرکت با هم یک کانال اختصاص می دهیم.

2-کانال 2 (الِویتر):

اگر بخواهیم ربات را به سمت جلو حرکت دهیم جوی استیک سمت راست را به سمت بالا درجایی که نوشته شده Pitch Up حرکت می دهیم و برای اینکه ربات به سمت عقب حرکت کند اهرم سمت راست را به  سمت پایین در جایی که نوشته شده Pitch Down حرکت می دهیم. به این دو حرکت با هم یک کانال اختصاص می دهیم.

3- کانال 3 (تِراتِل):

وقتی دور موتورها را با کانال تراتل زیاد و کم می کنیم یک کانال است(از بالا تا پایین یک کانال است). دقت کنید تنها اهرمی که فنری نیست همین اهرم مربوط به گاز است یعنی هرچه بیشتر گاز بدیم موتورها تندتر میچرخن و برای کاهش گاز باید اهرم رو با نیروی دست به سمت پایین بیاریم و اینجوری نیست که فنری باشه و خودش بیاد پایین. دلیلش هم اینه که ما دور موتورها رو در وضعیت های دلخواه خودمون می خواهیم.

4-کانال 4 (رادِر):

هنگامی که ربات با استفاده از کانال Yaw یا همان Rudder به دور خودش میچرخد هم می تواند ساعتگرد به دور خودش بچرخد و هم می تواند پاد ساعتگرد به دور خودش بچرخد. به این دو نوع چرخش که با Yaw Left و Yaw Right انجام می دهیم یک کانال اختصاص می دهیم.

در یک فرستنده رادیو کنترل ما می تونیم جو استیک رو در چهار حالت تنظیم کنیم یعنی جای کانال هامون رو به چهار صورت می تونیم بچینیم. البته حالت استاندارد همون چیدمان حالت 2 است که مدنظر ماست.سعی کنید همیشه از حالت 2 استفاده کنید که دستتون به میله های جوی استیک عادت کنه و چشم بسته کوادكوپتر را پرواز بدید!

تنظيمات مدهاي راديو كنترل

در حالت عادی که کاری به عوض کردن وضعیت جوی استیک ها نداریم ولی در صورتی که حرفه ای هستید و به سه تا حالت دیگه عادت دارید و یا اینکه چپ دست هستید می تونید با استفاده از صفحه نمايش راديو كنترل و يا از طريق نرم افزاري اينكار را انجام دهيد.

اگر رادیو کنترلتون LCD داشت حالت مورد نظر روی LCD نمایش داده می شود و با کلیدهای تنظیمات که در کنار صفحه نمایش هستید می توانید مد موردنظر را انتخاب کنید. به شکل زیر دقت کنید.

انتخاب مدکاری رادیو کنترل

 

معمولا تعدادی کلید دوحالته و تعدادی هم کلید روتاری در بالای بعضی رادیو کنترلها وجود دارد که با استفاده از اینها می توان کانال های اضافی ایجاد کرد. دقت کنید که ایجاد کانال جدید با کلیدهای دوحالته محدودیت خاص خودش را دارد و فقط برای موقعیت هایی مناسب است که دو وضعیتی باشند زیرا این کلید سیگنال PWM را فقط در دو حالت 0 و 100 شناسایی می کنند ولی کلیدهای روتاری(rotary به معنای چرخشی می باشد) یا همان چرخشی دارای بینهایت وضعیت هستند و همانند کلید تراتل که از 0 شروع می شود و کم کم به سیگنال اضافه می شود عمل می کنند که بازهم کاربرد خودش را دارد و در کل نمی توان گفت که کدام بهتر است. هر کدام از این کلیدها معایب و مزایایی دارد. 

نکته: وجود تعداد کلیدهای اضافی دلیل بر این نیست که ما به همان تعداد می توانیم کانال جدید ایجاد کنیم زیرا هر رادیوکنترلی ظرفیت محدودی برای ایجاد کانال دارد مثلا در شکل زیر ما 8 عدد کلید دوحالته داریم و 2عدد کلید چرخشی داریم که طبق بحثمان باید بتوانیم 10 کانال جدید ایجاد کنیم و با 4 کانال روی جوی استیک ها در مجموع 14 کانال داشته باشیم ولی اینگونه نیست و بسته به نوع رادیوکنترل تعداد محدودی کانال می توان ایجاد کرد.

كليد دو حالته و سه حالته راديو كنترل

در بعضی از رادیوکنترل ها با توجه به اینکه ممکن است کلید دوحالته جوابگوی کار ما نباشد از کلیدهای سه حالته استفاده می کنند. یعنی اینکه کلید مورد نظر سه حالت ممکن را برای ما به وجود می آورد. فرض کنید PWM ما حداکثر 900 باشد بدین ترتیب وقتی کلید روی حالت 0 است مقدار PWM صفر است و وقتی روی حالت 1 است مقدار PWM عدد 450 است و وقتی روی حالت 2 است مقدار PWM عدد 900 است. یعنی دو حالت مربوط به حداقل و حدکثر PWM است و یک حالت هم مربوط به حد وسط می باشد. در شکل زیر این مطلب به صورت واضح با شکل نشان داده شده است.

کلید دوحالته و سه حالته در رادیو کنترل

در بعضی از راديو كنترل ها کنار این کلیدها را با حروف LO و HI مشخص می کنند که بیانگر همان دو حالت 0 و 1 می باشد. LO مخفف LOW می باشد و HI مخفف HIGH می باشد.

کلیدهای بالای فرستنده رادیو کنترل

شکل زیرهم نمونه از کاربرد این کلیدها برای تنظیمات مختلف را نشان می دهد.

کاربرد کلیدهای فرستنده رادیو کنترل

 

دوستان در شکلی که اول صفحه می بینید و لغات انگلیسی داخل شکل ترجمه شده است چندتا عبارتی که یخورده شاید نامفهوم به نظر بیاد اینجا بیشتر توضیح میدم:

1-Trainer Switch:

همانطور که روی شکل هم نوشتم این کلید مخصوص تمرین دادنه. یعنی اینکه فرض کنید قراره به برادرتون پرواز با یک پرنده رو آموزش بدید چون دفعه اوله که این کارو انجام میده خب قطعا کرش های زیادی انجام میده(کِرَش یعنی همون زمین خوردن پرنده) حالا شما برای اینکه از این کرش ها جلوگیری کنید میاید و این کلید رو روحالت 2میزارید و هروقت دیدید ربات پرنده داره سقوط میکنه یا از محوطه دور میشه کنترل ربات رو خودتون به دست می گیرید. و وقتی حرکتشو اصلاح کردید دوباره کنترلو بهش بدید. برای اینکارهم 2تا فرستنده یکسان لازمه که یکی در دستان شماست و یکی هم در دستان برادرتون.  مثل آموزش راهنمایی رانندگی که مربی هم کلاچ و ترمز داره و خودش میتونه ماشین رو کنترل کنه

2-HI/LO Rate Switch:

این کلید هم دو حالت داره. حالت اول برای پروازهای عادی هست(LO مخفف LOW است یعنی کم) که نیازی به مانور و حرکات نمایشی و نیست و مخصوص افراد مبتدی است. عملکردش به این صورته که نرخ تغییرکانال ها در این حالت 70% حالت اصلیشه.یعنی اینکه فقط از 70درصد یک کانال استفاده می کنه مثلا وقتی میخواهید ربات رو به سمت چپ بیارید تا یه محدوده خاصی کج میشه که بیاد سمت چپ نه حالت 100درصد. یجورایی با این کار تو PWM دستکاری می کنیم. مثل این میمونه که ماشین سواری شما تا سرعت 180کیلومتر بر ساعت سرعت داره اونوقت شما با سرعت 80کیلومتر بر ساعت که خیلی ایمن تر و بهتره رانندگی میکنید(کمربند یادتون نره!!!) ولی کسایی که مسابقات ماشین سواری شرکت میکنن با سرعت های نهایی همون ماشین رانندگی میکنن که به اصطلاح حرفه ای هستن و پیست مسابقشون هم فرق داره.

در حالت دوم از 100درصد ظرفیت یک کانال استفاده می کنیم(HI مخفف HIGH است یعنی زیاد) و ربات خیلی تندوتیزه! مخصوص افراد حرفه ایه.

3-Elevator Trim:

با استفاده از این کلید میتوانیم علاوه بر کنترل با جوی استیک فنری با استفاده از این کلید به صورت نقطه به نقطه ربات پرنده را کنترل کنیم.

4-Mode 2 

اگر روی یک رادیو کنترل یا در جایی دیگر این عبارت را دیدید منظور همان حالت 2 جوی استیک های می باشد که در بالا توضیح دادیم. بقیه حالت ها هم همان Mode است که ما با عبارت حالت ترجمه کرده ایم. یعنی Mode1 معادل حالت1 و Mode3 معادل حالت3 و Mode4 معادل حالت 4 است.

اصطلاح بايند كردن يا Bind به معني كور كردن مي باشد و در راديو كنترل يعني اينكه يك گيرنده فقط با فرستنده خاص خودش در ارتباط است و در صورتي كه فرستنده ديگري در محل باشد كنترل آن از دست نمي رود و با فرستنده ديگر اتصالي برقرار نمي كند. كاربرد اين كليد در زمان مسابقات و مكان هايي كه راديو كنترل هاي زيادي وجود دارد بسيار حائز اهميت است. در حالت عادي نيازي به اين تنظيم نداريد. هنگامي كه يك راديو كنترل را مي خريد يك سيم حلقه بسته همراه آن وجود دارد كه مخصوص همين كار است. در زير نحوه كار با آن را شرح مي دهيم.

نحوه بايند كردن هم بدين صورت است كه ابتدا سوكت Bind Plug را مطابق شكل زير متصل مي كنيم.

 بايند كردن راديو كنترل در كوادكوپتر

پس از آن تغذيه گيرنده را متصل مي كنيم. براي تغذيه گيرنده هم مي توانيد بعد از اينكه به صورت كامل اتصالات را برقرار كرديد باتري را متصل كنيد. البته يكي از كانال ها هم متصل باشد تغذيه گيرنده تامين مي شود و نيازي به اتصال همه آنها نيست. بعد از اينكه تغذيه گيرنده را متصل نموديد يك چراغ قرمز به صورت چشمك زن روي گيرنده ظاهر مي شود.

سيم اتصال گيرنده راديو كنترل به فرستنده

  پس از اينكه تغذيه گيرنده را متصل كرديد و چراغ آن به صورت چشمك زن بود به سراغ فرستنده برويد و كليد بايند (Bind key) را فشار دهيد. بعد از فشردن اين كليد و همزمان با اينكه اين كليد را فشار مي دهيد فرستنده را روشن كنيد سپس به گيرنده نگاه كنيد و تا زماني كه چراغ چشمك زن روي گيرنده به حالت ثابت در نيامده است كليد بايند را پايين نگه داريد. پس از اينكه چراغ چشمك زن به حالت ثابت در آمد كار تمام است و از اين پس اين فرستنده فقط و فقط با گيرنده مورد نظر اتصال برقرار مي كند. دقت كنيد كه كليد مربوط به بايند كردن(Bind key) ممكن است در پشت و يا جلوي فرستنده و يا بخشي ديگر بسته به نوع سازنده قرار داده شود.

اتصالات راديوكنترل در كوادكوپتر

 

سوال: آیا می توانیم از یک گیرنده رادیوکنترل مثلا 7 کاناله به همراه یک فرستنده 6کاناله استفاده کنم؟

جواب مثبت است و قطعا می توانید از یک گیرنده 7 کاناله به همراه یک فرستنده 6 کاناله استفاده کنید و این فرستنده 6 کانال را از روی گیرنده انتخاب می کند. پس لزومی بر استفاده گیرنده و فرستنده با تعداد کانال یکسان نیست.

اینکه گفته می شود فرکانس یک رادیوکنترل 2.4گیگاهرتز است در حقیقت یک محدوده فرکانسی را شامل می شود. در رادیوهای قدیمی اگر دقت کنید یک کلیدچرخشی داشت که با چرخش آن و هنگام وارد شدن به محدوده یک فرکانس کاری صدا به تدریج شفاف تر می شد. که اصطلاحا به آن اشغال باند می گویند. مثلا فرکانس 2.4 گیگاهرتز این محدوده فرکانسی را اشغال کرده است.

سوال: برای افزایش برد رادیوکنترل های دست ساز چه راه هایی وجود دارد؟

برد ارسالی داده ها را به دو طریق می توان افزایش داد:

1- افزایش توان خروجی فرستنده(Output Power) با تقویت آن.

2- استفاده از آنتن متفاوت

برای دریافت آخرین مطالب سایت  و همچنین مطالب منحصر به فرد دیگر که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

 

36 نظر

  • محمد2003

    سلام من کواد کوپتر 8lh xخریدم تنظیماتش به هم خورده میشه تنظیماتشو بهم بگید

    • قاسم قاسمی

      سلام
      لطفا نام کوادکوپتر را به همراه شرکت سازنده آن ذکر کنید و یا اینکه عکسی از آن را ارسال کنید تا راهنمایی شود. همچنین با توجه به اینکه یک کوادکوپتر تجاری است مشکل بوجود آمده را به صورت واضح تر بیان نمایید.
      با سپاس

  • فرزاد

    با سلام من تنظیمات کنترل کوادکوپترم به هم خورده مخواستم بدو چطور به کانال دو تغییرش دهم.کنترل 4 کاناله بوده

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      لطفا نوع رادیوکنترلتان را بیان کنید تا پاسخ داده شود.
      با سپاس

  • فرشاد

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون
    من دارم یک قایق اتوپایلوت با استفاده از apm2.6 میسازم…رادیوکنترل هم 2.4Gh هست.
    لطفا راهنمایی بفرمایید درمورد نحوه اتصال apm به اسپیدکنترل موتور و سروو موتور سکان و رسیور … .. شماتیک اتصال قطعات
    تشکر

    • قاسم قاسمی

      سلام
      سوالتان به صورت کلی است و مشخصات خاصی از طرح و مدل مورد نظرتان ذکر نکرده اید. برای اتصال قطعات هم مطالب یکسان می باشد و می توانید استفاده کنید اگر در جایی از اتصالات مشکل دارید بنده در خدمتم
      موفق باشید

  • مهدی اسلامی

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم که گیرنده رادیو کنترل ها رو وقتی به فلایت کنتلر APM متصل میکنیم نیاز به منبع تغذیه جدا دارند یا برقشونو از برد APM تامین میکنند؟

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      هنگام اتصال گیرنده رادیوکنترل به فلایت کنترل APM، تغذیه گیرنده هم از طریق برد تامین می شود و نیازی به اتصال جداگانه منبع تغذیه نیست.
      موفق باشید

  • جلال

    با سلام وخسته نباشی. با یه رادیو فلای اسکی fs-i6 که کایل ترینیر دارد که پشتش پین ps2 میخوره میشه با ماژل usb به ttl به کامپیوتر وصل کرد و در سیمیلاتور ریل فلایت ازش استفاده کرد؟. اگه میشه نقشه اتصال اونو بکشید؟

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      براي اتصال فرستنده fs-i6 از كابل ترينر همراه خودش استفاده كنيد. در صورتي كه به مشكل برخورديد در خدمتم.
      موفق باشيد

      • جلال

        ممنون بابت وقتی که گذاشتید. کابل همرا رادیو من یکسر usb معمولی داره. یعنی وقتی به pc وصلش میکنم چراغی نداره که روشن بشه. در متن با اینو گفته بودید. و وقتی وصل میشم pc هیچ سخت افزاری رو نمیشناسه. رادیو من هیچ cd همراه نداره. ایا شما نرم افزارشو دارید.؟ ریل فلایت و که باز میکنم پیغام میده که هیچ جوی استیکی رو نشناخته.باید چطوری بشناسونمش.؟ با تشکر

        • قاسم قاسمی

          با سلام و احترام
          از بابت تاخیر در جواب عذرخواهی می کنم.
          در مورد اینکه رادیوکنترل شبیه ساز رو نمیشناسه دلایل مختلفی وجود دارد که باید مرحله به مرحله چک کنید تا مشکل برطرف شود. در مورد رادیوی شما با توجه به اینکه رابط ندارید شبیه ساز رادیوکنترلتون رو نمیشناسه زیرا به یک رابط برای تبدیل سیگنال های رادیوکنترل جهت شناخت آنها توسط شبیه ساز نیاز دارید. پس با توجه به این موضوع با داشتن یک کابل usb و ps2 ارتباط برقرار نمی شود. پیشنهاد می شود یک رابط همه کاره برای انواع رادیوکنترل ها بخرید. بعد از اینکه این رابط را متصل نمودید و باز هم شبیه ساز فرستنده رادیوکنترل را نمی شناخت می توانید موارد زیر را بررسی کنید:
          1- نوع شبیه سازتان را عوض کنید مثلا با شبیه سازهای دیگر همانند phoenix و غیره تست کنید و در صورتی که مشکل از شبیه ساز نباشد ارتباط برقرار می شود در غیر اینصورت به مرحله بعد بروید.
          2- شبیه ساز را بر روی یک کامپیوتر دیگر تست کنید تا ببینید مشکل از ویندوز و یا درایورها نباشد و در صورتی که روی کامپیوتر کانکت شد پس مشکل از کامپیوتر شما می باشد.(درایورهای هر رابط باید حتما نصب باشند)

  • جلال

    سلام خسته نباشی. میخواستم بدونم چطور میشه با استفاده از رادیو دور موتور براشلس را عوض کرد. تنظیم خاصی روی اسپید باید باشه؟ یا روی رادیو؟

    • قاسم قاسمی

      سلام
      بله. برای تعویض کردن جهت اسپیدکنترل های دوجهته باید در قسمت تنظیمات مربوطه چرخش دوجهته را انتخاب کنید. معمولا با عبارت Bidirectional در قسمت Motordirection مواجه می شوید و کافی است Bidirectional را انتخاب کنید. البته در فلایت ها و نرم افزاهای مختلف متفاوت است. همچنین در بخش رادیوکنترل می بایست با استفاده از کلیدهای بالای رایو کنترل یکی از این کلیدها را مخصوص تغییر وضعیت این چرخش ها اختصاص دهید. به عنوان مثال هنگامی که کلید دوحالته در وضعیت 0 است کوادکوپتر در حالت عادی پرواز می کند و تراتل هم در حالت عادی است. ولی هنگامی که کلید دوحالته را در وضعیت 1 قرار می دهید جوی استیک تراتل به حالت چرخش برعکس می رود که برای اینکار باید حداقل و حداکثر و میانه PWM را مشخص کنید تا جوی استیک تراتل عمل کند.
      موفق باشید.

      • جلال

        ممنون خیلی عالی بود تونستم با رادیو وارد تنظیمات اسپید بشم و اونو تنظیم کنم فقط تنظیمات رادیو نتونستم میتونید واضح تر بگید. رادیو من fs-i6 است. با تشکر

        • قاسم قاسمی

          با سلام
          براي تنظيمات راديو بايد دوتا تراتل متفاوت در فرستندتون تعريف كنيد بدين صورت كه براي چرخش هاي متفاوت تراتل هاي متفاوت تعريف شود. راديوكنترل شما هم اين قابليت را دارد. راديوكنترل فلاي اسكاي مدل fs-i6 دو حالت normal mode و Idle mode را در قسمت throttle curve دارد كه باعث مي شويد بتوانيد تراتل هاي متفاوتي را تعريف كنيد. براي اينكار با استفاده از كليد دوحالته بالاي راديوكنترل مي توانيد دو حالت را تعريف كنيد ابتدا كليد مثلا SwA كه در سمت چپ بالاي فرستنده وجود دارد را در حالت 0 قرار دهيد و اعداد تراتل را از تنظيم كنيد و سپس آن را بر روي 1 قرار دهيد و اعداد تراتل را تنظيم كنيد تا دو تراتل جداگانه براي فرستنده تعريف شود. اليته اين حالت براي ايمني افراد و ربات پرنده نيز استفاده مي شود يعني اينكه حالت 0 اعداد تراتل به طور كامل صفر مي كنند و در حالت 1 اعداد تراتل را بر روي مقادير دلخواه تنظيم مي كنند. به تصوير زير دقت كنيد.
          در صورتي كه به طور كامل متوجه نشديد بيان نماييد تا بصورت يك جلسه كامل با عكس برايتان بارگذاري شود.
          موفق باشيد.

          • جلال

            با سپاس. در تنظیمات رادیو تا اینجا رفتم که یک کلید برای fly mode..انتخاب کردم که حالت نرمال و اسپورت داره. در قسمت idle هم نرمال داره و idle up داره. که دوتا تراتل کرو میده. که دوتا نمودار داره برا تراتل. وقتی اپ میشه، هم مثل تراتل معمولی میتونم تنظیم کنم ولی دور موتور برعکس نمیشه. چکار باید بکنم. با تشکر

          • قاسم قاسمی

            با سلام
            در مورد اینکه بتوانید با دو تراتل موتورها را در هر دو جهت بچرخانید همانطور که قبلا هم بیان شد نیاز است که از اسپیدکنترل های برنامه پذیر دوجهته استفاده کنید. بدین ترتیب که یک تراتل را برای حالت معمولی قرار دهید و یک تراتل دیگر که تنظیماتش را در بخش قبلی بیان کردیم برای حالت چرخش برعکس موتورها قرار دهید. پس مهمترین کار این است که یک اسپیدکنترل دوجهته تهیه کنید و تنظیمات مربوطه را انجام دهید. دقت کنید که باید ملخ هایتان را هم دوجهته انتخاب کنید و با ملخ تک جهته نمی توانید در هر دوجهت چرخش داشته باشید.
            موفق باشید.

      • قاسم قاسمی

        تعريف كردن دو تراتل مجزا

  • محمدعلی توانا

    باعرض سلام خدمت شما جناب آقای قاسم قاسمی.سایت بسیار کامل و پر محتوایی دارید.من رشته ام برق نیست ولی استفاده مفید علمی کردم.باتشکر از شما

  • حسین

    سلام. ممنون از مطالب خوبتون
    اگه امکان داره بهترین رادیوکنترل های موجود در بازار را معرفی کنید.

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      براي اتصال فرستنده fs-i6 از كابل ترينر همراه خودش استفاده كنيد. در صورتي كه به مشكل برخورديد در خدمتم.
      موفق باشيد

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      يك جلسه جداگانه براي بهترين راديوكنترل هاي موجود در بازار بارگذاري شده است. از لينك زير استفاده كنيد.
      https://goo.gl/8CKtzS

  • کیوان تاک

    مهندس جان سلام
    در مورد تعداد کانال ها در فرستنده مثلابا مگا 328که ADC این آیسی 6 عدد می باشد آیا میشه با مالتی پلکس(آیسی مالتی پلکس) کردن تعداد این ADC ها رو افزاش داد و چطوری؟

    • قاسم قاسمی

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      بله با استفاده از آیسی مالتی پلکس آنالوگ میشه این کار رو انجام داد. نمونه این آیسی 4051 هست که البته دقت بالایی نداره. توضیح این آیسی خارج از حوصله یه کامنت هست. توضیحاتش در اینترنت موجود است. نمونه لینک جهت افزایش تعداد کانال های ADC :
      http://www.centralclubs.com/adc-4051-t119164.html
      نحوه برنامه نویسیش هم در این لینک توضیح داده شده است.
      موفق باشید

  • کیوان تاک

    سلام و خسته نباشید
    رادیو کنترل های تجاری که منو دارن برنامه نویسیشون با آردینو انجام شده یا نه ؟ و چه آیسی هایی برای پردازش دارن ؟

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      در مورد برنامه نویسی رادیوکنترل ها می توان با استفاده از بوت لودر آردوینو اینکار را انجام داد. ایسی های ذکر شده هم بسته به نوع رادیوکنترلتان تغییر می کند.
      موفق باشید

  • علیرضا جعفری

    اما اگر میشه یه نقشه با خود کار بکشید ممنون

    • قاسم قاسمی

      سلام دوست عزیز
      نقشه مورد نظرتان را بگویید تا برایتان ترسیم شود. چه نقشه ای؟ اتصالات اطراف فلایت کنترل یا چپ گرد راست گرد موتور براشلس؟

  • علیرضا جعفری

    سلام ببخشید بعد از +- باتری به برد توضیع و سپس به اسپید کنترل و سوکت اسپید کنترل به فلایت کنترل انتن گیرنده یا فرستنده کجا داخل مدار میشود
    اما برای چپ گرد کردن موتور براشسل هم مثل موتور های سه فاز باید جای دو تا فاز عوض کنم یعنی دو تا از سیمارو عوض کنم ؟

    evil0036@yahoo.com
    لطفا جواب

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      در مورد سوال اولتون که آنتن گیرنده به برد گیرنده متصل است و برد گیرنده هم از طریق سوکت های خودش به فلایت کنترل متصل می شود.
      در مورد سوال دومتون اینکه با جابجا کردن دوتا سیم موتور براشلس چرخش موتور عوض می شود. هیج فرقی نمی کند که کدام دوسیم را با هم عوض کنید.
      موفق باشید

  • دانشجو

    مطالبتون واقعا عالیه.
    پیشنهاد می کنم همین مطالب در قالب کتاب چاپ بشه. حتما استقبال میشه!

  • حامد قاسمی

    بسیار استفاده کردیم.ممنون.
    یه سوال.
    بعضی وقتا یه سری ولوم ها هست بالای رادیو کنترل.اونا به چه دردی میخورن؟

  • مرتضی

    سلام
    میخواستم بدونم امکانش هست که این آموزش هارو به صورت پی دی اف داشته باشم؟

    • حامد قاسمی

      سلام.به لطف خدا این pdf ها هم به زودی روی سایت قرار داده میشه

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Optionally add an image (JPEG only)