محاسبات كوادكوپتر

محاسبات انتخاب موتور ، باتری، ملخ و اسپیدکنترل برای یک مولتی روتور

مقدمه

همه ما هنگامی که قصد داشتيم یک مولتی روتور را طراحی کنیم با محاسبات اولیه اون دست و پنجه نرم کرده ایم. در این جلسه قصد داریم با نحوه انتخاب مناسب یک موتور و ملخ به همراه اسپیدکنترل و باتری را براتون شرح دهیم و محاسبات تمامی آنها را با ذکر مثال بیاوریم. اینجوری دیگه موقع طراحی می توانید از پی مشکلات محاسباتی بر بیایید. فرض کرده ایم که شما لینک های زیر را به طور کامل مطالعه نموده اید و از بیان اطلاعات اضافی خودداری می شود.

باتری لیتیم پلیمر

تاثیر ملخ و وزن باتری در زمان پرواز

قبل از هر چیز لازم است به دوتا سوال اساسی پاسخ بدید:

1- وزن کلی کوادکوپتر شما چقدر است؟

2- ابعاد فریم کوادکوپتر چقدر است؟

شاید حدس زدن مقدار دقیق وزن کوادکوپتر برایتان کمی مشکل باشد ولی برای شروع لازم است برای اندازه گیری دقیق وزن با مراجعه به دیتاشیت قطعات مورد نظر می توانید وزن دقیق آنها را ببینید و در صورتی که از یک فروشگاه معتبر خرید می کنید وزن قطعات را ذکر می کنند زیرا می دانند که وزن یک پارمتر حیاتی در ساخت مولتی روتورهاست و در صورتی که وزن قطعه مورد نظر در صفحه فروشگاه نبود کامنت گذاشته و وزن آن را بپرسید و مطمعن باشید که پاسخگو هستند و اگر هم خیلی عجله دارید در انتهای صفحه فروشگاه با بخش فنی فروشگاه تماس بگیرید تا وزن قطعه مورد نظر را بدانید.  البته صحیح تر بود که ما ازلغت جرم به جای وزن استفاده کنیم زیر وزن یک نیرو است و واحد آن نیوتن است و واحد جرم گرم است. پس در هر کجای متن ما از لغت وزن استفاده کردیم منظور همان جرم است که بر حسب کیلوگرم است. علت هم این است که در فروشگاهها از این لغت استفاده می کنند. مثلا در صفحه فروشگاه نوشته است وزن موتور: 85گرم و…

دوست عزیز ، دیدن ادامه این مطلب صرفا برای اعضای ویژه سایت است. در صورتی که عضو سایت نیستید ، لطفا از لینک زیر  ثبت نام کنید و سپس حساب کاربری خود را شارژ نمایید. هزینه یک ماه استفاده از تمامی مطالب 18 هزارتومان می باشد. در صورتی هم که عضو سایت هستید ، لطفا از این لینک وارد شوید.

 

 

 

البته ما تاکنون مطالب زیادی را به صورت رایگان ارایه داده ایم که در زیر لینک برخی از جلسات آن آورده شده است :

 

باتری ها و محاسبات آن ها در کوادکوپتر

نگاهی دقیق بر اسپیدکنترل

شناخت آنتن های FPV - بخش اول

راه اندازی برد APM 

 ژیروسکوپ و اطلاعات فنی آن

 شناخت کنترل کننده های PID

 

و البته شاید دوست داشته باشید نگاهی به دوره کوادکوپتر و سرفصل های آن  داشته باشید

 

باتری: 2 تا 3 سل

وزن : 28 گرم

اسپیدکنترل کوادکوپتر

یه جدول اطلاعات هم همراه هر اسپیدکنترلی هست که باید به دقت مطالعه کنید.

جدول مشخصات اسپیدکنترل

با خواندن این جلسه نکات زیادی را در مورد انتخاب های خود متوجه شدید ولی هنوز نکات ظریفی وجود دارند که ان شاالله در جلسات آینده تک تک مورد بررسی قرار می گیرند. مثلا به سوالات زیر دقت کنید:

1- از کجا تعداد سلولهای باتری را انتخاب کنم یا اصلا سلول باتری چه تاثیری در پرواز دارد؟!

2- گام ملخ  بر چه اساسی انتخاب می شود و به چه چیزهایی بستگی دارد؟!

3- مقدار Kv موتور براشلسم را چقدر انتخاب کنم؟! چون در فروشگاهها هزاران نوع موتور با Kv های متفاوت است که همین تراست درخواستی ما رو بهمون میده! من Kv پایین انتخاب کنم یا Kv بالا؟!

و…

منتظر جلسات جدید و این نکات ریزی که در شرکت های سازنده کوادکوپتر در جهان مورد توجه قرار می گیرد باشید.

برای اطلاع از زمان انتشار بقیه مطالب می توانید ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اگه هم که خیلی عاشق ما هستید  ما رو به دوستاتون معرفی کنید. ممنون از همکاریتون 😉

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را نیز بخوانید:

29 نظر

  • علی جوادی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده روی یک کوادروتور کار میکنم. در محاسبه ضریب تراست و درگ این کواد به مشکل برخوردم. شما میدونید چطور میشه این ضرایب رو محاسبه کرد؟
    لازم به ذکره که این کواد بنا به دلایلی تغییراتی روش انجام شده و بنابراین نمیتونیم از مشخصات کاتالوگ محصول استفاده کنیم.
    ممنون میشم اگه بهم ایمیل بزنید.

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب جوادي
      آيا كوادروتوري كه ذكر كرديد تجاريست يا اينكه قطعات آن را از شركت هاي مختلف تهيه كرده ايد و به اطلاعات آن دسترسي نداريد؟ هر كدام از اين ضرايب فرمول دارند كه قابل محاسبه مي باشد. شايان ذكر است كه پاسخگويي صرفا از طريق كامنت ها صورت مي گيرد.
      با سپاس

  • محسن

    سلام چه جوری میشع محاسبه کرد که باطری در چه مدت تخلیه میشه؟!

  • رسول صمدی

    جناب آقای قاسمی بنده میخام صمیمانه از زحمات و حوصله جناب عالی در ارائه پاسخ تشکر کنم و یه سوال بنده موتور ۱۴۰۰kv براش دارم با اسپید کنترل ۳۰ آمپر آیا میتونم برا ساخت هواپیما تک موتوره استفاده کنم در اینصورت چ نوع باطری و سرو و رادیو کنترل بگیرم و مطمئن ترین جا کجاست.ببخشید ک سوال زیاد کردم

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب صمدي
      لطفا عكسي از اسپيدكنترلتان را ارسال كنيد تا پاسخ داده شود.
      با سپاس از اظهار لطف و توجه جنابعالي

  • جواد

    با تشکر از مطلب خوبتون.
    میخواستم بدونم چه چیزی در موتور thrust و دیگر مشخصات موتور رو تعیین میکنه .بعضا بعضی از موتور ها خیلی کوچکتر ولی thrust بالاتری دارند یا اینکه دور بیشتری دارند میشه توضیح بدید ممنون میشم.

    • قاسم قاسمی

      سلام
      در مورد تراست و اطلاعات موتور نکات زیادی مطرح است. ابتدا دو جلسه مربوط به موتور براشلس موجود در سایت را مطالعه کنید تا اطلاعاتی در مورد قطعات داخلی و دیگر موارد موتور براشلس بدست آورید. ولی به طور کلی به موارد زیر بستگی دارد:
      1- نوع موتور براشلس
      یعنی اینکه Inrunner است یا Outrunner. در موتور Inrunner دور موتور بالاتر است و احتمالا نیاز به گیربکس هم دارید.
      2- نوع سیم پیچ
      یعنی اینکه سیم پیچ درون موتور براشلس از نوع اتصال ستاره است یا مثلثی.
      3- تعداد دورهای سیم پیچ
      یعنی اینکه یک سیم چند بار به دور یک هسته آهنی در موتور براشلس پیچیده شده است.
      4- تعداد قطب ها
      یعنی اینکه آهنرباهای دایمی و سیم پیچ ها به چه تعداد هستند.
      موفق باشید

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اضافه کردن تصویر ( فقط فرمت jpg)