محاسبات انتخاب موتور ، باتری، ملخ و اسپیدکنترل برای یک مولتی روتور

محاسبات مولتی روتور

 

همه ما هنگامی که قصد داریم یک مولتی روتور را طراحی کنیم با محاسبات اولیه اون دست و پنجه نرم کرده ایم. در این جلسه قصد داریم با نحوه انتخاب مناسب یک موتور و ملخ به همراه اسپیدکنترل و باتری را براتون شرح دهیم و محاسبات تمامی آنها را با ذکر مثال بیاوریم. اینجوری دیگه موقع طراحی می توانید از پی مشکلات محاسباتی بر بیایید. فرض کرده ایم که شما لینک های زیر را به طور کامل مطالعه نموده اید و از بیان اطلاعات اضافی خودداری می شود.

باتری لیتیم پلیمر

تاثیر ملخ و وزن باتری در زمان پرواز

قبل از هر چیز لازم است به دوتا سوال اساسی پاسخ بدید:

1- وزن کلی کوادکوپتر شما چقدر است؟

2- ابعاد فریم کوادکوپتر چقدر است؟

شاید حدس زدن مقدار دقیق وزن کوادکوپتر برایتان کمی مشکل باشد ولی برای شروع لازم است برای اندازه گیری دقیق وزن با مراجعه به دیتاشیت قطعات مورد نظر می توانید وزن دقیق آنها را ببینید و در صورتی که از یک فروشگاه معتبر خرید می کنید وزن قطعات را ذکر می کنند زیرا می دانند که وزن یک پارمتر حیاتی در ساخت مولتی روتورهاست و در صورتی که وزن قطعه مورد نظر در صفحه فروشگاه نبود کامنت گذاشته و وزن آن را بپرسید و مطمعن باشید که پاسخگو هستند و اگر هم خیلی عجله دارید در انتهای صفحه فروشگاه با بخش فنی فروشگاه تماس بگیرید تا وزن قطعه مورد نظر را بدانید.  البته صحیح تر بود که ما ازلغت جرم به جای وزن استفاده کنیم زیر وزن یک نیرو است و واحد آن نیوتن است و واحد جرم گرم است. پس در هر کجای متن ما از لغت وزن استفاده کردیم منظور همان جرم است که بر حسب کیلوگرم است. علت هم این است که در فروشگاهها از این لغت استفاده می کنند. مثلا در صفحه فروشگاه نوشته است وزن موتور: 85گرم و…

در مورد سوال دوم هم هدف این بود که بدانیم ملخ مورد نظرمان حداکثر دارای چه ابعادی باشد. مثلا یک فریم مینی کوادکوپتر قطعا ملخ های کوچک  می خواهد و یک فریم بزرگتر ملخ های بزرگتر نیاز دارد. پس با انتخاب یک فریم محدوده ملخ مشخص می شود و با مشخص شدن ملخ در انتخاب موتور هم محدود می شویم و Kv و…

ابعاد کوادکوپتر و ملخ

نسبت تراست به وزن

به عنوان یک قانون کلی حداقل نسبت تراست به وزن در تمامی مولتی روتورها می بایست 2 به 1 باشد تا بتوانید کنترل خوبی را بر روی ربات داشته باشید.(بعضی از سازندگان این مقدار را 2.2 در نظر می گیرند) چنانچه مقدار تراست به وزن کوچک باشد کنترل ربات به سختی صورت می گیرد و یا حتی در تیک آف نیز به مشکل بر میخورید. بگذارید مثالی بیان کنیم تا واضح تر باشد. 

مثال: می خواهم کوادکوپتری بسازم که با دوربین و متعلقات همراه آن دارای وزن 2 کیلوگرم است. برای این کوادکوپتر حداقل تراست مورد نیاز چقدر است؟

با توجه به اینکه حداقل نسبت تراست به وزن 2 می باشد پس در این کوادکوپتر حداکثر تراست برابر حداقل 2 * 2 می باشد. یعنی هنگامی که تراتل بر روی 100% خود قرار دارد مقدار آن حداقل باید 4کیلوگرم یا 4000گرم باشد. یعنی اینکه هر موتور کوادکوپتر باید 1 کیلوگرم یا 1000 گرم تراست داشته باشد تا بتوانند این مقدار را تامین کنند. پس تا اینجای کار شما با دانستن وزن کوادکوپتر تراست موتورهاتون را تعیین کردید. دقت کنید که اگر مولتی روتور شما یک اکتاکوپتر می باشد باید این عدد را تقسیم بر 8 کنید. یعنی اینکه 4/8 می شود که معادل 0.5 می شود. یعنی برای یک اکتاکوپتر معادل 500 گرم می شود.

نکته: همانگونه که میدانید سازندگان رباتهای پرنده توافق کرده اند که واحد تراست گرم و کیلوگرم و مشتقات آن باشد تا کار با آن راحت باشد وگرنه تراست یک نیرو است و قاعدتا واحد آن هم باید نیوتن باشد.

نکته: در صورتی که کوادکوپتر مورد نظر را برای مقاصد خاصی یا انجام مانورها طراحی می کنید این عدد بالاتر می رود. در بسیاری از مینی کوادکوپترهایی که در حال حاضر طراحی می شوند و قابلیت مانور دارند ضریب تراست به وزن حداقل 8:1 یا 10:1 و یا بالاتر می باشد. پس دقت کنید کوادکوپترتان را برای چه هدفی طراحی میکنید. هر چه این مقدار بالاتر برود کوادکوپتر تندوتیز تر می شود و کنترل آن هم قاعدتا سخت تر می شود و افزایش مقدار کمی در تراست باعث حرکت تندوتیزی می شود. مزیت دیگر افزایش این مقدار این است که در صورتی که بعدا خواستید دوربینی اضافه کنید یا اینکه باتری اضافه کنید تا زمان پرواز را افزایش دهید و… این مقدار تراست به وزن بسیار کاربردی می شود. برای مقاصد فیلمبرداری با کنترل مناسب بر روی مولتی روتور مقدار پیشنهادی بین 3:1 و 4:1 می باشد.

انتخاب موتور کوادروتور و باتری

با توجه به اینکه تراست لازم برای کوادکوپتر ما 1000گرم شد به جدول تراست موتور که همراه آن ارایه می شود مراجعه می کنیم. همراه هر موتور جدول تراست موتور با باتری ها و ملخ های متفاوت تست شده است و برای محاسبات انتخاب موتور کوادروتور مهم هستند و توسط شرکت سازنده ارایه می شود. در اینجا ما از دیتاشیت یکی از موتورهای شرکت T-MOTOR استفاده کرده ایم و در بین مدلهایی که وجود داشت مدل انتخابی ما MT2820 می باشد. در ادامه انتخاب موتور ما به سراغ مشخصات این موتور می رویم.

دقت کنید که اطلاعاتی که به صورت spec در فروشگاهها ارایه می شود شرایط کلی موتور می باشد و مثلا برای یک نمونه انتخاب موتور به صورت زیر می باشد. این اطلاعات را من از صفحه یکی از فروشگاههای داخلی برداشتم و همانطور که مشاهده می کنید جرم این موتور معادل 132گرم می باشد که با عبارت وزن موتور در زیر مشاهده می کنید.

مشخصات(در وب سایت اصلی شرکت سازنده با عبارت spec نوشته می شود که مخفف specification می باشد و به معنای مشخصات است):

 KV: 830

ابعاد محور(شافت): 28میلی متر
قطر:20میلی متر
طول:5 میلی متر

ابعاد موتور: 42×35 میلی متر

وزن: 132 گرم

جریان ایده ال: 1.2 آمپر

تعداد سل باطری(لیتیوم پلیمر): 3 تا 6 سل

حداکثر جریان پیوسته: 42آمپر

حداکثر توان پیوسته: 668 وات

حداکثر ضریب بهره وری: (10 تا 32 آمپر) 75 درصد

مقاومت درونی: 58 میلی اهم()

 

تی موتور

جدول اطلاعات تراست موتور را در زیر مشاهده می کنید که برای انتخاب موتور بسیار مهم می باشد. دقت کنید در بعضی از موتورها(معمولا چینی) از لغت Paddle به جای Propeller استفاده نموده است. که هر دو معرف ملخ می باشند.

جدول تراست موتور

با توجه به جدول تراست این موتور مشاهده می کنیم که با تراست 1000گرم اگر از باتری 3سلولی استفاده می کنیم حداکثر تراست 1080 را می توانیم با ملخ 12 اینچی با گام 4 بدست بیاوریم. یک عبارتی هم روبروی ابعاد ملخ نوشته است به صورت CF که این عبارت مخفف Carbon Fiber می باشد و به معنای این است که این تست ها مربوط به ملخ های با جنس فیبرکربن می باشد و نه پلاستیک و… و دقت کنید که بازده روبروی آن هم مربوط به ملخ فیبر کربن می باشد. دقت کنید که این 12 اینچ باید با فریمی که انتخاب کرده اید و نکاتی که در بالا گفتیم همخوانی داشته باشد. تا اینجای کار در انتخاب موتور موفق شدیم و حالا به سراغ باتری می رویم. و با توجه به اینکه 4 تا موتور با هم 60.8 آمپر جریان میکشن(60.8=15.2*4) و فلایت کنترل و FPV و… هم در حد میلی آمپر می باشند کلا 1 آمپر دیگر هم به 38.4 آمپر اضافه می کنیم که 61.8A می شود.

با این محاسبات شما به یک باتری با ظرفیت بیشتر از 61800mAh یا 61.8Ah نیاز دارید. با جستجو در فروشگاههای داخلی ما برای کوادکوپترمون باتری زیر را در نظر گرفتیم که 67.5A را برامون تامین می کرد که بیشتر از 61.8A بود و مناسب کارمون بود.

مشخصات :
– ظرفیت: 2700mAh
– ولتاژ: 11.1V
– حداکثر ظرفیت دشارژ پیوسته: (25C و67.5A)
– حداکثر دشارژ بحرانی: (50C و135A)
– وزن: 195g
– ابعاد: 105x36x25mm
– کابل بالانس: JST-XH
– کابل دشارژ: EC5
– نسبت شارژ: 1-3C مورد نیاز, 5C حداکثر.

باتری تاتو

 شما باید باتری رو طوری انتخاب کنید که بیشترین زمان پرواز را داشته باشید. یکی از پارامترهای مهم باتری نرخ تخلیه باتری یا همان ضریب C می باشد. خیلی از دوستان فکر می کنند هر چه این C بالاتر باشه بهتره در صورتی که اصلا اینگونه نیست و اگر به صورت بهینه انتخاب نکنید فقط وزن اضافی با خودتون حمل کردید و زمان پرواز را کاهش می دهید. 

حداکثر جریانی که می توانید از باتری بکشید برابر است با: 

ظرفیت باتری * نرخ تخلیه باتری(C)

شاید بعضی از دوستان بگن خب ملخ انتخابی ما در جدول تراست موجود نیست اونوقت تکلیف ما چیه؟

برای حل این مشکل شما باید حتما محدودیت جریان و ولتاژ و نهایتا توان موتور را به صورت جز به جز بررسی کنید.

برای محاسبه توان هر موتوری از رابطه زیر استفاده کنید و توان نهایی موجود در مشخصات موتور چک کنید تا بزرگتر نشود:

P=V*I

هنگامی هم که ملخ خود را تغییر می دهید پارامترهای دیگری هم جهت بهینه سازی باید محاسبه کنید که خارج از حوصله این جلسه می باشد.

انتخاب اسپیدکنترل

انتخاب اسپیدکنترل به انتخاب موتور بستگی دارد و بعد از اینکه حداکثر جریان لازم در موتور را تعیین کردیم کافی است به سراغ اسپیدکنترلرهایی برویم که حداکثر 20 درصد جریان بیشتری نسبت به جریان مورد نظر ما تحمل می کنن. در اینجا با توجه به اینکه حداکثر جریان ما 15.2 آمپر برای هر موتور بود پس ما اسپیدکنترلی را انتخاب می کنیم که 18.3آمپر برای ما جریان تامین کند. با یک گشتی در فروشگاههای داخلی این اسپیدکنترل 20 آمپری رو پیدا کردیم که مربوط به شرکت EMAX مدل Simon می باشد.

اسپید کنترل 20 آمپر ایمکس مناسب جهت استفاده در انواع مولتی روتور

باتری: 2 تا 3 سل

وزن : 28 گرم

اسپیدکنترل کوادکوپتر

یه جدول اطلاعات هم همراه هر اسپیدکنترلی هست که باید به دقت مطالعه کنید.

جدول مشخصات اسپیدکنترل

با خواندن این جلسه نکات زیادی را در مورد انتخاب های خود متوجه شدید ولی هنوز نکات ظریفی هم وجو دارند که ان شاالله در جلسات آینده تک تک مورد بررسی قرار می گیرند. مثلا به سوالات زیر دقت کنید:

1- از کجا تعداد سلولهای باتری را نتخاب کنم یا اصلا سلول باتری چه تاثیری در پرواز دارد؟!

2- گام ملخ  بر چه اساسی انتخاب می شود و به چه چیزهایی بستگی دارد؟!

3- Kv موتور براشلسم را چقدر انتخاب کنم؟! چون در فروشگاهها هزاران نوع موتور با Kv هامتفاوت است که همین تراست درخواستی ما را بهمون میده! من Kv پایین انتخاب کنم یا Kv بالا؟!

و…

منتظر جلسات جدید و این نکات ریزی که در شرکت های سازنده کوادکوپتر در جهان مورد توجه قرار می گیرد باشید.

برای اطلاع از زمان انتشار بقیه مطالب می توانید ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اگه هم که خیلی عاشق ما هستید  ما رو به دوستاتون معرفی کنید. ممنون از همکاریتون 😉

17 نظر

  • بهرام

    بسیار ممنون و سپاس از محبت جنابعالی

  • بهرام

    سلام و عرض ادب. خیلی ممنون بابت پاسخ و راهنمایی.
    فریم رو با چوب میسازم اما برای کنترل دور این موتور ها و حالت پایداری و ثبات در هوا، ظاهرا از فلایت و اسپید بایستی بهره برد اگه اشتباه فکر میکنم بی زحمت راهنمایی کنید. البته موتور از نوع براش با دو سیم هستش که برای ساخت مینی کواد در نظر گرفتم.

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      در مورد پايداري كوادكوپتر در آسمان نياز داريد كه از فلايت كنترل استفاده كنيد. براي تامين جريان موتورها هم نياز داريد تا از اسپيدكنترلرها استفاده كنيد. حالا براي موتورهاي كورلسي كه ذكر نموديد باز هم نياز داريد كه جريان آنها را تامين كنيد كه اين كار با كمك ماسفت ها انجام مي گيرد. در جلسه پانزدهم كوادكوپتر به طور مفصل در مورد ميني كوادكوپتر ها بحث شده است. اگر باز سوالي برايتان پيش آمد بيان نماييد تا پاسخ داده شود.

      موفق باشيد.

  • بهرام

    سلام جناب قاسمی، ممنون بابت ارائه مطالب جذاب و آموزنده شما که برایگان در اختیار دیگران قرار میدید. سوالی داشتم و میخولستم بدونم برای موتورهای براش یا همون کورلس اگر نخوام از فریم های موجود در بازار استفاده کنم از چه فلایت کنترل و اسپید کنترلی بایستی بهره ببرم. سوال من از این بابته که قیمت این فریمها برام خیلی مهم نیست و تنها جذابیت ساخت این مینی کواد و سر هم کردن اون برای پسر کوچکم مد نظره.

    • قاسم قاسمی

      سلام و عرض ادب
      قسمت هايي از سوالتون رو متوجه نشدم. منظورتون خريد كليه قطعات است يا اينكه فقط فريم؟ چون در يك قسمت نوشتيد فلايت و اسپيد و در قسمت ديگر نوشتيد فريم؟
      در صورتي كه مي خواهيد يك فريم دست ساز در خانه خودتان بسازيد براي سبك تر شدن فريم ميني كواد مي توانيد از بازوهاي فلزي چتر هاي خراب استفاده كنيد. اين بازوها قوطي هاي فلزي محكمي در ابعاد كوچك هستند و به راحتي تراست موتورها را تحمل مي كنند. براي قسمت هاي مياني هم از پلاستيك هاي فشرده استفاده كنيد. دقت كنيد كه حتما از حفاظ استفاده كنيد زيرا استفاده از اينگونه پرنده ها براي بچه ها خطرناك است. در صورت امكان يك حفاظ كره اي مخصوص بسازيد به طوري كه به هيچ عنوان امكان دسترسي به ملخ هاي پرنده را نداشته باشد.
      موفق باشيد

  • محمد رضا اردستانی

    خیلی ممنون جناب قاسمی
    فقط در مورد باتری ها اگر باتری ۷ سلولی نیاز داشته باشیم امکان موازی کردن باتری های ۳ و ۴ سلوی هست؟

  • محمد رضا اردستانی

    سلام جناب قاسمی ممنون از پاسخ بسیار مفید شما خیلی خیلی لطف کردید
    البته فکر میکنم این پاسخ مربوط به یک سوال دیگه در بخش انواع مولتی روتور باشه
    و سوال دیگه این که‌ منظور شما از x8 کدوم شماره در تصویر هست؟
    خیلی ممنون خیلی جامع و کامل بود

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      جواب مورد نظر در بخش مربوط پاسخ داده شد. در مورد نوع X8 هم در متن به نوع مورد نظر با شماره اشاره کردم تا واضح باشد.
      موفق باشید.

  • محمد رضا اردستانی

    سلام خسته نباشید
    اگر نیاز به هفت سلول باتری داشته باشیم چکار باید کرد؟ میشه یک باتری شش سلولی رو با یک تک سلولی موازی کرد؟ یا یک سه سلولی رو با چهار سلولی؟
    اگر جواب مثبته روش انجام این کار چگونه اس؟
    اصلا آیا باتری ۷ سلولی موجود هست؟

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      در مورد اینکه نیاز به باتری 7سلولی دارید باید عرض کنم که این باتری در حال حاضر در فروشگاههای خارج وجود دارد و در صورتی که دسترسی دارید میتوانید از فروشگاههای هابی کینگ و آمازون و Gensace و … برای خرید اقدام کنید:
      https://hobbyking.com/en_us/zippy-compact-5800mah-7s-25c-lipo-pack.html
      برای واضح تر شدن موضوع شکل زیر را ببینید. بهتره یه سر هم به سایت باتری های باکیفیت تاتو بزنید و ظرفیت های موجود در این سایت را ببینید:
      http://www.gensace.de/find-batteries-by-voltage/lipo-7s.html
      ولی در صورتی که دسترسی ندارید و می خواهید خودتان آن را بسازید نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن دقت کنید. قبل از هر چیز باید بدانیم چگونه در کارخانه باتری ها تولید می شوند که ما هم طبق همان روال جلو بریم تا اتفاقی نیفتد:
      برای ساخت یک باتری در درون کارخانه تک تک سلول ها را با هم به صورت سری قرار می دهند و این سلولهای با هم سری شده با استفاده از بالانس شارژها با یکدیگر در ارتباط هستند و ولتاژ کلی یک باتری پک شده درون کارخانه از مجموع تک تک سلولها حاصل می شود زیرا با هم سری هستند و اگر دقت کرده باشید ما همیشه باتری هایی که از شرکت ها می خریم سلول هایشان را باهم جمع می کنیم زیرا می دانیم که کارخانه ها همیشه به صورت سری سلول هایشان را به یکدیگر مرتبط می کنند. حال اینکه چرا به صورت سری می سازند و… وارد بحثش نمی شویم. این سلولهایی که در کارخانه با هم به صورت سری قرار می گیرند از ولتاژ کاملا یکسان می باشند و این ولتاژهای یکسان در نهایت با هم جمع می شوند و این پک ها با ظرفیت ها و ضریب تخلیه متفاوت در بازار موجودند که هر چه ظرفیت و ضریب تخلیه بالاتر رود سنگین تر و چاق و چله تر می شود.
      استفاده از دو باتری با ظرفیت و ولتاژ متفاوت باعث می شود که در هنگام پرواز باتری ها به درون هم تخلیه داشته باشن که اینکار در صورتی که تخلیه زیادی از یکی از باتری ها به درون باتری دیگری صورت گیرد خطرناک است و در صورت تخلیه اتلاف انرژی داریم و حرارت تولید می شود که به خاطر مقاومت درونی باتری ها است و حرارت زیاد هم باعث انفجار می شود. پس باتری ها تا حدی می توانند این حرارت را تحمل کنند وگرنه در تخلیه های کم مشکلی از بابت ایمنی باتری نداریم و فقط بحث اتلاف انرژی و هدر رفت آن است که مهم است. این هدررفت به صورت حرارت است که همزمان با پرواز پرنده در آسمان حرارت باتری هم پرواز می کند!!! به شکل انتهای کامنت دقت کنید.
      حالا بر می گردیم سر موضوع اصلی:
      فرض کنید شما میخواهید یک باتری 7سلولی ترکیبی از 6 سلول و یک سلول بسازید برای ساخت این 7 سلول به چه طریق می توان اقدام کرد:
      1- اول اینکه به هیج وجه نمی توان این دو سلول را با یکدیگر موازی كرد و یک کار کاملا اشتباه است زیرا همانطور که بیان کردیم برای موازی کردن دو سلول حتما باید ولتاژ های یکسانی داشته باشند. پس این راه حل منتفی است.
      2- چون دو تا سلولی که معرفی کردید دارای دوتا ولتاژ متفاوت می باشد و شما هم قصد افزایش ولتاژ باتری ها را دارید به نظر می رسد تنها راه، سری کردن این دو سلول است برای اینکار شما ابتدا باید این دو سلول را از یک کارخانه و یک مدل و یک تاریخ تولید تهیه کنید زیرا در هنگام سری کردن آمپر سلول ها باید با هم یکسان باشد. همچنین سیم بالانس شارژها را نیز متصل کنید(در صورتي كه به صورت جداگانه و با شرايط يكسان شارژ مي كنيد نيازي به اتصال بالانس شارژها نيست). یعنی شما همان کاری را انجام خواهید داد که کارخانه انجام می دهد پس در صورتی که مثل کارخانه نکات ایمنی را رعایت می کنید هیچ مشکلی بابت سری کردن این دو ندارید. دقت کنید اینکه می گوییم باتری هایتان را از یک کارخانه تهیه کنید بخاط این است که هر شرکتی مواد ساخت مجزای خودش را دارد و معمولا در قالب گیری ها و بقیه موارد باعث تغییراتی در باتریها از یک شرکت به شرکت دیگر می شود و دقیقا همان 3.7 نیست که این موضوع را می توانید هنگام شارژ کامل باتریتان با اندازه گیری مشاهده کنید.
      3- اینکه می بینید بعضی از دوستان در مولتی روتورشان از دو تا باتری مجزا به صورت موازی برای افزایش زمان پرواز استفاده کرده اند و زمان پرواز را افزایش داده اند نکات زیر را رعایت نموده اند:
      a- برای موازی کردن باتری ها این دو باید از نظر ولتاژ و آمپر و ضریب تخلیه کاملا یکسان باشند و بعد از موازی کردن ظرفیت دو برابر می شود(به خاطر بحث اتلاف انرژی و ایمنی پرنده گفتم که آمپر هم یکسان باشد وگرنه در بعضی ربات های دیگر از دو باتری با آمپراژ متفاوت استفاده کرده ایم)
      b- هنگامی که دو باتری را با هم موازی کردیم در شرایط یکسانی هم نگهداری می کنیم یعنی اینکه هر دو را در درون یک کیف مناسب و در یک مکان مناسب نگهداری می کنیم نه اینکه یکی را در انباری خانه که مکانی سرد می باشد نگهداری کنید و دیگری را در اتاقی گرم. همانطور که خودمان دوست نداریم در هوای خیلی گرم و یا خیلی سرد باشیم باتری های هم دوست ندارند.
      c- بعد از مدتی خروجی آنها را چک کنید و ظاهر هر کدام را از لحاظ برآمدگی و… بررسی کنید. همیشه با یک شارژر یکسان آنها را شارژ کنید. طول و قطر سیم باتری ها و اتصال دهنده ها یکسان باشد و کانکتورهای اتصال باتری ها هم یکسان باشد. در صورتی که کانکتورهای انتهایی متفاوت باشند تخلیه متفاوتی صورت می گیرد و دوباره بحث اتلاف انرژی و… به وجود می آید.
      d- سعی کنید در پرواز هایی که با اینگونه باتری های موازی شده انجام میدهید از انجام حرکات آکروباتیک و سنگین جلوگیری کنید زیرا فشار بیش از حد به باتری ها باعث کاهش سریع عمر باتری ها و تغییر شرایط مشابه آنها می شود. هر سلول باتری حدودا 3.7 ولت دارد که در طی تخلیه ظرفیت باتری تا انتها ثابت می ماند و اگر تخلیه سریع باشد افت ولتاژ هم داریم و در صورتی که بسیار سریع صورت گیرد و ولتاژ از 3 ولت پایین تر بیاید باتری آسیب خواهد دید و به خاطر این است که در اسپیدکنترلر ها ولتاژ Cutoff داریم.

  • محمد رضا اردستانی

    سلام خسته نباشید
    اگر نیاز به هفت سلول باتری داشته باشیم چکار باید کرد؟ میشه یک باتری شش سلولی رو با یک تک سلولی موازی کرد؟ یا یک سه سلولی رو با چهار سلولی؟
    اگر جواب مثبته روش انجام این کار چگونه اس؟

  • محمد رضا اردستانی

    خیلی ممنون جناب قاسمی خیلی مفید بود

  • حمیدرضا نوریان

    عااالی
    خیلی ممنون

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Optionally add an image (JPEG only)