راه اندازی فلایت کنترل APM (شناخت اتصالات و قطعات روی برد){جلسه بیست و هشتم}

راه اندازی فلایت کنترل APM

در این بخش با نحوه اتصال و راه اندازی فلایت کنترل APM آشنا می شویم. قبل ازشروع خواندن این جلسه حتما جلسه قبل را مطالعه کنید.

شناخت و آشنایی کامل با فلایت کنترل APM

شکل زیر نمای کلی از اتصالات این برد را نشان میدهد

apm-board-connection

نمای کلی و شرح اتصالات فلایت کنترل APM2.8 را در شکل زیر مشاهده می کنید.

apm-connection-port

شکل زیر هم نمای پشت برد APM2.8 را نشان می دهد.

apm-selection

 شکل زیر مربوط به APM2.5 است.

apm-2-6-detail

معرفی پین های برد APM

ابتدا پین های مربوط به اتصال سنسورها را معرفی کرده ایم و در انتها نحوه اتصال این سنسورها را آورده ایم.

apm-connection

ورودی های فلایت کنترل APM

INPUTS

ورودی های فلایت کنترل به صورت زیر نامگذاری می شوند. 4 کانال اول که به طور کامل در جلسات قبل توضیح داده شده است.

آموزش کامل کار با رادیو کنترل

در اینجا هم با همین 4کانال می توانید می توانید یک پرواز عالی را تجزبه کنید ولی در صورتی که خواستید از امکانات دیگر فلایت کنترل APM استفاده کنید می توانید کانال 5 را هم راه اندازی کنید این کانال برای استفاده از مدهای کاری APM همانند RTL وغیره می باشد و با اتصال آن می توان از کرش های ناگهانی جلوگیری کرد و در مواقع لزوم بهره برد. فلایت کنترل APM دارای مدهای زیادی است که برای انتخاب آنها از این کانال استفاده می کنیم. این مدها را در جلسات آینده توضیح خواهیم داد. کانال های 6 و7 و8 هم که با AUX  مشخص شده اند کانال های کمکی برای راه اندازی سرووها و دیگر موارد می باشند. AUX هم مخفف Auxiliary  می باشد که به معنای کمکی است.

apm-inputs

برای اتصال گیرنده رادیوکنترل به صورت زیر سیم ها را متصل کنید. اتصال یک پین +و- برای تغذیه رسیور کافی است و در کانال های دیگر فقط پین سیگنال را متصل می کنیم.

apm-control

در صورتی که بردهای با پین هدرهای متفاوتی داشتید نحوه اتصال به صورت زیر است.

apm-2-6connecting

 

خروجی های فلایت کنترل APM

OUTPUTS

خروجی های فلایت کنترل APM دقیقا جایی است که ما پین های اسپیدکنترلرها را برای راه اندازی موتورها وصل می کنیم. در زیر نحوه اتصال این خروجی ها را برای انواع مولتی روتورها آورده ایم.

برای اتصال موتورها پین های برد APM را همانند شکل های زیر متصل کنید. شماره نوشته شده در درون هر دایره به معنای اتصال به پین مورد نظر روی برد APM می باشد.

کوادروتور

apm-quadcopter

تری کوپتر

triciopter-apm

هگزاروتور و اُکتاروتور

motor-connection-apm2-8

برای اکتاروتور از نوع X به صورت زیر عمل می کنیم.

octarotor-apm

هواپیمای4 کاناله

apm-plane-setup

اتصال الوان در هواپیمای مدل

apm-elevons-setup

برق دار کردن فلایت کنترل APM و موتورها

نکته مهم: هرگز کابل USB برد را به همراه باتری متصل نکنید زیرا ممکن است ولتاژ تامین شده از ولتاژ بردکنترلی بیشتر باشد و باعث سوختن برد شود.

همانند یک کامپیوتر که برای روشن شدن به برق نیاز دارد فلایت کنترل نیز به برق نیاز دارد. در اینجا ابتدا با لوازم جانبی برق دار کردن موتورها و سپس برق دارکردن فلایت کنترل APM آشنا می شویم.

ابتدا جریان های برق مربوط به فلایت کنترل APM را در شکل زیر ببینید. دقت کنید که دومسیر برای جریان الکتریکی وجود دارد و در صورتی که جامپر را وصل کنیم برق سرتاسر برد یکسان می شود.

apm-power

يكي از بردهاي تقسيم ولتاژي كه در بازار داخل مشاهده مي كنيد به صورت زير است كه مخصوص فلايت كنترل APM است. برد تقسيم ولتاژ را اصطلاحا PDB می گویند که مخفف Power Distribution Board می باشد. بسته به نيازتان مي توانيد بردهاي تقسيم ولتاژ با 4 خروجي مخصوص كوادكوپتر و يا 6 خروجي مخصوص هگزاكوپتر و يا بالاتر تهيه كنيد. اين PDB ها داراي يك خروجي 5ولت رگوله شده نيز مي باشند كه در شكل زير مشاهده مي كنيد(دو تا سيم قرمز و مشكي لاغر كه در وسط قرار گرفته اند).

distribution-board

در شکل زیر اتصالات مربوط به یک برد تقسیم ولتاژ هگزاروتور نشان داده شده است.

apm-power-module

نکته مهم: دقت کنید که معمولا با اتصال پین های اسپید کنترل به فلایت کنترلرها باید برد روشن شود چون تغذیه بردها همراه با اتصال اسپیدکنترلر ها است ولی در فلایت کنترل APM تغذیه اسپیدکنترلر ها از تغذیه های دیگر برد جداست و با وجود اتصال اسپیدکنترلرها برد روشن نمی شود برای روشن شدن برد APM به چهار روش می توان عمل کرد.

  1. ماژول تغذیه بردAPM یا (3ِDR Power Module) که در شکل زیر نشان داده شده است را متصل کنید تا برد روشن شود. این ماژول ولتاژ رگوله 5.37 ولتی و 2.25 آمپری را برای برد تامین می کند. حداکثر ولتاژ ورودی به این ماژول تغذیه برد 18 ولت می باشد یعنی اینکه نهایتا یک باتری 5سلولی را می توان استفاده کرد و بیشتر از این باعث سوختن برد می شود. دقت کنید که به هیچ وجه برق ورودی مربوط به سروو موتورها را از برد APM تامین نکنید. هرگز هنگام اتصال اين ماژول جريان جامپر مربوط به تغذيه رو متصل نكنيد.

برق دار كردن فلايت كنترل APM

2. در روش دوم به راحتی با اتصال جامپر مربوط به تغذیه می توانید تمامی مدارهای برق فلایت کنترل را به هم متصل کنید و آن را برقدار کنید. باز هم تاكيد مي كنم كه به هيچ عنوان جامپر و ماژول تغذيه برد را با هم متصل نكنيد و فقط يكي از آنها را متصل نماييد.

اتصال جامپر روي برد apm2.8

3. در صورت نداشتن ماژول تغذیه برد APM یک سیم مادگی را بردارید و از قسمت + یکی از پین های خالی اسپید کنترلرها به قسمت + خالی بخش سنسورهای آنالوگ متصل کنید. دقت کنید که پین + همان پین وسطی می باشد و هیچ تفاوتی ندارد که از کدام ردیف استفاده می کنید. هر چند اين روش را پيشنهاد نمي كنم و درصورتي كه جامپر همراه برد را نداريد و يا گم كرده ايد از اين روش استفاده كنيد.

apm-circuit

 4- روش چهارم فقط براي موقعي است كه قراره روي زمين كار انجام بديم و كاري به پرواز نداره و آنهم اتصال با USB مي باشد. يعني با اتصال پورت يو اس بي ميني به كامپيوتر فلايت برقدار مي شود.

نکته مهم دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که در صورت خرید ماژول تامین ولتاژ برد APM این ماژول تغذيه کار یک هشدار دهنده نيز برای ما ايفا می کند یعنی اینکه در صورتی که افت ولتاژ باتری به حد خاصی برسد با تنظیماتی که ما قبلا در نرم افزار Mission Planner(در بعضی جاها با MP نشان داده می شود) انجام داده ایم ربات را براحتی به نقطه اول باز می گردانیم یا هر دستوری که ما در MP تعیین کنیم را انجام می دهد.

 

اتصالات روی فلایت کنترل APM

اتصال GPS

apm-to-gps

در هنگام نصب GPS هم حتما به جهت جلوي آن دقت كنيد.

side gps

دقت کنید که پین های مربوط به GPS به صورت زیر است. 

apm-pin-gps

اتصال سونار

برای اتصال سنسور سونار به APM هم به راحتی با اتصال به پورت A0 می توانید این کار را انجام دهید.

sonar-to-apm

اتصال بازر

برای اتصال بازر به APM هم به راحتی با اتصال به پورت A5 می توانید این کار را انجام دهید.

buzzer-connection-apm

گیمبال دو محوره

برای اتصال پین های گیمبال هم در صورتی که دو محوره بود از پورت های 10 و 11 استفاده کنید و در صورتی که سه محوره بود از پورت های 9و10و11 استفاده کنید.

2axis-gimbal

در صورت استفاده از PPM

مطالبی که در ادامه می آید مازاد است و مخصوص دوستانی است که از سیگنال PPM استفاده می کنند.

در صورتی که قصد استفاده از سیگنال PPM را دارید می توانید جامپرهای مخصوص همراه برد را به مکان های گیرنده روی برد و گیرنده رادیوکنترل متصل کنید. 

ppm-connection

شکل زیر نمای نزدیک مربوط به محل اتصال جامپر را نشان می دهد.

ppm-jumper-pin

بین اتصال زیر هم یک جامپر میزنیم تا کارمان تکمیل شود.

ppm-jumper-in-apm

 

منابع اطلاعاتی این جلسه اکثرا از سایت زیر بوده است.

www.ardupilot.org

این جلسه هم به پایان رسید. مثل همیشه میتونید برای اطلاع از آموزش های جدید ما رو در تلگرام و یا انیتساگرام دنبال کنید.

 

 

 

 

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را هم بخوانید :

28 نظر

  • مهدی فاضل پور

    مهندس نرم افزار من ورژن 1.3.44 هستش.

    • قاسم قاسمی

      سلام مجدد
      در ورژن های جدید گزینه های ذکر شده تغییر کرده اند. اعداد هر گزینه به صورت زیر آمده است:
      Do Not Spin :0
      Very Slow: 70
      Slow: 100
      Medium: 130
      Fast: 150
      با توجه به این و اینکه تنظیم این اعداد به اسپیدکنترل ها و پارامترهای دیگری هم وابسته است نیاز به یک جلسه مجزا دارد. فعلا تنظیمات را در حالت دیفالت نگه دارید. ان شاالله در لیست های درخواستی مقالات آموزشی قرار می گیرد و بارگذاری می شود.

      • مهدی فاضل پور

        با تشکر فراوان از شماکه پاسخ سوالاتم رو میدید

  • مهدی فاضل پور

    با سلام و خسته نباشید.من رادیو کنترل رو ساختم و موتورها رو بدون APM روشن میکنم.ولی وقتی فلایت کنترل رو وصل میکنم صدای بوق موتورها میاد ولی کار نمیکنن. LED آبی و قرمز هم همون اول چشمک میزنن ولی بعدا فقط قرمز چشمک میزنه.ARMING-CHECK رو هم که گفته بودین صفر کردم ولی هنوز مشکل حل نشده.لطفا راهنمایی کنید.ممنون

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      چون موتورهایتان روشن نمی شود گزینه های زیر را بررسی کنید:
      1- کالیبراسیون رادیوکنترل را مجددا انجام دهید.
      2- میزان تراتل ورودی را از روی صفحه Mission Planner چک کنید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید. مقادیر باید با افزایش تراتل افزایش یابند.
      موفق باشید

      • مهدی فاضل پور

        ممنون از پاسختون.من تنظیمات رو مجدد انجام دادم.جوی استیک ها و تراتل تو نرم افزار کالیبره میشن. این دفعه چند ثانیه که اهرمYAWرا به سمت راست نگه میدارم LED چشمک زن قرمز ،آبی و قرمز میشه و بعد ثابت قرمز میمونه.تو این حالت موتورها به خوبی روشن میشن و از طریق رادیو کنترل میشه کنترلشون کرد.ولی بعد از چند لحظه که تراتل رو خاموش نگه میدارم مجدد LED شروع به چشمک زدن میکنه و دیگه نمیتونم موتورها رو روشن کنم.عملا باید با نگه داشتنYAWبه سمت راست بتونم موتورها رومجددا روشن کنم.بنظرتون باز هم مشکل وجود داره؟

        • قاسم قاسمی

          با سلام خدمت جناب فاضل پور
          1- فلایت کنترل APM در حالت Default با بردن اهرم YAW به سمت راست روشن می شود و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد LED از حالت چشمک زن خارج می شود و به صورت ثابت باقی می ماند و آماده پرواز مي باشد(با اين فرض كه كاليبراسيون و بقيه مراحل به درستي صورت گرفته). ابتدا در ارتفاع کم کوادکوپتر خود را تست کنید و برای ارتفاعات بیشتر و گرفتن تست حداکثر برد رادیوکنترل حتما از مودهای RTL یا LAND استفاده کنید.
          2- اینکه بیان کردید با قرار گرفتن اهرم تراتل در حالت مینیمم کوادکوپتر Disarm می شود به خاطر این است که رادیوکنترلتان در حالت Failsafe بر روی مقادیر کوچک PWM عمل نمی کند و به حالت Disarm می رود. پیشنهاد بنده این است که تنظیمات حالت Failsafe را اصلاح کنید تا این مشکل بر طرف شود. البته این عمل خوبی است و به خاطر ایمنی بیشتر به این حالت می رود ولی بحرحال برای تنظیم کردن می توانید به بخش تنظیمات رادیوکنترل بروید و در قسمت Settings گزینه F/S یا Failsafe را پیدا کنید و عدد آن را با استفاده از کلیدهای کناری اهرم ها یکی یکی بالا ببرید تا تنظیم شود. دقت کنید که بسته به نوع رادیوکنترلتان نوع تنظیم هم متفاوت می باشد. تنظیمات حالت Failsafe رادیوکنترل ها بر طبق دو حالت کلی زیر منطبق است:
          1- روش Low-Throttle
          در این روش در صورتی که مقدار PWM از حد نرمال پایین تر بیاید حالت Failsafe تلقی می شود. این روش در رادیوکنترل های Futaba و نسل های قدیمی تر رایج است.
          2- روش No Signal
          در این روش در صورتی که کلا سیگنال قطع شود حالت Failsafe تلقی می شود. این روش در رادیوکنترل های Frsky و نسل های جدید رایج تر است.
          حالا رادیوکنترل شما هر برندی که باشد از یکی از دو روش فوق برای حالت Failsafe استفاده می کند و هر روش هم تنظیمات خاص خودش را دارد و در دستورالعمل همراه رادیوکنترل ذکر می شود. در صورتی که نتوانستید تنظیم کنید مدل رادیوکنترلتان را بیان کنید تا تنظیمات خدمتتان بیان شود.
          3- نکته دیگری که ذکر آن خالی از لطف نیست این است که در صورتی که شما بخواهید مطمعن شوید که آیا فلایت کنترلتان در حالت Arm یا Disarm قرار دارد می توانید در تنظیمات مربوط به فلایت کنترل APM قسمت Full Parameter List از گزینه MOT_SPIN_ARMED استفاده کنید. این گزینه 5 آپشن برای شما قرار داده است.
          1- DO NOT SPIN
          2- Very Slow
          3- Slow
          4- Medium
          5- Fast
          حالا فرض کنید شما گزینه 2 را انتخاب کرده اید. حال به محض اینکه اهرم YAW را به سمت راست ببرید و 4 ثانیه نگه دارید موتورها با سرعت کم شروع به چرخش می کنند تا به شما بگویند که ربات در حالت Arm قرار دارد. به همین ترتیب در صورتی که بر روی گزینه 3 قرار دهید موتورها با سرعت بیشتری نسبت به حالت 2 می چرخند و همین طور تا گزینه 5 که سرعت سریع می شود.
          موفق باشید.

          • مهدی فاضل پور

            جناب قاسمی خیلی ممنون و سپاسگزارم از پاسخ کاملتون. خیلی مفید واقع شد.در ادامه از تجربیاتتون بازهم استفاده خواهم کرد.متشکر

          • قاسم قاسمی

            سلام
            خواهش مي كنم. نظر لطفتونه

          • مهدی فاضل پور

            جناب قاسمی واقعا ازتون متشکرم.جوابتون کامل و مفصل بود.فقط در قسمت آخر در تنظیماتMOT_SPIN_ARMED،یه مقدار عددی 70 رو من میبینم.هیچ آپشنی نداره.

          • قاسم قاسمی

            سلام
            لطفا ورژن فرمورتون(Firmware) را بيان كنيد تا بررسي شود.

  • محمد رضا اردستانی

    با سلام
    خیلی ممنون جناب قاسمی از توضیحات کامل شما
    با سپاس

  • محمد رضا اردستانی

    سلام خسته نباشید
    اگر باتری ما ۲۵ ولت داشت apm رو چطوری باید برقدار کنیم چون ماژول اتصال به باتری حداکثر ۱۸ ولت رو تحمل میکنم و اینطوری میسوزه

    • قاسم قاسمی

      با سلام و احترام
      در مورد اينكه باتري شما ولتاژ بيشتر از 18 ولت دارد نياز است كه به طريق ديگري اين برقدار كردن فلايت كنترل را انجام دهيد كه در زير شرح مي دهم.
      1- اولين روش اين است كه از ماژول تغذيه استفاده نكنيد و بجاي آن از جامپري كه همراه فلايت كنترل APM ارايه مي شود استفاده كنيد تا فلايت كنترل برقدار شود. دقت كنيد كه به هيچ وجه اين دو را باهم استفاده نكنيد يعني اينكه هنگامي كه جامپر را متصل مي كنيد ديگر ماژول تغذيه متصل نباشد و بالعكس(توضيح آخري براي ولتاژ و جريان هاي مجاز ماژول تغذيه بيان كردم). شكل اتصال جامپر را در انتهاي كامنت اضافه نموده ام. در اين روش تغذيه از طريق BEC اسپيدكنترلر ها صورت مي گيرد. دقت كنيد كه در صورتي كه با نصب جامپر براي تغذيه فلايت كنترل استفاده مي كنيد فقط يكي از سيم هاي BEC اسپيدكنترلر ها را متصل كنيد يعني از 8عدد اسپيدكنترل فقط تغذيه يكي را به فلايت متصل كنيد. و نيازي به اتصال بقيه به دلايل غير ايمن بودن بعضي از اسپيدها نيست توضيح اين موضوع خارج از حوصله يك كامنت مي باشد.
      2- با توجه به اطلاعاتي كه ارايه مي كنيد به نظر مي رسد كه هزينه زيادي پرداخت مي كنيد و صلاح نيست كه بدون ماژول تغذيه پرواز كنيد زيرا تعدادي از مزاياي فلايت كنترل APM را از دست مي دهيد و پيشنهاد من اين است كه از ماژول هاي تغذيه ولتاژ و آمپر بالاتر استفاده كنيد كه همراه برد ارايه نمي شود و از بازار آزاد بايد خريداري كنيد. البته در فروشگاههاي داخلي بنده مشاهده ننموده ام. براي تامين آن در صورتي كه به خارج از كشور دسترسي داريد مي توانيد از آمازون تهيه كنيد كه در زير لينك آن را برايتان مي گذارم. اين ماژول تا ولتاژ 30 ولت و آمپر 90 برايتان تامين مي كند.
      https://www.amazon.com/gp/product/B00NWAN1PG
      3- روش ديگر اين است كه ماژول تغذيه اي كه همراه فلايت كنترل APM است را تقويت كنيد.
      موفق باشيد

  • محمد

    سلام من یه اتوپایلوت apm 2.8 گرفتم بدون gps ولی وقتی که apm روشن میکنم کواد روشن نمیشه رادیو کنترل کار میکنه تو قسمت کالیبره هم کالیبره میکنم رادیو رو ولی موتور ها روشن نمیشه
    من با یه فلایت دیگه کار کردم ولی با apm کواد موتور هاش روشن نمیشه نمیدونم مشکل کار کجاست یعنی کار با این اتوپایلوت حتما به gps نیاز هست چون بدون gps کار کردم کسی میتونه کمکم کنه ممنون

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      برای راه اندازی فلایتتون قطعا بدون استفاده از GPS و یا قطب نما به راحتی قادر به پرواز خواهید بود. در صورتی که موتورهایتان با اطلاعاتی که بیان نمودید روشن نمی شود به قسمت Arming_check بروید و مقدار آن را بر روی 0 قرار دهید. برای دسترسی به ARMING-CHECK ابتدا فلایت کنترل APM را به کامپیوترتان متصل نمایید و بعد از اتصال کامل به قسمت CONFIG/TUNNING بروید و در قسمت Full Parameter List گزینه ARMING-CHECK را انتخاب کنید و مقدار آن را بر روی صفر قرار دهید.
      دقت کنید برای پیدا کردن ARMING-CHECK در بین تمامی پارامترها از قسمت Search همان صفحه استفاده کنید زیرا پارامترهای زیادی در این بخش است و زمان بر است. به صورت تصویری هم برایتان شرح داده ام که در عکس کامنت بعدی مشاهده می کنید.
      در صورتی که باز هم موتورهایتان آرم نشد بیان نمایید تا موارد بعدی را خدمتتان عرض کنم.
      موفق باشید.

      • قاسم قاسمی

        غیرفعال کردن ARMING-CHECK به صورت تصویری

        • محمد

          سلام
          طبق روش شما من موتور ها روشن کردم و رادیو رو گالیبره کردم . فلایت هم همینطور ولی در تست پرواز موتور تعادل خوبی نداره به سمتی متمایل میشود البته اسپید کنترل رو کالیبره نکردم علتش همینه اسپیدها تنظیم نیستن به یه جهتی متمایل میشن رادیو کنترل من دست سازه روشی کالیبره کردن از اینترنت گرفتم انجام دادم کالیبره رو ولی دو تا موتور ها روشن میشن دوتا دیگه بوق پشت سر هم میزنن علت چی میتونه باشه
          درضمن قبل کالیبره کرده موتور ها هم زمان روشن نمیشدن علت ناپایداری کواد اسپید میتونه باشه ممنون از راهنمایی شما

          • قاسم قاسمی

            با سلام
            لطفا طبق روشی که در جلسه بیست و نهم بیان شده است اسپیدکنترلر ها را کالیبره کنید ببینید باز هم این مشکل وجود دارد یا خیر؟

          • mr.zarif

            سلام دوست عزیز ، بعضی از اسپید کنترلر ها امکان همزمان کالیبر کردن درونشون وجود نداره اگر شما همه کنترلر هارو همزمان کالیبر کردید و این مشکل به هم زده باید تک تک هر اسپید رو با موتور خودش کالیبر کنید.

          • قاسم قاسمی

            با سلام
            با تشکر فراوان از شما در کمک به دوستانمان. بقیه دوستان هم اگر نظری دارند بیان نمایند تا مشکل کوادروتور دوست عزیزمان حل شود.
            در مورد کالیبره کردن به صورت تکی بیشتر توضیح دهید تا استفاده کنیم.
            با نهایت سپاس

  • Morteza

    سلام.ببخشید من از عکس اولی اینطوری فهمیدم که برق برد از طریق اسپید کنترل ها تامین شده.حالا اگه اسپید کنترل ها بدون BEC باشن،برق برد چجوری تامین میشه؟

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      معمولا تغذیه مربوط به فلایت کنترل ها در همه نمونه ها از طریق BEC مربوط به اسپیدکنترل تامین میشه. حالا اگر شما این این BEC را حذف کنید مسلما باید از یک منبع خارجی دیگری برای تامین تغذیه مورد نظر استفاده کنید. سعی کنید این تغذیه حتما متناسب با فلایت کنترل و رگوله شده باشه. در فلایت کنترل APM در صورتی که نخواهید از تغذیه اسپیدها برای فلایت کنترلتون استفاده کنید می توانید از ماژول تغذیه جریان که همراه برد است استفاده کنید. نحوه اتصال این ماژول توضیح داده شده است.
      موفق باشید

  • مهدی

    سلام خسته نباشید واقعا عالی بود یه سوال داشتم با همون عکس اولی جلو برم حله میشه درست کرد و سوال بعدیم اون پینس ده و یازده چیه راهنمایی کنید و توی یه عکس دیگه جامپر زدین ولی تو عکس اولی نیست چیکنم اگه ممکنه جواب بدین خیلی ممنون از سایت خوبتون عالی بود

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      در مورد عکس اولی چون عکس کاملیه می توانید اتصالات را همانند آن برقرار کنید و اگر به شکل دقت کنید پین های ده و یازده روی شکل به گیمبال دومحوره وصل شده اند. اگر هم یک گیمبال سه محوره دارید می توانید از پین های ده و یازده و دوازده استفاده کنید. جامپر رو در جاهای دیگر استفاده کرده ایم که مربوط به پین های ده ویازده نیست. اگر عکس خاصی مدنظرتون هست در همین قسمت آپلود کنید تا براتون کامل توضیح بدم.
      موفق باشید

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Optionally add an image (JPEG only)