پرواز كوادكوپتر

مشخصات و نحوه انتخاب موتور براشلس مناسب برای کوادکوپتر{جلسه پنجم}

موتور براشلس 

در این قسمت ساختار کلی موتور براشلس به همراه یک نمونه از این موتور رو براتون شرح دادیم.

Motor Sery

مواتورهای براشلس کلیاتش همانند موتورهای DC  معمولیه ولی دیگه براش نداریم. در موتور های دی سی معمولی به دلیل داشتن جاروبک  نمیتوان جریان زیادی به جاروبک ها اعمال کرد.چون باعث سوختن براش ها می شود. ولی این محدودیت در موتورهای براشلس نیست. در شکل زیر یک موتور بدون جاروبک را می بینید.

اجزای داخلی موتور براشلس

قطعات داخلي موتور براشلس

سه تا سیم به این موتور براشلس متصل شده که وظیفه جریان دهی به استاتور را به عهده دارند و به اسپیدکنترل وصل می شوند.

اجزای داخلی موتور براشلس

دقت کنید که سیم های استفاده شده در سیم پیچ های استاتور موتور براشلس معمولا تا 180 درجه سیلسیوس یا 356 درجه فارنهایت توانایی تحمل گرما دارند. همچنین تمامی بِرینگ های نصب شده بر روی موتورهای براشلس دارای کاسه نمد می باشند.

کیفیت موتور براشلس

 

نحوه چرخش موتور براشلس OUTRUNNER را در شکل زیر ملاحظه می کنید. میبینید که هیچ اثری از جاروبک نیست.

outrunner motor

 

عبارات درج شده بر روي موتورهاي براشلس  

MT2204

یعنی اینکه قطر استاتور موتور 22 میلی متر است و ارتفاع استاتور آن 04 میلی متر است. بازم تاکید میکنم که این اعداد مربوط به استاتور داخل موتور است.

مشخصات موتور براشلس

13T: Turns of the motor

یعنی اینکه تعداد دفعاتی که یک سیم مسی به دور هر دندانه استاتور پیچیده شده است 13 بار است. مثل اینه که شما یه سیم مسی رو 13 بار به دور یک فلز پیچیدید.

Kv = 2300

به این عدد ثابت ولتاژ می گویند. این عدد بیانگر تعداد چرخش موتور در يك دقيقه است هنگامي كه ولتاژ 1 ولت به آن اعمال مي شود. هرچقدر Kv  یک موتور بالاتر باشه با سرعت بیشتری می چرخه وبرعکس.

موتورهاي با Kv پايين:

به طور خلاصه موتورهاي با Kv پايين داراي سيم هاي پيچيده شده بيشتري به دور هسته فلزي هستند كه اين سيم ها نازك تر هستند بنابراين مي توانند ولتاژ بيشتري در برابر جريان كمتر از خود عبور دهند كه باعث توليد گشتاور بيشتر مي شود و مي تواند ملخ هاي بزرگتر را به حركت در آورد.

موتورهاي با Kv بالا:

موتورهاي با Kv پايين داراي سيم هاي پيچيده شده كمتري به دور هسته فلزي هستند كه اين سيم ها ضخيم تر هستند بنابراين مي توانند جريان بيشتري در برابر ولتاژ كمتر از خود عبور دهند كه باعث مي شود بتوانند ملخ هاي كوچكتر را با سرعت بالاتري به حركت در آورند.

 نحوه محاسبه دور موتور از روی Kv  به صورت زیر است:

rpm = Kv*V

مثلا برای موتور نشان داده شده در شکل حداکثر دوری که در 1دقیقه با استفاده از یک باتری 11.1 ولتی میزنه به صورت زیر است:

rpm = 2300*11.1=25530

می بینید که این موتور 25530 دور در یک دقیقه میزنه.

وقتی برای خرید یک موتور براشلس مراجعه می کنیم دقت می کنیم که تراست(thrust) مناسب داشته باشد. مثلا می گوییم من موتوری با تراست 500 گرم میخام این بدین معنیه که موتور براشلس شما حداکثر میتونه 500 گرم وزنه رو از روی زمین بلند کنه. حالا کوادروتور شما 4تا موتور داره پس حداکثر 2000 گرم یا 2کیلوگرم را مي تواند از زمين بلند كند.

در هنگام خرید موتور شافت موتور را چک کنید که از لحاظ لقی شرایط مناسبی را داشته باشد.

نكته مهم: براي اتصال موتورهاي براشلس فاصله پيچ تا پيچ در زير موتور بر طبق استاندارد است و در موتورهای معمول 16 و 19 مي باشد. به شكل زير دقت كنيد. البته در بعضي موتورها دو سوراخ ديگر هم اضافه مي شود كه داراي فاصله 25mm مي باشد و در امتداد سوراخ 19mm است. این ابعاد برای مینی کوادکوپترها تغییر می کنند.

ابعاد پیچ های زیر موتور براشلس

تعدادی از موتورهای براشلس و اسپید کنترلرها نیاز به اتصال با گلدکانکتور دارند که باید به سیم های متصل به موتور و اسپیدکنترلر و یا حتی باتری لحیم شوند. این گلدکانکتورها را باید با روش خاصی که در زیر نشان داده می شود لحیم کرد. دقت کنید که مرحله به مرحله جلو روید تا اتصال خوبی برقرار شود. دقت کنید فقط گلدکانکتورهای مادگی به طور کامل توسط وارنیش پوشیده می شوند که در شکل زیر نشان داده شده است.

اتصال گلد کانکتور برای موتور براشلس

سپس مطابق شکل زیر یک تخته یا مقوا را سوراخ کنید و گلدکانکتورها را درون آن قرار دهید.

گلد کانکتور برای کوادکوپتر

مرحله به مرحله مطابق شکل زیر لحیم کنید.

آموزش مرحله به مرحله گلد کانکتور

سیم مورد نظر به شکل صحیح لحیم می شود.

لحیم کاری گلد کانکتور در کوادکوپتر

سوالاتی که ممکنه تو ذهنتون پیش اومده باشه:

1-مگه تراست نیرو نیست پس چرا واحدش گرمه؟؟

در رابطه با واحدهای ذکر شده به طور کلی واحد نیرو، نیوتن است و واحدجرم، گرم است(البته تبدیلاتی هم دارن مثل کیلوگرم برای جرم و کیلونیوتن برای نیرو و دیگر سیستمهای آحاد). در اینجاکه بانیرویی مثل تراست کارمی کنیم برای فهم بهتر مساله از واحد گرم استفاده می کنیم تافهم بهتر مساله حاصل شود و این تبدیل نیوتن بر شتاب جاذبه(9.81متربرمجذورثانیه)در محاسبات K لحاظ شده است. مثلا اگربه ما بگویند 101.9گرم قابل لمس تر است تا 1 نیوتن. F/9.81=M

چنانچه تراست موتوری 80 گرم باشد می توانیم با استفاده از 4موتور نصب شده بر روی ربات در مجموع 320 گرم بلند کنیم که این 320 گرم وزن خود کوادکوپتر هم شامل می شود.

2- هرچه ملخ متصل به موتور براشلس رو بزرگتر کنیم تراست بیشتری تولید میکنه پس حداکثر طول ملخ چقدره؟؟

3-گشتاور ناشی از ملخ دقیقا چیه؟؟

4-آیا همه موتورهای براشلس قسمت بیرونیش میچرخه و قسمت درونیش ثابته؟؟

دوستان جهت مشارکت در پاسخ سوالات در قسمت نظرات نظرتون رو بنویسید.

برای دریافت آخرین مطالب سایت  و همچنین مطالب منحصر به فرد دیگر که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

 

15 نظر

  • saeid mansoori

    با سلام من یه کوادکوپتر syma x8hg دارم. میخوام بدونم میشه با تغییراتی روش موتور براشلس ببندم؟ موتور خودش براشه.لطفا راهنمایی فرمایید . با تشکر

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب منصوری
      برای تعویض موتورها نیاز است که چند پارامتر را بررسی کنید.
      ابتدا اینکه موتورهای براشلس شما نیاز به اسپیدکنترل دارند زیرا نیاز است که جریان DC ارسالی از سوی باتری مشابه یک جریان AC به سمت موتورها برود. در حقیقت موتورهای براش شما نیاز به سوئیچینگ ندارند و با دو رشته سیم راه اندازی می شوند و موتورهای براشلس با سه رشته سیم راه اندازی می شوند که قطعا روی فلایت کنترلتان هم می توانید این را مشاهده کنید.
      2- در صورتی که موتورهای براشلس مورد نظر را انتخاب کردید نیاز است که متناسب با موتور براشلستان باتری مناسب انتخاب کنید تا جریان مورد نیاز موتورها را تامین کند.
      3- آمپر مصرفی اسپیدکنترل ها باید متناسب با موتورها باشد یعنی اینکه حداقل 5 آمپر بالاتر از آمپر مصرفی موتورها انتخاب شود.
      4- مجموع تراست 4 موتوری که انتخاب کرده اید باید طوری باشد که بتواند جرم کوادکوپترتان را به راحتی از زمین بلند کند.
      موفق باشید

  • حامد

    سلام خیلی ممنون از اطلاعات مفید و تجربه های خوبی که در اختیار… ما قرار میدید ?

  • احمد

    سلام
    سپاس بابت مطالب مفید
    اسپید کنترل ها خودشون قابلیت تغییر جهت گردش ( اسپیدکنترلر مخصوص موتور براشلس و اسپید کنترلر مخصوص موتور براش ) دارند یا قطعه ای باید اضافه بشه؟

    • قاسم قاسمی

      با سلام
      برای تغییر جهت و اسپیدکنترلر های دو جهته تغییرات مهمی وجود دارد که در قالب یک کامنت نیست و در لیست جلسات آموزشی قرار داده می شود.
      موفق باشید.

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Optionally add an image (JPEG only)