ملخ و اطلاعات فنی مربوط به آنها هنگام نصب بر روی موتور براشلس {جلسه نهم}

ملخ

در این جلسه توضیحات کلی مربوط به ملخ به همراه تجارب کاری مناسب به شیوه بسیار روان بیان شده است.

blue prop

 

ملخها به دو دسته پولر و پوشر تقسیم میشن. حالا این پولرو پوشر چیه؟؟

اول اینکه همیشه ملخي که تو دستتون میگیرید باید بدونید که كه جهت چرخش اين ملخ به چه صورت است. يعني اينكه قبل از اينكه آن را نصب كنيد و يا اطلاعات روي آن را بخوانيد بايد اين موضوع چرخش را به راحتي متوجه شويد. خيلي روي اين موضوع تاكيد دارم پس به دقت مطلب پايين را بخوانيد و كارهاي گفته شده را انجام دهيد:

ابتدا وسط ملخ را آزادانه در دستان خود بگیرید و هم سطح با زمین بچرخانید. اگر جهت باد ناشي از چرخش ملخ به سمت پایین بود یعنی اینکه  جهت چرخشش درسته در غیر اینصورت جهت چرخشش برعکسه. از شكل ملخ هم مشخص است كه هنگام نصب در كدام جهت بايد بچرخد زيرا يك ناحيه قوس مانند روي آن دارد كه باعث مي شود هوا را به خوبي به سمت پايين حركت دهد. البته نيروي عكس العملي كه از ملخ به هوا وارد مي شود باعث بالارفتن كوادكوپتر مي شود. به شكل زير دقت كنيد:

جهت صحيح چرخش ملخ

ملخ پولر و پوشر

ابتدا ببینیم پولر و پوشر به چه معنا هستند. معنای ریشه دو کلمه به صورت زیر است:

Pull: کشیدن                                                                          Puller: مکنده

Push: فشار دادن                                                                 Pusher: دمنده

 

ملخ پولر

نوع پولر باد را در جهت پاد ساعتگرد به سمت پایین می راند و نیروی عکس العمل باد ربات را به سمت بالا می راند. یعنی وقتی نوع پولر را در دستتان قرار می دهید و آزادانه در جهت پاد ساعتگرد بچرخانید باد ناشی از آن به سمت پایین است که نشان دهنده جهت چرخش صحیح آن است. این ملخ ها را به اصطلاح Normal یا Puller می نامند. این نوع ملخ ها را همچنین با نام Tractor نیز می شناسند.

 

ملخ پوشر

ملخهاي پوشر هوا را در جهت ساعتگرد به سمت پایین می رانند و نیروی عکس العمل هوا كوادكوپتر را به سمت بالا می راند. یعنی وقتی نوع پوشر را در دستتان قرار می دهید و آزادانه در جهت ساعتگرد بچرخانید باد ناشی از آن به سمت پایین است که نشان دهنده جهت چرخش صحیح آن است. همانطور که در شکل پایین مشاهده می کنید بر روی ملخ های پوشر یکی از حروف P یا R نوشته می شود. حرف P مخفف Pusher می باشد و حرف R هم مخفف Reverse می باشد. یعنی اینکه در خلاف جهت ملخ پولر و به صورت CW می چرخد.

جهت چرخش ملخ

در صورتي كه از ملخ هاي پلاستيكي استفاده مي كنيد همراه آنها تعدادی بوش هم وجود دارد که برای محکم شدن آن روی شافت موتور براشلس است. نمونه ای از آنها را در شکل زیر می بینید. معمولا به همراه هر جفت  ملخی که می خرید دو سری بوش جهت قرار دادن روی شافت موتور موجود است. همانگونه که در شکل زیر مشاهده می کنید تعداد زیادی بوش وجود دارد که متناسب با شافت موتورتان یکی از آنها را انتخاب کنید.

بوش پلاستيكي همراه ملخ كوادكوپتر

محل قرار گرفتن بوشها روی ملخ را در شکل زیر ملاحظه می کنید. يكي از بوش هايي كه هم قطر با سوراخ وسط ملخ مي باشد را انتخاب كنيد و موقع نصب جا بزنيد.

نصب ملخ كوادكوپتر

موتورهای با شافت پخ دار

 دقت کنید که بعضی از شافت ها نیاز به این بوش ندارند وقبل از خرید باید دقت کنید که سوراخ مرکزی ملخ متناسب با شافت شما هست یا نه. در زیر یک نمونه از این نوع و شافت را آورده ایم که نیازی به بوش ندارد. این نوع ملخ پخ دار برای شافت های پخ دار کاربرد دارد.

نصب ملخ پخ دار روي موتور براشلس

حتی الامکان سعی کنید از این نوع موتور همراه ملخهاي پلاستیکی خریداری نکنید.

مقايسه ملخ پخ دار و بدون پخ كوادكوپتر

لبه پلاستیکی پخ دار در صورتی که دارای کیفیت مناسب نباشد بعد از چندبار باز و بسته کردن از بین می رود و قابل استفاده نیست و در صورت کوچکترین سهل انگاری آسیب جدی به اطرافیان وارد شود. قبل از هر بار بستن آن این پخ را چک کنید.

اطلاعات درج شده روی ملخ

ابعاد ملخ

بر روی ملخ ها دو عدد ضرب در هم درج می شود. همانطور که در شکل فوق مشاهده می کنید قطر ملخ 10اینچ است و گام آن 4.5 اينچ است. منظور از قطر ملخ شعاع دایره ای است که ملخ هنگام چرخش می زند. و منظور از گام آن به بیان خیلی ساده میزان پیچش آن از یک سمت تا سمت مقابل است که به وضوح در شکل مشخص است. دقت كنيد كه در ملخ هاي گوناگون اين قطر و گام را با شكل هاي متفاوت درج مي كنند به عنوان مثال در مواردي كه به صورت 1045 بيان مي شود باز هم منظور قطر 10 اينچ و گام 4.5 اينچ مي باشد يا مثلا 9045 به معناي قطر 9 اينچ و گام 4.5 اينچ مي باشد. در شكل زير يك ملخ 5045R را مشاهده مي كنيد و عبارات آن در شكل آمده است. اين صفر را بايد حذف كنيد تا عدد صحيح را تشخيص دهيد. حالا چرا سازندگان از اين صفر استفاده مي كنند هم خودش داستاني دارد! يا اينكه چرا بجاي 4.5 مي نويسند 45 هم خودش داستاني دارد! البته همه اينها براي سادگي است و قراردادهايي است كه سازندگان براي ساده تر شدن عبارات انجام مي دهند.

ابعاد ملخ كوادكوپتر

شكل زير اين دو عدد را به صورت ديگر نشان مي دهد.

گام ملخ در كوادكوپتر

يك مثال ديگر هم در زير آورده ايم:

فرض كنيد اين ملخ داراي گام 4.5 است. همانطور كه در شكل زير مشاهده مي كنيد اگر اين ملخ يك چرخش 180 درجه اي به دور خودش داشته باشد بايد به اندازه 4.5 اينچ جابجا شود. البته اين 4.5 اينچ فقط در صورتي است كه هيچ مقاومتي در مسير چرخش نباشد.

گام ملخ كوادكوپتر

ویژگی های یک ملخ با گام بالا:

1-پرواز سرعت بالا

2-شتاب ضعیف

3-بالا روندگی ضعیف

4-مشکل در آرام فرود آوردن ربات

ویژگی های یک ملخ با گام پایین:

1-سرعت پرواز پایین

2-شتاب خوب

3-بالاروندگی خوب

4-در طی تراتل کنترل سرعت بهتر است. (افزایش یا کاهش سرعت هر چهار ملخ بطور یکسان را تراتل می گویند. مثلا هر چهار ملخ سرعتشان بطور یکسان کاهش یابد پس ربات به آرامی و متناسب با آن کاهش، به سمت پایین حرکت می کند. اگر تغییر نکند ربات در جای خود می ایستد و به همین ترتیب برای بالا رفتن)

برای درک بهتر اینکه بدانید گام یک ملخ چیست و چگونه عمل می کند یک مثال ملموس میزنیم که همگی باآن سرو کار دارید. یک ماشین سواری 5 دنده ای را در نظر بگیرید:

                                       ملخ گام پایین= دنده پایین ماشین

ماشین وقتی دنده پایین است همه جا و همه سربالایی ها را به راحتی می رود ولی برای رفتن به همه جا خیلی کند است و حوصله تان سر می رود.

                                        ملخ گام بالا= دنده بالای ماشین

ماشین با دنده بالا تا بخاد شتاب بگیره پیر میشی!!! ولی وقتی شتاب گرفت خوب سرعتی داره

حالا ما چیکار کنیم گام بالا رو انتخاب کنیم یا گام پایین!!!

اینجاست که اولا برای کارهای معمولی حدوسط رو در نظر میگیرن و یه ملخ با گام مناسب برای پروازهای ساده میسازن. که اصطلاحا به این ملخ ها، ملخ های گام ثابت گفته می شود. ملخ هايي كه در بيشتر كوادكوپترها استفاده مي شود معمولا گام 4 يا 4.5 يا 4.7 و اعدادي در همين حدود را دارند.

فلسفه ساخت ملخ های گام متغیر هم از همين جا بوجود میاد یعنی اینکه در سرعت پایین گام پایین هست و در سرعت های بالا گام رو میبریم بالا.

CW(Clock wise): ساعتگرد

CCW(Counter Clock Wise): پاد ساعتگرد

نکته: در مورد ملخ های فیبر کربن ممکن است با عبارتی همانند CF برخورد کنید که مخفف Carbon Fiber می باشد و به معنای این است که جنس ملخ از فیبرکربن است.

اطلاعات درج شده روی ملخ سه پره

اعداد نوشته شده روي ملخ هاي سه پره اي هم مشابه دو پره اي مي باشد. مثلا در شكل زير كه 4.2*5 نوشته شده است منظور اين است كه ابعاد و گام ملخ به ترتيب 5 اينچ و 4.2 اينچ مي باشد ولي در گونه هاي ديگري به شكل هاي متفاوتي نوشته مي شود كه در زير آورده ايم.

ابعاد روي ملخ هاي سه پره اي

در مواقعي اعداد به صورت 6x3x3 نوشته مي شود كه سه عددي مي باشد و منظور اين است كه اين ملخ داراي قطر 6 اينچ و گام 3 اينچ مي باشد و عدد سوم هم نشان دهنده سه پره اي بودن ملخ مي باشد. شكل ديگري كه در شيوه نوشتن اعداد ملخ سه پره اي ممكن است با آن مواجه شويد به صورت 3*5030 است كه منظور همان قطر 5 اينچ و گام 3 اينچ و تعداد 3 پره مي باشد.

بعضی از ملخ ها به صورت دو تکه ساخته می شوند که برای نصب آنها با استفاده از پیچ های همراهشان می توانید براحتی آنها را نصب کنید.

ملخ هاي دوتكه كوادكوپتر

این نوع ملخ ها برای حمل ربات پرنده اسان تر است چون قابلیت جمع شدن دارند.

ملخ كوادكوپتر جمع شونده

شكل زير نماي كلي يك هگزاكوپتر با ملخ هاي جمع شونده را مشاهده مي كنيد.

هگزاكوپتر با ملخ جمع شونده

ملخ های دوتکه ای با استفاده از پین هایی به هم متصل می شوند.

ملخ دو تكه اي كوادكوپتر

 

برای اتصال نهایی به موتور وسط رابط را به موتور پیچ کنید.

نصب ملخ دو تكه اي روي كوادكوپتر

برای دریافت آخرین مطالب سایت  و همچنین مطالب منحصر به فرد دیگر که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

 

 

9 نظر

  • بنیادی

    سلام آقای مهندس قاسمی
    می خواستم بدونم که اگه ملخهارو بالانس نکنیم مشکل خواصی به وجود می آید؟؟؟؟
    چون من وسیله ای برای بالانس ملخها ندارم

    • قاسم قاسمی

      سلام و خداقوت
      بالانس ملخ ها شاید در کوتاه مدت مشکل خاصی ایجاد نکند ولی در دراز مدت به دلیل اینکه بالانس نیست باعث فشار اضافی بر روی شافت موتور می شود و باعث خرابی و لق شدن شافت موتور می شود که اصطلاحا می گویند شافت موتور OUT شده است. همچنین یاتاقان هایی که باعث چرخش می شوند هم آسیب می بینند. یا ارتعاشات خاصی که به واسطه این آنبالانسی ایجاد می شود. بحرحال شما هزینه موتور را پرداخت کرده اید و دوست دارید که برای مدت طولانی از آن کار بکشید نه اینکه به مرور زمان دچار فرسایش شود. پیشنهاد می کنم از بالانسر زیر که لینکش را گذاشته ام استفاده کنید(در حال حاضر 9/3/95 ارزانترین بالانسر موجود در بازار است) :
      بالانسر ملخ
      دقت کنید که بالانسرهای دست ساز نیز تا حدودی می توانند مفید واقع شوند ولی به دلیل حساسیت کار پیشنهاد می کنم از بالانسر مغناطیسی استفاده کنید که در بالا لینک آن را قرار داده ام.
      موفق باشید.

  • هنرمند

    با تشکر از توضیحات شما و اینکه اطلاعات خودتون رو به دیگران انتقال میدید.متشکرم

  • محمد رضا اردستانی

    خیلی ممنون جناب قاسمی
    سال خوبی داشته باشید ❤

  • محمد رضا اردستانی

    سلام خسته نباشید
    آیا امکانش هست که به جای ملخ دو پره از ملخ سه پره استفاده کرد؟
    اگر امکانش هست روش محاسبات اون چجوری هست؟

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب اردستاني
      در مورد بحث تعداد پره هاي ملخ ها و محاسبات آنها نكات زير مورد توجه است:
      1- به دليل اينكه ملخ هاي دو پره اي بازده بالاتري نسبت به ملخ هاي سه پره اي يا چهار پره اي يا پنج پره اي دارند كمتر ديده مي شود كه دوستان از ملخ هاي چند پره اي استفاده كنند. ملخ تك پره اي هم به بخاطر بحث بالانس ديناميكي به ندرت استفاده مي شود. حالا اينكه چرا بعضي از دوستان از ملخ هاي با پره هاي بيشتر استفاده مي كنند به دليل كاربرد متفاوت مدل آنها مي باشد. قطعا كسي كه از ملخ سه پره اي BN با سطح مقطع بيشتر استفاده مي كند كاربرد كوادكوپترش با كسي كه از ملخ دو پره اي نرمال استفاده مي كند متفاوت است. تفاوت اصلي هم به ميزان تراست توليدي از ملخ هاي با تعداد پره بيشتر بر مي گردد. معمولا افرادي كه كوادكوپتر مسابقه اي مي سازند و شتاب بالايي در دور زدن و مانور پرواز نياز دارند به اين سمت حركت مي كنند و زمان پروازشان هم كاهش مي يابد.
      2- در صورتي كه به اطلاعات فني ملخ دسترسي نداشتيد پيشنهاد مي كنم قبل از شروع پرواز حداكثر جرياني كه ملخ سه پره اي از موتورتان مي كشد را به وسيله يك Wattmeter مانيتور كنيد تا جريان اضافي باعث سوختن موتورها و اسپيدها نشود.
      3- در مورد محاسبات و تبديل يك ملخ دو پره اي به سه پره اي براي توليد يك كار مشابه محاسبات زيادي لازم است كه در يك كامنت نمي گنجد و در ليست جلسات آموزشي قرار مي گيرد. ولي به طور كلي براي افزايش ميزان تراست توليدي با يك فريم يكسان در يك كوادكوپتر شما نمي توانيد گام ملخ را تا حدي بالاتر ببريد زيرا جريان توربولانسي تعادل كوادكوپتر را بر هم مي زند و نياز داريد كه بجاي افزايش گام ملخ سطح مقطع ملخ را افزايش دهيد كه اين افزايش سطح مقطع ملخ هم باز در ملخ دو پره اي تا حدي است و پس از آن نياز است كه يك پره سوم اضافه شود تا علاوه بر افزايش تراست بازده نيز مد نظر قرار گيرد و اين شرايط در كنار هم بايد به صورت بهينه ترين حالت باشد. در حال حاضر مطالب مربوط به جريان آشفته و آرام و عدد رينولدز مربوط به ايرفويل خارج از بحث ما مي باشد ولي جزو برنامه هاي آتي مي باشد.
      موفق باشيد.

  • ali

    merci

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Optionally add an image (JPEG only)