موتور كورلس كوادكوپتر

موتور DC – شناخت موتور DC، مزايا و معايب آن{جلسه چهارم}

مقدمه

مقايسه موتور براشلس و براش دار

جلسه چهارم در رابطه با موتور دی سی مخصوصیه که در کوادروتور استفاده میشه.

علت اینکه این جلسه رو به موتور دی سی اختصاص دادیم به دو دلیله:

1- شناخت تفاوت های اساسی موتورDC و BLDC (براشلس)

2- آشنايي با موتورهاي كورلس مورد استفاده در كوادروتور

ِDC: Direct Current

BLDC: Brush Less Direct Current

نحوه کار موتورهای دی سی به صورت زیر است:

dcmotor

 

همانگونه كه در انيميشن بالا مشاهده مي كنيد موتور DC‌فقط داراي دو تا سيم است و اين آشكارترين تفاوت موتور DC با موتور BLDC است كه داراي سه سيم است(البته فقط موتور براشلس بدون سنسور) شكل زير نمونه اي از يك موتور DC‌ را نشان مي دهد:

موتور DC

اجزاي داخلي يك موتور DC به صورت زير است. سعي كنيد اين اجزا را به خوبي درك كنيد تا در جلسات بعدي تفاوت هاي بارز بين موتور DC و BLDC را بخوبي متوجه شويد.

اجزاي داخلي موتور DC

شکل فوق ساختار داخلی یه موتور  دی سیمعمولی که تو همه اسباب بازی ها هم پیدا میشه رو نشون میده. همونطور که ملاحظه می کنید موتور 4تا بخش اصلی داره:

1-آهنربای دائمی

2-آرمیچر

3- کموتاتور

4- جاروبک ها

آهنرباهای دائمی ثابت هستند و سیم پیچ ها در حال حرکتند.

اجزاي موتور DC

 روند کار بدین صورته که ابتدا جریان برق باتری از طریق قطب – و قطب + وارد جاروبک ها میشه و از اونجا به کموتاتور میرسه که مدام در حال چرخشه.کموتاتور هم جریان رسیده رو وارد سیم پیچ ها می کنه و باعث میشه سیم پیچ ها یک میدان مغناطیسی رو دورتادور خودشون ایجاد کنن. این میدان مغناطیسی به همراه آهنربای دائمی باعث چرخش میشن.

در ميني كوادروتورها از نوع خاصي از موتورDC استفاده می شود كه با نام موتورهاي كورلس يا Coreless شناخته مي شوند. اين نوع موتورها بدون هسته آهني ساخته مي شوند. راه اندازي و كار با اين موتورها بسيار آسان است و همانگونه كه در شكل زير مشاهده مي كنيد فقط دو سيم براي اتصال در كوادروتور دارند و اينكه ملخ هاي آنها نيز با يك فشار بر روي شافت موتور نصب مي شوند.

موتورهاي كورلس كوادكوپتر

در شكل زير اجزاي داخلي اين نوع موتورها را نشان داده ايم:

اجزاي موتور كورلس

مزاياي موتور DC

1-دو سیم جهت راه اندازی آن نیاز است.

2-ارزان است.

3-کنترل آن اسان است.

3-برای سرعت های ثابت به هیچ کنترلری نیاز ندارد.

4- در شرایط نامساعد محیطی به دلیل نداشتن مدارات الکترونیک با دوام است.

معايب موتور DC

1-ساییده شدن جاروبک ها در اثر فشار

2- سروصدای زیاد

3-تولید نویز در اثرساییده شدن جاروبکها

برای دریافت آخرین مطالب سایت  و همچنین مطالب منحصر به فرد دیگر که در سایت منتشر نمی شوند میتوانید در کانال تلگرام ما عضو شوید و یا در اینستاگرام ما را فالوو کنید:

 

 

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را نیز بخوانید:

11 نظر

  • محمد رضا مطهری

    با سلام خدمت مهندس قاسمی گرامی ،وقت بخیر،مطلبی داشتم و ان اینکه ایا قابلیتی برای کواد ها وجود دارد که مثلا (به عنوان یک کاربرد نظامی)از خود در حین پرواز دود سفیدی در اسمان تولید کنند و همرنگ اسمان شوند برای استتار کردن ؟؟؟اگر امکان دارد در مورد این امکان وچگونگی ایجاد ان کمی توضیح دهید(یعنی ایا امکان دارد برای کواد خود این قابلیت را ایجاد کنیم وهزینه ان چگونه می شود ؟)!!!!!با سپاس فراوان مطهری

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب مطهري
      براي استتار به جاي استفاده از چنين كارهايي به راحتي مي توانيد با استفاده از رنگ هاي خاص بدنه و ملخ و… آن را استتار كنيد. استفاده از دود اتفاقا علائم خاص خودش را دارد و نتيجه عكس مي دهد.
      موفق باشيد

  • محمد رضا مطهری

    تشکر مهندس قاسمی عزیز،تا بعد،درپناه حق

  • محمد رضا مطهری

    با سلام منظورم را در تصویر پایین کشیدم ،همچنین مشخصات موتور را دوباره ضمیمه کردم

    • قاسم قاسمی

      سلام مجدد
      در مورد طرحي كه مد نظر داريد چند نكته قابل بيان است كه خدمتتان عرض مي كنم:
      1- ابتدا اينكه اين طرح به دليل اينكه ملخ هاي زيرين يك جريان اغتشاشي ايجاد مي كنند باعث كاهش بازده ملخ بالايي مي شوند. قبلا در اكتاكوپتر X8 در مورد موتورهاي هم محور و ملخ هايي كه دقيقا زير هم قرار دارند مطالبي را ذكر كرديم كه نشان از حساس بودن نحوه قرار دادن ملخ ها در زير هم مي باشد.
      2- هنگامي كه موتورها و ملخ هايي را مطابق شكلي كه بيان نموديد در زير ملخ اصلي قرار مي دهيد سطح مقطعي كه جريان هواي ملخ اصلي به آن برخورد مي كند زياد مي شود و ناچارا سرعت كوادكوپتر افت مي كند و يك عيب محسوب مي شود. بحث هاي مفصل تري در مورد سرعت كوادكوپتر انجام داده ايم كه در لينك زير مي توانيد از آن استفاده كنيد.
      حداكثر سرعت كوادكوپتر
      3- در كوادكوپتر گرم به گرم آن براي ما اهميت دارد بنابراين وقتي كه اين موتورها را در قسمت زيرين اضافه مي كنيد بايد معيارهاي جرم كلي كوادكوپتر را هم در نظر بگيريم كه قطعا جرم زيادي مي شود و باز هم از بازده كلي موتور كاسته مي شود و زمان پرواز را كاهش مي دهد. مثالي را خدمتتان عرض مي كنم تا شفاف تر شود. فرض كنيد هر موتور ما 14 آمپر در حداكثر تراتل مصرف داشته باشد و شما از موتورهاي زيرين به عنوان كمكي استفاده كرده ايد با توجه به اينكه جريان توليدي اين موتورها بسيار كم مي باشد(در حد دهم آمپر) و اين جريان بايد پس از توليد توسط رگولاتورها رگوله شود و به كمك باتري بيايد اينقدر كم است كه به جاي كمك با وزني كه خود موتورها و قطعات متصل به آنها دارند زمان پرواز را كاهش مي دهند زيرا علاوه بر وزن خود موتورها وزن ميله هاي متصل به آنها و قطعات الكتريكي ديگر باعث كاهش بازده مي شود.
      3- كار كردن روي قسمت هاي مكانيكي براي افزايش زمان پرواز بسيار خوب است ولي در كنار آن مي توان همين زمان را بر روي پروژه هاي ديگري كه مرتبط با باتري كوادكوپتر هستند و در كنار باتري باعث افزايش زمان پرواز مي شوند صرف كرد به عنوان نمونه يكي از كارهايي كه مي توان صورت داد استفاده از سلولهاي هيدروژني است كه در كنار باتري ليتيم پليمر مي توان زمان پرواز را تا چند ساعت ارتقا دهيد و يا كارهاي ديگري كه مي توان در اين زمينه انجام داد.
      با آرزوي موفقيت براي شما و تمامي هموطنانمان

  • محمد رضا مطهری

    با سلام و عرض خسته نباشید، خدمت مهندس قاسمی عزیز ،سوال داشتم که تجربه شما در زمینه کواد رتور می تواند جواب گوی ان باشد می خواستم از موتوری که مشخصات ان را در بالا فرستادم به عنوان ژنراتور استفاده کنم وان را زیر ملخ های یک کواد کوپتر وصل کنم  وبا چرخش ملخ کواد رتور باعث چرخش ان شوم و از ان توان بگیرم ،می خواستم ببینم به طور تقریبی توانی که از یکی از این موتور ها حاصل می شود و همچنین به طور تقریبی دوری که پیدا می کند چه مقدار است

    اگر امکان دارد شرایط را خود تان به طور فرضی مد نظرتان انتخاب کنید و نتیجه را به من بگویید ممنون با سپاس فراوان مطهری

    • قاسم قاسمی

      سلام جناب مطهري
      آيا طرحي كه مد نظر داريد به صورت دو موتور هم محور مي باشد كه يكي از موتورها در بالا مي چرخد و باد ناشي از آن به ملخ موتور پاييني برخورد مي كند و باعث چرخش آن مي شود؟

  • محمد رضا مطهری

    فایل مشخصات موتور

  • محمد رضا مطهری

    تصاویر موتور

  • نوشتن نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اضافه کردن تصویر ( فقط فرمت jpg)